12 990 läst ·
62 svar
13k läst
62 svar
Vad göra åt bilspår i gräsmatta?
Nä gräsfröna är helt för att blidka grannen. När det sedan är läge att så kommer spåren troligen inte att synas och då kan man swisha kostnaden för fröna eller gödning så att grannen kan välja rätt blandning så man "inte förstör ytterligare" etc.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag skulle ha blivit lite sur också om jag vore grannen, men du har ju förklarat saken. Din granne har tagit i så den spricker. Jag håller med flertalet här: Det återställs naturligt. Men för att "sona" detta måste du såklart erbjuda dig att luckra, dressa och så frön. Det ordnar sig.N Neodynamia skrev:Hej! Jag har fått ett problem på halsen och är tacksam för hjälp.
På grund av grävarbete i mitt område var en vän tvungen att köra över min grannes gräsmatta för att komma ut från min tomt. ( Jag var inte där vid tillfället, och det var absolut nödvändigt för min vän att åka just då).
Grannen har nu hört av sig, och säger att gräsmattan är förstörd och kräver att jag återställer den, helst omgående lät det som. Jag bor inte där nu, men har i dag varit och inspekterat. Jag väntade mig leriga bilspår, men tycker att det bara ser ut som att det långa gräset har lagt sig ner. Nu frågar jag mig om inte det mesta kommer att rätta till sig av sig självt. Finns det skador som behöver fyllas i och sås nytt gräs på, så är det väl ändå ett måste att vänta till i vår med att avgöra skadorna omfattning och utföra arbetet? Vad tror ni om skadorna utefter bilderna?
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag tror faktiskt att spåren kommer att synas även framöver och inte växer igen. Jag har själv kämpat med gräsmatta och olika hjulspår. Det kan ju bli så att gräset växer högre i själva spåret än bredvid men fördjupningen stannar. Det ser man bra när roboten kämpar sig igenom. Jag har själv kört bil på min gräsmatta och det finns tillfällen där det inte lämna spår men det bara efter lång tids torka.Z z_bumbi skrev:
Nej, det väl bara att fylla på med lämplig jord och be om ursäkt.
Bäst att avstämma med grannen hur ni löser problemet bäst och vid viken tid.
Hade jag varit grannen hade jag också blivit rätt upprörd kan jag säga. Inte åt eventuella skador för det kommer som sagt förhoppningsvis ordna till sig självt.
Men man kör inte över någon annans gräsmatta utan att fråga först - om man inte har en väääldigt god relation med sin granne och vet att denne tycker det är ok. Det hör till vanligt folkvett, sunt förnuft och vettig uppfostran.
Hade det handlat om ett sjukdomsfall - absolut - men inte ett gäng vinterdäck. Det kommer kosta dig betydligt mer i olika valörer att reparera relationen med grannen än en ny båtbiljett till den där ön.
Det är bara att pudla, lägg dig platt, kyss hans skor eller vadhelst han vill och så får du därifrån försöka förklara att du självfallet ska fixa så det inte syns och klippa hans gräsmatta hela nästa år.
Men man kör inte över någon annans gräsmatta utan att fråga först - om man inte har en väääldigt god relation med sin granne och vet att denne tycker det är ok. Det hör till vanligt folkvett, sunt förnuft och vettig uppfostran.
Hade det handlat om ett sjukdomsfall - absolut - men inte ett gäng vinterdäck. Det kommer kosta dig betydligt mer i olika valörer att reparera relationen med grannen än en ny båtbiljett till den där ön.
Det är bara att pudla, lägg dig platt, kyss hans skor eller vadhelst han vill och så får du därifrån försöka förklara att du självfallet ska fixa så det inte syns och klippa hans gräsmatta hela nästa år.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Det är väl vännen som ska kyssa grannen på utvalda platser. Samt att gå en kvällskurs om folkvett.
1. Be om ursäkt.
2. Berätta att det ska åtgärdas, men att det av praktiska skäl inte kan göras nu, men till våren efter gräset blivit klippt. Erbjud att klippa gräset som ett litet plåster.
3. Till våren: Se till att det blir gjort innan grannen behövt påminna 3 gånger.
2. Berätta att det ska åtgärdas, men att det av praktiska skäl inte kan göras nu, men till våren efter gräset blivit klippt. Erbjud att klippa gräset som ett litet plåster.
3. Till våren: Se till att det blir gjort innan grannen behövt påminna 3 gånger.
Det är väl varken du som kört, eller som sagt till den bekanta att köra.
Jag skulle ta med en fin flaska vin, choklad eller liknande och be 1000 gånger om ursäkt för "min dumma vän" och säga att jag skulle prata med hen på skarpen.
Sen skulle jag erbjuda mig att försöka hjälpa till att återställa när vädret så tillåter. Förhoppningsvis behövs det inte, om det behövs så får man väl ta den smällen.
Jag håller ju med, man kör inte över nån annans gräsmatta. Men om det inte är ovanligt mjuk jord eller planteringar så är det nog osannolikt att det inte går att återställa rätt lätt...
Jag skulle ta med en fin flaska vin, choklad eller liknande och be 1000 gånger om ursäkt för "min dumma vän" och säga att jag skulle prata med hen på skarpen.
Sen skulle jag erbjuda mig att försöka hjälpa till att återställa när vädret så tillåter. Förhoppningsvis behövs det inte, om det behövs så får man väl ta den smällen.
Jag håller ju med, man kör inte över nån annans gräsmatta. Men om det inte är ovanligt mjuk jord eller planteringar så är det nog osannolikt att det inte går att återställa rätt lätt...
Det är ett sommarstugeområde. Det går buss några gånger om dagen. Sedan får man gå ca 15 min. Hen tog sig dit på det viset, och upptäckte då att infarten var borta. Jag visste som sagt inte heller att bilen var "fast" där, och kunde därför inte förvarna min vän.T Thomas_Blekinge skrev: