Hej! Jag har fått ett problem på halsen och är tacksam för hjälp.
På grund av grävarbete i mitt område var en vän tvungen att köra över min grannes gräsmatta för att komma ut från min tomt. ( Jag var inte där vid tillfället, och det var absolut nödvändigt för min vän att åka just då).
Grannen har nu hört av sig, och säger att gräsmattan är förstörd och kräver att jag återställer den, helst omgående lät det som. Jag bor inte där nu, men har i dag varit och inspekterat. Jag väntade mig leriga bilspår, men tycker att det bara ser ut som att det långa gräset har lagt sig ner. Nu frågar jag mig om inte det mesta kommer att rätta till sig av sig självt. Finns det skador som behöver fyllas i och sås nytt gräs på, så är det väl ändå ett måste att vänta till i vår med att avgöra skadorna omfattning och utföra arbetet? Vad tror ni om skadorna utefter bilderna?
På grund av grävarbete i mitt område var en vän tvungen att köra över min grannes gräsmatta för att komma ut från min tomt. ( Jag var inte där vid tillfället, och det var absolut nödvändigt för min vän att åka just då).
Grannen har nu hört av sig, och säger att gräsmattan är förstörd och kräver att jag återställer den, helst omgående lät det som. Jag bor inte där nu, men har i dag varit och inspekterat. Jag väntade mig leriga bilspår, men tycker att det bara ser ut som att det långa gräset har lagt sig ner. Nu frågar jag mig om inte det mesta kommer att rätta till sig av sig självt. Finns det skador som behöver fyllas i och sås nytt gräs på, så är det väl ändå ett måste att vänta till i vår med att avgöra skadorna omfattning och utföra arbetet? Vad tror ni om skadorna utefter bilderna?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 028 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 028 inlägg
Helt klart totalförstörd, ser ju alldeles vit ut (vitmögel?).
Nej, vad fan, om gräsmattan blir förstörd av att köra en bil (vanlig personbil) över den är den fel anlagd från början. Jag kör själv med min bil över gräsmattan för att komma till snickarboden på andra sidan huset och det syns aldrig något när det växt lite (eller kommit lite nysnö).
Nej, vad fan, om gräsmattan blir förstörd av att köra en bil (vanlig personbil) över den är den fel anlagd från början. Jag kör själv med min bil över gräsmattan för att komma till snickarboden på andra sidan huset och det syns aldrig något när det växt lite (eller kommit lite nysnö).
Ser inte så farligt ut, men för att lugna grannen kan du väl säga att vi kan fota och dokumentera och följa upp i vår. Om det inte ordnat upp sig får väl du och kompisen så lite frö och lägga på lite jord vid behov.
Håller med. Skulle den vara riktigt blöt kan det bli lite värre spår men även dessa brukar laga sig själva efter en tid. I juni kommer inget av de där spåren att synas.Magnus E K skrev:
#1: Din vän hade inget där att göra. Man kör inte med fordon i någon annans trädgård om man inte vet att innehavaren är okej med det. Nej, inte ens om det är "absolut nödvändigt"...
#2: Nu blir utmaningen att lugna grannen och övertyga densamme att den absolut bästa åtgärden är att inte göra någonting alls. Som du säger, det är ju bara gräset som plattats till. Och även om det skulle blivit hjulspår i jorden kommer de att vara borta i vår, tjälen gör jobbet effektivt och gratis.
#2: Nu blir utmaningen att lugna grannen och övertyga densamme att den absolut bästa åtgärden är att inte göra någonting alls. Som du säger, det är ju bara gräset som plattats till. Och även om det skulle blivit hjulspår i jorden kommer de att vara borta i vår, tjälen gör jobbet effektivt och gratis.
Jag skulle ta en grep och gå längs spåret nu och berätta att du köper hem frö till våren när det har en chans att gro. 10-12 grader i jorden osv.. Inte för att jag tror det är nödvändigt men lyckas man klanta till det i så hög grad att man gör intrång på grannens tomt med en bil (wtf?) får man försöka mildra effekten. En halvtimmes jobb nu och en säck gräsfrö av den större typen till grannen (köp inget billigt skräp) är ingen stor sak.
Whiskey, rom, vin eller chokladask funkar från din kompis om det verkar lämpligt (köp inget billigt skräp).
Whiskey, rom, vin eller chokladask funkar från din kompis om det verkar lämpligt (köp inget billigt skräp).
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det där fixar tjälen över vintern och till våren är spåren borta. Fixar du nu är risken stor att det blir två valkar i bilspåren istället.
De där spåren försvinner efter en vinter och sedan några klippningar.
Vi hade liknande efter en nedtagning av träd hos grannen men var tvungen att ta ut trädet via vår tomt.
Man ville åtgärda men jag tyckte "låt det vara, det försvinner" och enligt ovan beskrivet försvann spåren.
Vi hade liknande efter en nedtagning av träd hos grannen men var tvungen att ta ut trädet via vår tomt.
Man ville åtgärda men jag tyckte "låt det vara, det försvinner" och enligt ovan beskrivet försvann spåren.
Finns inga skador dock kan man ju välja att lämna något av följande objekt till grannen
Ett flak öl
En flaska valfri sprit
En fin flaska vin
samt att be om ursäkt för det var klantigt gjort av din vän..
Ett flak öl
En flaska valfri sprit
En fin flaska vin
samt att be om ursäkt för det var klantigt gjort av din vän..
Jaha, blev inte klokare av det. Har du några exempel?RoTe skrev:
Akuta sjukdomsfall är det enda jag kommer på men i nästan alla sådana situationer är en ambulans den lämpliga transportmetoden, även om det naturligtvis går att hitta andra exempel.
Därför ber jag TS att stilla vår nyfikenhet.
Det är i grunden mitt fel. Jag har ( i den stora mängden information som skickats ut) missat just den delen att hela min infart skulle grävas bort. Det går alltså under inga omständigheter att köra varken ut eller in. Min vän har haft sin bil på min tomt under hösten. Nu var hen tvungen att åka till Gotland där vinterdäcken fanns, innan vintern slog till. Båtbiljett för ett antal tusenlappar var inköpta. Den enda möjligheten att komma med färjan var alltså att ta ett snabbt beslut och köra över grannens gräsmatta.Alfredo skrev:
Redigerat: