Hej,
Jag vill förstå hur allt fungerar i huset och turen har nu kommit till bergvärmepumpen och golvvärmen (som jag ännu inte kan något om). Jag har börjat läsa igenom manualer, följt hur alla rör går samt inställningar på pump och styrdon. Kunskap börjar byggas upp. Jag har nu fastnat på den ljusblå ventilen som jag är väldigt osäker på, det förbryllar mig även att den står i ett sådant (för mig) konstigt läge.
Någon som med säkerhet vet vad den är till för? Min gissning är att den släpper förbi en viss mängd varmvatten och skickar det direkt till retur. Om så är fallet förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja göra det.
Jag vill förstå hur allt fungerar i huset och turen har nu kommit till bergvärmepumpen och golvvärmen (som jag ännu inte kan något om). Jag har börjat läsa igenom manualer, följt hur alla rör går samt inställningar på pump och styrdon. Kunskap börjar byggas upp. Jag har nu fastnat på den ljusblå ventilen som jag är väldigt osäker på, det förbryllar mig även att den står i ett sådant (för mig) konstigt läge.
Någon som med säkerhet vet vad den är till för? Min gissning är att den släpper förbi en viss mängd varmvatten och skickar det direkt till retur. Om så är fallet förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja göra det.
Det är en bypassventil för att säkerställa flöde genom fördelarna & cirkulationspumpen även om alla ställdonen har stängt alla slingorna.
Men eftersom golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutna slingor så bör man inte använda ställdon utan låta "pannan" & reglersystemet styra framledningen.
Men eftersom golvvärme är ett trögt system, främst om det är ingjutna slingor så bör man inte använda ställdon utan låta "pannan" & reglersystemet styra framledningen.
Bästa svaret
Har du en VP så måste det finnas en baypass som säkerställer att VP får ett flöde över sig om alla termodon stänger. Annars får VP hicka och löser ut på högtryck ner den inte blir av med värmen. Nu står ventilen på ca 50% och är en kulventil, dom tål inte att vara som en strypventil. skulle vara en sådan i stället. Ett aber är att det statiska trycket från cirkpumpen inte kommer till sin rätt. Med den öppen så får slingorna lite mindre flöde i sig. Men fungerar det så låt den vara som den är.
Tack för bra input, nu fick jag en hel del att börja googla loss på ikväll 
Saken är den att värmen är riktigt dålig i rummen som får vatten från nr 2 och 5 från vänster. Kan ju bero på vad som helst men steg ett är ju att förstå vad som är vad.
Saken är den att värmen är riktigt dålig i rummen som får vatten från nr 2 och 5 från vänster. Kan ju bero på vad som helst men steg ett är ju att förstå vad som är vad.
Min första tanke blir då att stänga den helt för att få ett bättre flöde in till slingorna och sedan ta bort ett utav ställdonen helt för att säkerställa att att alla inte kan vara stängda samtidigt.Demmpa skrev:
Det är en bypassventil för att säkerställa flöde genom fördelarna & cirkulationspumpen även om alla ställdonen har stängt alla slingorna.
Rimlig slutsats?
Är en av slingorna för bad/dusch så kan du ta av det donet och stänga baypassen, då har VP flöde. Framgår inte om du har mer element eller GV. Sen hur är det med cirkpumpen som är där, vilken fart har den 1 - 2 - 3 samt att det är nog en i VP med, ingen isolering på den, sitter bakom frontplåten nertill, hur många kablar går till den. Eller vilken fart är den på. lika 1 - 2 - 3.J jorad skrev:
Nu har jag hunnit gräva lite mer i det hela. Jag lossade det ena donet helt som gick till ena badrummet (bra idé med just badrummet) och stängde bypass. Gav god effekt i de rum som varit svalare!J jonaserik skrev:Är en av slingorna för bad/dusch så kan du ta av det donet och stänga baypassen, då har VP flöde. Framgår inte om du har mer element eller GV. Sen hur är det med cirkpumpen som är där, vilken fart har den 1 - 2 - 3 samt att det är nog en i VP med, ingen isolering på den, sitter bakom frontplåten nertill, hur många kablar går till den. Eller vilken fart är den på. lika 1 - 2 - 3.
Jag har inte mer GV men flertalet element på två plan ovanför. Inne i VP verkar cirkpumpen stå på högsta fart.
Vad jag förstår så har GV en max framledningstemp. Och det borde därför finnas en "shunt"? som reglerar temperaturen. Här ser det ut som att utgående varmvatten bara fördelas på GV (röd) respektive element (grön) rakt av. Det kanske inte är konstigt alls men jag tänker mig att fördelningen av varmvatten skulle kunna bli sämre till elementen som ligger uppåt än golvvärmen som är på samma plan som VP.
Redigerat:
Som det är, så måste elementem ha högr värme och GV lägre. Allt inställt för elementen. Det ska finnasen maxtermostat för GV, så det inte går ut mer än max ca 35 C , men finns ingen hos dig. Bara donen som reglerar, är då rören till GV kopplade direkt på samma rör som går till elementen, är det en lite risk att GV får för hög värme, när tempen kryper ner mot kanske 10 - 15 C . Borde även vara en shunt på GV och allra helst en som styrs på utetempen. Men att bygga om det, kostar en slant.
Har inte läst hela tråden nu, vad värmer du med, fabrikat och modell, en del VP och inte allt för gammla har 2 utgående kretsar för att styra shuntar. Och ser ut finnas plats för det.
Har inte läst hela tråden nu, vad värmer du med, fabrikat och modell, en del VP och inte allt för gammla har 2 utgående kretsar för att styra shuntar. Och ser ut finnas plats för det.
Då fick jag mina misstankar bekräftade, tråkigt att det är så dåligt uppsatt. Det är en IVT från Geo600 serien, bara ett år gammal. Där borde det då finnas möjligheter att förbättra.J jonaserik skrev:Som det är, så måste elementem ha högr värme och GV lägre. Allt inställt för elementen. Det ska finnasen maxtermostat för GV, så det inte går ut mer än max ca 35 C , men finns ingen hos dig. Bara donen som reglerar, är då rören till GV kopplade direkt på samma rör som går till elementen, är det en lite risk att GV får för hög värme, när tempen kryper ner mot kanske 10 - 15 C . Borde även vara en shunt på GV och allra helst en som styrs på utetempen. Men att bygga om det, kostar en slant.
Klicka här för att svara