Förra ägaren till mitt torp hade en liten privat soptipp på ca 40m2 som jag nu behöver städa upp på något sätt. Jag har tagit hand om allt större, men det är fortfarande så att en hittar mer och mer småsaker så fort en rotar lite. Där är sand i botten, och sedan 1-2dm med diverse skrot, porslin, glas, hushållssopor, träbitar och allmänt skräp. Är det sannolikt alls att tippen tar emot det? Om inte, kan jag täcka över ytan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Hyr en container från kommunens sopstation.
Tror tyvärr inte att det går att köra in med lastbil på tomten förrän infarten fixats, och den ligger inte ens på min mark.
Men det är nog inte värre än att jag kan ta det med eget släp på fyra-fem vändor. Brukar sopstationerna ta emot såna här massor av privatpersoner? Det är inte så att en kan råka åka på dyra saneringskrav om en frågar?
Men det är nog inte värre än att jag kan ta det med eget släp på fyra-fem vändor. Brukar sopstationerna ta emot såna här massor av privatpersoner? Det är inte så att en kan råka åka på dyra saneringskrav om en frågar?
Infarten är det som inte ligger på min mark, tippen är helt klart mitt problem.
Anledningen till att jag vill städa är i första hand att skiten sakta men säkert sprider sig över resten av tomten, och i andra hand att där en halvmeter hög stödmur på baksidan som bryter terrängen lite irriterande. Så jag är OK med att täcka skiten om andra alternativ är för jobbiga, men jag hade helst blivit av med alltet.
Om jag ska täcka, med vad / hur?
Anledningen till att jag vill städa är i första hand att skiten sakta men säkert sprider sig över resten av tomten, och i andra hand att där en halvmeter hög stödmur på baksidan som bryter terrängen lite irriterande. Så jag är OK med att täcka skiten om andra alternativ är för jobbiga, men jag hade helst blivit av med alltet.
Om jag ska täcka, med vad / hur?
Du har ingen sänka som kan fyllas igen?
Eller jämna ut så du får en slät slänt, på med en fiberduk och 1-2 dm matjord o så gräs.
Eller jämna ut så du får en slät slänt, på med en fiberduk och 1-2 dm matjord o så gräs.
Tyvärr inte, utöver den är biten så är jag väldigt nöjd med tomten som den är.
Så för min del vore verkligen bästa alternativet att bara bli av med massan. Är det något som sopstationer kan tänka ta emot? Och om inte, vem kan tänkas ta det och till vilket pris?
Så för min del vore verkligen bästa alternativet att bara bli av med massan. Är det något som sopstationer kan tänka ta emot? Och om inte, vem kan tänkas ta det och till vilket pris?
Vill du verkligen bli av med det och är säker på att container inte är ett alternativ så kanske big bags är det bästa.
Sanden blir i värsta fall deponi och det övriga går i.s.f. som blandat. Vet inte var i landet vi håller till, men har svårt att se att kommunens retur tar emot detta. Det blir nog t.ex. Ragn-sells du behöver ta kontakt med.
Min erfarenhet är att priset kan variera väldigt, så det bästa är nog att ringa och höra.
Sanden blir i värsta fall deponi och det övriga går i.s.f. som blandat. Vet inte var i landet vi håller till, men har svårt att se att kommunens retur tar emot detta. Det blir nog t.ex. Ragn-sells du behöver ta kontakt med.
Min erfarenhet är att priset kan variera väldigt, så det bästa är nog att ringa och höra.
Varför skulle inte kommunen ta det??
Kommunen har renhållingsmonopol och är skyldiga att ta allt avfall från privatpersoner. Kör det till miljöstationen, som det så vackert heter nuförtiden. Småkrafs kan du väl skicka i soptunnan?
Kommunen har renhållingsmonopol och är skyldiga att ta allt avfall från privatpersoner. Kör det till miljöstationen, som det så vackert heter nuförtiden. Småkrafs kan du väl skicka i soptunnan?
För att de allra flesta kommunala återvinningscentraler ställer krav på att avfallet ska sorteras.Fotografen skrev:
Troligtvis vet TS bäst själv vad som gäller i hans kommun.
Jag tror inte att det är några problem att lämna på återvinningscentralen, det kan förmodligen läggas i containern som går till deponi/fyllnadsmassor. Fråga dem som jobbar där.
Annars kan du med all säkerhet skicka det med RagnSells (eller lokal motsvarighet), som C.Lundin föreslår. De kan t.ex. ställa dit ett lastbilsflak som du fylla och som de sedan hämtar och kör till lämplig anläggning. Visst kostar det, men SÅ blodigt dyrt är det inte och jag skulle också se till att bli av med eländet.
Annars kan du med all säkerhet skicka det med RagnSells (eller lokal motsvarighet), som C.Lundin föreslår. De kan t.ex. ställa dit ett lastbilsflak som du fylla och som de sedan hämtar och kör till lämplig anläggning. Visst kostar det, men SÅ blodigt dyrt är det inte och jag skulle också se till att bli av med eländet.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Jag är inte säkert att det är lagligt att bara täcka över.
Klicka här för att svara