D
Man brukar sällan behöva stämma folk för de tar ofta sitt sunda förnuft tillfånga innan man hamnar i rätten. Men ja jag har fått ersättning dels när en lastbil som fraktade grus orsakade stenskott, när hantverkare som tyckte de gjorde mig en tjänst när de dammade av bilen och hällde syra på asfalten.

Du missar dock en viktig sak och det är att trådskaparen inte anlitat denna hantverkare. Rolig kommentar där om praktiskt arbete. Hur jävla svårt är det som byggherre att lägga ut en plyfa på altanen? Tror du man kan komma undan med vad som helst bara för att man kallar sig hantverkare. Lagen är lika för alla.
 
  • Gilla
RolfH och 3 till
  • Laddar…
Lagen är lika för alla men skall man få någonting uträttat här i världen så krävs en viss flexibilitet.
Skulle jag bli tvungen att betala en ny altan åt grannen för att jag har skråmat översta millimetern på 4 bräder så skulle jag i fortsättningen vara tvungen att lägga på minst 5000 euro på räkningen åt alla som ber mig utföra minsta lilla arbete på eller inom 4 meter från grannens mark.
Amerikanerna älskar ju att hålla på med lagvrängerier och hutlösa skadestånd för minsta lilla skada. Om man räknar ihop summan av det hela så ser man att arbeten blir dyrare för kunden och en massa nödvändiga arbeten blir ogjorda eller görs av svartarbetande colombianer för att ingen företagare riskerar att göra det och bli stämd. För samhället som helhet och därmed också för varje enskild kund blir det ren förlust i slutändan.

Några skråmor hit eller dit är ingenting som barnen skär sönder fötterna på. Glasskärvor i sandlådan är däremot ett allvarligt slarv som skall åtgärdas.
 
heimlaga skrev:
Lagen är lika för alla men skall man få någonting uträttat här i världen så krävs en viss flexibilitet.
Skulle jag bli tvungen att betala en ny altan åt grannen för att jag har skråmat översta millimetern på 4 bräder så skulle jag i fortsättningen vara tvungen att lägga på minst 5000 euro på räkningen åt alla som ber mig utföra minsta lilla arbete på eller inom 4 meter från grannens mark.
Amerikanerna älskar ju att hålla på med lagvrängerier och hutlösa skadestånd för minsta lilla skada. Om man räknar ihop summan av det hela så ser man att arbeten blir dyrare för kunden och en massa nödvändiga arbeten blir ogjorda eller görs av svartarbetande colombianer för att ingen företagare riskerar att göra det och bli stämd. För samhället som helhet och därmed också för varje enskild kund blir det ren förlust i slutändan.

Några skråmor hit eller dit är ingenting som barnen skär sönder fötterna på. Glasskärvor i sandlådan är däremot ett allvarligt slarv som skall åtgärdas.
Så förstöra annans egendom = lite flexibilitet?
Med den inställningen så är det inte så konstigt att hantverkare får dåligt ryckte .
Orsakar du en skada så får du väl fixa den hur svårt kan det vara .
 
  • Gilla
RolfH och 5 till
  • Laddar…
Inte tar jag heller betalt av en förbipasserande som råkar kliva på ett hörn av min presenning eller på min skarvsladd.

Jag täcks inte ta ut sådana ockerpriser av mina kunder att de skulle täcka alla skadestånd för skråmor av trä mot trä eller trä mot stenläggning. Skador går inte att undvika till 100% och om ni nu skall stå på kundens sida så kan ni ju enkelt räkna ut var min enda möjliga källa till inkomster är.
 
D
Hört talas om ansvarsförsäkring?
 
En ansvarsförsäkring som täcker precis allt är oerhört dyr.... och någon skall betala den kostnaden i sista ändan. Kunden ligger i botten av näringskedjan.

Sedan kan du ju försöka övertyga ett försäkringsbolag om att de måste betala för obetydliga skråmor på ytor som annars också är utsatta för nötning..... Lycka till.
 
Kanske en bra idé att undvika skador särskilt om det drabbar tredje part. I TS fall så har jag svårt att se att något av det som tas upp inte skulle kunnat undvikas om man bara ansträngt sig. Som jag ser det handlar det till stor del om inställning även om jag förstår att olyckor kan hända. Men då ser man som företag att hantera det på ett bra sätt och i TS fall så verkar det ha fallerat ordentligt.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Inte tar jag heller betalt av en förbipasserande som råkar kliva på ett hörn av min presenning eller på min skarvsladd.

Jag täcks inte ta ut sådana ockerpriser av mina kunder att de skulle täcka alla skadestånd för skråmor av trä mot trä eller trä mot stenläggning. Skador går inte att undvika till 100% och om ni nu skall stå på kundens sida så kan ni ju enkelt räkna ut var min enda möjliga källa till inkomster är.
Så du menar att om du skulle skada några brädor i en altan så skiter du i det ?
Självklart blir det skador i bland men en vettig hantverkare gör rätt för sej och inte bara rycker på axlarna och skiter i det .
Men det finns ju bevisligen undantag
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Hur kan någon försvara att någon kliver in på i på granntomten och förstör utan att vara skadeståndsskyldig
Den personen har överhuvud inte där att göra,utan lov,även om det är sk hantverkare
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Håller med. Jag anser ju inte jobbet vara klart innan dom städat upp efter sig. Speciellt glas är ju livsfarligt. Jag tycker inte hon ska betala förrens det är åtgärdat.
 
Var är bilderna på skadorna!!!!!
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
Om det är en "repa", dvs väldigt grund, så tycker jag man möjligen kan slipa och olja altanen. Om det överhuvudtaget behövs. En djupare skada får åtgärdas, kanske byta några brädor och slipa resten.

Om det var grannens tomt som hantverkaren skadat hade det var en aning annorlunda, men TS tomt skall vara som innan kan man tycka. TS har varit schysst och skall inte straffas för det.
 
harry73
Fredrik86 skrev:
Håller med. Jag anser ju inte jobbet vara klart innan dom städat upp efter sig. Speciellt glas är ju livsfarligt. Jag tycker inte hon ska betala förrens det är åtgärdat.
Glassplitterik en sandlåda är inte kul och visst kan man (barn) skada sig, men hur är det LIVSfarlig inte ens om de skulle svälja glaset är det LIVSfarlig.

Det länns att tråden går överstyr. Skadorna var inte så allvarlig att TS brydde sig om att posta bilder eller öht hänga kvar i tråden. Han har nog insätt att skadorna jnte var så allvarlig som han trodde i början. Att gå vidare med det skulle betyda att han går efter skn snälla gMla granne, och det var inget han ville.
Case closed för min del (om det inte komer mer info från ts)
 
Grundprincipen är förstås att du ska hållas skadelös, och att firmen (alternativt grannen) fixar det som skadats. Glaskross tar ju varje seriös firma upp omedelbart, normalt behöver man ju inte ta sönder glasen för att byta fönster, så det måste ju röra sig om nåt enstaka fönster som man råkat tappa eller krascha. Men tar man upp glaskrosset omedelbart brukar det vara ganska lätt att få bort allting. Värre om man låter det vara och trampar omkring på "olycksplatsen". Att det skulle finnas glas på en större yta verkar ju väldigt konstigt, men såklart ska det bort.

Att firman byter altanbrädorna är ok, och mer kan du inte kräva där. Att de avviker i färg ett par år får du acceptera, de kommer till slut att få samma färg som det gamla golvet. Den repade markstenen kommer med största sannolikhet att "reparera sig själv", men det tar några år innan alger, väder och vind patinerat risporna så att de försvinner.

Ögat är tyvärr ganska känsligt för mönster, så vet man om var skråman funnits kan man nog se den i flera år, men den kommer som sagt att tona bort med årens lopp. Såvida de inte dragit något med "stålkanter" som förstås kan åstadkomma lite djupare repor, särskilt på betongplattor som inte är så hårda som man kan tro. Men även dessa kommer att försvinna ganska ok med åren, även om det kan vara ytterst irriterande att se dem just nu.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
När du har kontakt med företaget som orsakat skadorna, se till att du gör det chefen, inte en arbetsledare som försöker dölja sina brister och visa sig duktig inför chefen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.