8 974 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Vad gör man med två stora granar
Har du klyvt varggran med yxa nån gång?D datja skrev:Ni behöver bara låna en motorsåg och skaffa en bra huggyxa med långt skaft. Såga till den tjockaste delen av ena granen så ni får en huggkubbe, gör den hellre för hög än för låg. Därefter: bara skiva upp träden i lämpliga bitar som sen klyvs på kubben med yxan. Det borde inte ta mer än två helgdagar. Att sen stapla veden tar en timme eller två om man är några stycken.
Lite OT utifrån mina tidigare noteringar om stormen i påsk, så vedpriserna kommer kanske att justeras i vissa områden utifrån tillgång.
Från SVT:
" Skogsstyrelsen har tillsammans med skogsägare inventerat skadorna efter stormen.
I Västra Götaland uppskattas omkring 1 miljon kubikmeter skog ha fallit, medan skadorna i Jönköpings län bedöms uppgå till knappt 500 000 kubikmeter. Ytterligare cirka 500 000 kubikmeter skog har fällts i angränsande län som Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Halland och Örebro."
Från SVT:
" Skogsstyrelsen har tillsammans med skogsägare inventerat skadorna efter stormen.
I Västra Götaland uppskattas omkring 1 miljon kubikmeter skog ha fallit, medan skadorna i Jönköpings län bedöms uppgå till knappt 500 000 kubikmeter. Ytterligare cirka 500 000 kubikmeter skog har fällts i angränsande län som Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Halland och Örebro."
Jag å min sida tror inte att några vedpriser till konsument kommer att sänkas, bättre att lagra och sälja brasveden när elen känns för dyr att driva värmepumpar med..A AndersS skrev:Lite OT utifrån mina tidigare noteringar om stormen i påsk, så vedpriserna kommer kanske att justeras i vissa områden utifrån tillgång.
Från SVT:
Jag avsåg ved ej kapad/kluven, utifrån ts förutsättningar med vindfälld gran, och lite beroende av var. En bekant i norra länsdelen kunde inte sälja något trots det låg travat bredvid väg. (minns inte om det var Gudrun eller Per)hsd skrev:
Redigerat: