D datja skrev:
Ni behöver bara låna en motorsåg
Riktigt så enkelt är det inte för en fullständig novis att kapa upp träd av denna grovlek och man bör åtminstone även rekommendera diverse skyddsutrustning som huggarbyxor, stövlar med mera. En motorsåg är inte helt ofarlig...

• Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Riktigt så enkelt är det inte för en fullständig novis att kapa upp träd av denna grovlek och man bör åtminstone även rekommendera diverse skyddsutrustning som huggarbyxor, stövlar med mera. En motorsåg är inte helt ofarlig...
Man måste ju börja nånstans.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D datja skrev:
Absolut. Men det är dumt att börja med motorsågen. Det är bättre att börja med skyddsbyxorna. Sedan är det bara att köra på!

Så tråkig är jag.

• Gilla
anis och 4 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Absolut. Men första gången skulle jag rekommendera något lite klenare.

Men nu gissar jag mest då jag inte har en aning om vilken erfarenhet TS har av motorsågsarbete.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Guzzi Guzzi skrev:
Absolut. Men det är dumt att börja med motorsågen. Det är bättre att börja med skyddsbyxorna.

Så tråkig är jag.
Jaja. Sidoutrustningen torde också kunna lånas av motorsågsinnehavaren.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T
D datja skrev:
Ni behöver bara låna en motorsåg och skaffa en bra huggyxa med långt skaft. Såga till den tjockaste delen av ena granen så ni får en huggkubbe, gör den hellre för hög än för låg. Därefter: bara skiva upp träden i lämpliga bitar som sen klyvs på kubben med yxan. Det borde inte ta mer än två helgdagar. Att sen stapla veden tar en timme eller två om man är några stycken.
Har du klyvt varggran med yxa nån gång?

T tobiast skrev:
Har du klyvt varggran med yxa nån gång?
Nej, och tänker inte att göra det…..

• Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Lite OT utifrån mina tidigare noteringar om stormen i påsk, så vedpriserna kommer kanske att justeras i vissa områden utifrån tillgång.
Från SVT:
" Skogsstyrelsen har tillsammans med skogsägare inventerat skadorna efter stormen.
I Västra Götaland uppskattas omkring 1 miljon kubikmeter skog ha fallit, medan skadorna i Jönköpings län bedöms uppgå till knappt 500 000 kubikmeter. Ytterligare cirka 500 000 kubikmeter skog har fällts i angränsande län som Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Halland och Örebro."

• Gilla
Maria W.
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite OT utifrån mina tidigare noteringar om stormen i påsk, så vedpriserna kommer kanske att justeras i vissa områden utifrån tillgång.
Från SVT:
" Skogsstyrelsen har tillsammans med skogsägare inventerat skadorna efter stormen.
I Västra Götaland uppskattas omkring 1 miljon kubikmeter skog ha fallit, medan skadorna i Jönköpings län bedöms uppgå till knappt 500 000 kubikmeter. Ytterligare cirka 500 000 kubikmeter skog har fällts i angränsande län som Östergötland, Kalmar, Kronoberg, Halland och Örebro."
Jag å min sida tror inte att några vedpriser till konsument kommer att sänkas, bättre att lagra och sälja brasveden när elen känns för dyr att driva värmepumpar med..

hsd
Vedpriset dök ju inte efter Gudrun, däremot fick skogsägarna mindre betalt

pacman42 pacman42 skrev:
Så bortskänkes då - på rot...
Nä rotvälta 😬.

• Gilla
Maria W.
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vedpriset dök ju inte efter Gudrun, däremot fick skogsägarna mindre betalt
Jag avsåg ved ej kapad/kluven, utifrån ts förutsättningar med vindfälld gran, och lite beroende av var. En bekant i norra länsdelen kunde inte sälja något trots det låg travat bredvid väg. (minns inte om det var Gudrun eller Per)

Redigerat:
TRJBerg
F fribygg skrev:
Jag tolkar det som svart och då är det ju verkligen inte billigt för halvmeters pannved även om den råkar vara torr..
Vad spelar det för roll?

hsd hsd skrev:
Vedpriset ligger på 1500-2000 per kubikmeter, så visst finns det värde i dessa
Vart är ved pris för gran 1500-2000 Östermalm Stockholm?

Vedpriser i den nivån är färdig kaminved, hemkört i storsäck, troligtvis löv och större stad.
Ts har två vindfällda granar och önskar få bort dem från en "villafastighet".😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.