T
M Maria W. skrev:
Dave blåste omkull två stora granar. De föll över vägen och Trafikverket la de på sidan. De är våra och finns nu på en tillfälligt ställe. Vad gör jag med dem, finns det något värde i dem?
Inget värde för snabbvuxna tomtgranar/vargar. Lägg upp en annons på blocket/facebok under skänkes så kan nån panneldare med motorsåg och släpkärra som bor i närheten kanske göra sig besväret med att ta hem dom. Men som sagt, sån gran säger bara *swoosh* i brasan.
 
  • Gilla
Stefan Back och 3 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Inget värde för snabbvuxna tomtgranar/vargar. Lägg upp en annons på blocket/facebok under skänkes så kan nån panneldare med motorsåg och släpkärra som bor i närheten kanske göra sig besväret med att ta hem dom. Men som sagt, sån gran säger bara *swoosh* i brasan.
OT: Varje kilo torr granved värmer dock lika mycket som ett kilo prima björkved.. det bästa vore ju förstås om TS själv kunde ta reda på veden.
 
  • Gilla
littos och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
I mina trakter på Jämtländska vischan brukar det gå ganska snabbt att få napp på sånt där. Det finns alltid någon som vill ha "gratis" ved. Ser inte att det skulle vara någon större skillnad i dina krokar.
Ska väl testa…
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vedpriset ligger på 1500-2000 per kubikmeter, så visst finns det värde i dessa
Hmm, dyrt område. I Skaraborg får man torr björk för under 800 kluvet å kapat i 50 cm. Eller du kanske räknade fastkubik?
 
john68 john68 skrev:
Hmm, dyrt område. I Skaraborg får man torr björk för under 800 kluvet å kapat i 50 cm. Eller du kanske räknade fastkubik?
OT: 800 kr med kvitto och moms?
 
F fribygg skrev:
OT: 800 kr med kvitto och moms?
🤔😂😂😂😂
 
john68 john68 skrev:
🤔😂😂😂😂
Jag tolkar det som svart och då är det ju verkligen inte billigt för halvmeters pannved även om den råkar vara torr..
 
hsd
john68 john68 skrev:
Hmm, dyrt område. I Skaraborg får man torr björk för under 800 kluvet å kapat i 50 cm. Eller du kanske räknade fastkubik?
Snabb googling
 
Och ts finns nära Gnosjö och säkert med en hel del vindfällt efter Dave.
Håller fast vid, försök få någon att ta hand om granen gratis.
 
  • Gilla
Maria W.
  • Laddar…
Mats-S
Facebook - GRATIS
Brukar funka bra, dom flesta som annonserar träd/ved tror att det är guld dom säljer, fantasipriser på gammal sur skitved som legat på backen. Men gratis brukar funka bra :-)
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns en forumdel för bland annat bortskänkes. Varför inte erbjuda ut träden där?

[länk]
Visste inte om det, tror att jag först kollar i lokala FB grupper, men tack!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Maria W. skrev:
Visste inte om det, tror att jag först kollar i lokala FB grupper, men tack!
Varför inte både och. Ett inlägg med två rader som länkar till denna tråd borde ta max två minuter att författa. Nästan så att jag gör det åt dig. 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte både och. Ett inlägg med två rader som länkar till denna tråd borde ta max två minuter att författa. Nästan så att jag gör det åt dig. 😀
Oj, först vill jag kolla med min granne, tänkte jag…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
M Maria W. skrev:
Jo, men de är för stora för oss att hantera. Vi fick ett mindre träd som blåste omkull och det har vi sågat i delar själva.
Ni behöver bara låna en motorsåg och skaffa en bra huggyxa med långt skaft. Såga till den tjockaste delen av ena granen så ni får en huggkubbe, gör den hellre för hög än för låg. Därefter: bara skiva upp träden i lämpliga bitar som sen klyvs på kubben med yxan. Det borde inte ta mer än två helgdagar. Att sen stapla veden tar en timme eller två om man är några stycken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.