Jag har sågat en bänkskiva i laminat, dvs det är något slags pressat träfiber med en tunn beläggning, en 'vanlig' bänkskiva liksom.

Vad gör man lämpligast med kanten för att den skall stå emot fukt och spill? Den kommer ev att vara synlig på en bredd av två dm.

Tack på förhand!

Det finns särskilda kantlister man limmar på. Det bör finnas i samma mönster som ovansidan.

Nu skall det kanske tilläggas att jag köpte en begagnad skiva med vask, blandare o vattenlås, så då krävs det kanske lite detektivarbete för att ta reda på var den kommer från.

Jag oroar mig över att det skall kunna krypa ner fukt emellan kantlisten och skivan, kan man försegla kanten med något annat? Jag såg någon som nämnde epoxy, men tycker det verkar lite trögflytande för ändamålet. Någon som kan mer?

Tack för tipset Paul i Staffanstorp. Den massan är säkert bra, men jag vet inte riktigt var jag skulle köpa den.

Det blev Super Epoxy av den enkla anledningen att jag hittade det här hemma, och då kan man komma ett steg vidare redan ikväll. Jag är lite sugen på att bli klar, har varit mycket två steg fram o ett steg tillbaks! Limmade på epoxy och på ena sidan limmade jag fast en tjock alufolie som jag råkade ha tillhands, sån som sitter som diffusionsspärr ovan diskmaskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.