T
S senap skrev:
Oerhört tråkig attityd hos många som kommenterar i denna tråd. Det verkar numera vara en sport i många trådar här på byggahus.se att trycka ned och förlöjliga resp. ts. Jag hade själv en fråga som jag tänkt ställa här men jag inser att det är bättre att göra detta i en passande facebook-grupp istället. Forumen på byggares.se är tyvärr hopplöst förlorade till nättrollen. Vi får väl se om snorungarna snart drar vidare till något annat inlägg och terroriserar där istället. I så fall kan vi snart föra en vettig diskussion här.

För övrigt är jag tämligen säker på att många av nättrollen kommer att placera en skrattgubbe på denna kommentar.
Facebook är väl värre med detta många gånger, och av så många andra skäl inte något att stödja så efter säkert 5år utan den tidstjuven och blahat så öppnar jag nog aldrig ett konto där igen. Håller dock med dig i att det är synd att inte detta forum kan få va ett rent tekniskt frågeforum.Mycket trams och ogenomtänkta kommentarer, men förlorat är det inte för som tur är hänger skitsnackarna inte i alla avdelningarna här, bara att försöka låta bli att kika under "senaste"

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Facebook är väl värre med detta många gånger, och av så många andra skäl inte något att stödja så efter säkert 5år utan den tidstjuven och blahat så öppnar jag nog aldrig ett konto där igen. Håller dock med dig i att det är synd att inte detta forum kan få va ett rent tekniskt frågeforum.Mycket trams och ogenomtänkta kommentarer, men förlorat är det inte för som tur är hänger skitsnackarna inte i alla avdelningarna här, bara att försöka låta bli att kika under "senaste"
Facebook har många privata grupper där det finns hårda moderatorer. De slänger ut nättrollen direkt. Jag är med i en del riktigt bra fb-grupper där frågor av denna typ skulle generera typ 10 seriösa svar istället för (som här) flera hundra svar där 90 % kommer från nättrollen.

Jag har haft mycket nytta av många facebookgrupper men när jag hade ett inlägg här på byggahus.se så blev det bara skit och massa jobb eftersom folk hittade på massa saker som sedan sedan eskalerade och blev till sanningar. På slutet spårade allt ur och det blev ett krig om ett ämne som inte hade alls med min fråga att göra. Här på byggahus.se finns ingen direkt moderering utan det flyter bara på vind för våg när nättrollen fajtas mot ts och när nättrollen fajtas mot varandra.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Det är ju även lite så att som man ställer frågan får man svar. Jag kan förstå TS oro kring eldande och brandrisk, men tonen i frågan är inte trevlig, och sättet TS reagerat med att anmäla hit och dit är inte heller konstruktivt. Det gör att TS får mer hugg jämfört med om hen på ett sakligt vis förklarat problemet och frågat om någon har en bra lösning.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Arg
Goboobog och 6 till
  • Laddar…
T
S senap skrev:
Facebook har många privata grupper där det finns hårda moderatorer. De slänger nättrollen direkt. Jag är med i en del riktigt bra forum där frågor av denna typ skulle generera typ 10 seriösa svar istället för (som här flera hundra svar där 90 % kommer från nättrollen). Jag har haft mycket nytta av många facebookgrupper men när jag hade ett inlägg här så blev det bara skit och massa jobb eftersom folk hittade på massa saker som sedan blev till sanningar. På slutet spårade allt ur och blev ett krig om ett ämne som inte hade alls med min fråga att göra. Här på byggahus.se finns ingen direkt moderering utan det flyter bara på vind för våg när trollen fajtas mot ts och när de fajtas med varandra.
Alltför OT att gå in i detaljerat men nackdelarna med hela upplägget med Facebook överväger fördelarna. Facebook styr dig, ett forum styr du när du vill delta i, och framförallt så är sökbarheten tillbaks till intressant inlägg, bokmärkande e.d. obefintlig på Facebook, vilket gör det oanvändbart tex vid husbygge och längre tids samlande av vettig info.

• Gilla
Mathias Sigtuna och 2 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Alltför OT att gå in i detaljerat men nackdelarna med hela upplägget med Facebook överväger fördelarna. Facebook styr dig, ett forum styr du när du vill delta i, och framförallt så är sökbarheten tillbaks till intressant inlägg, bokmärkande e.d. obefintlig på Facebook, vilket gör det oanvändbart tex vid husbygge och längre tids samlande av vettig info.
Där har vi olika åsikt och jag respekterar din åsikt där. Själv tycker jag att det fungerar utmärkt med att spara bokmärken i Facebook där jag har olika spara grupper, t.ex. el, rördragning, snickeri, badrum, etc i olika kategorier. Man kan även lägga fb-länkar som bokmarknaden i en samling i webbläsare och synka dessa mellan olika enheter/webbläsare på samma sätt som man kan komma åt de sparade facebookobjekten på samtliga enheter med Facebook.
Jag tror att man blir van vid det medium man jobbar med och där ser man möjligheterna. Själv har jag svårt att hitta vettig info i ett byggahus-inlägg som detta pga av alla skräpkommentarer från nättrollen och jag har inte hittat något bra system för att bli av med alla dessa skräpkommentarer där folk bara tjafsar. (Man kan ju inte hålla på att blocka alla.) Dessutom är det väldigt deprimerande och ineffektivt att läsa alla dessa bråkkomentarer. I de professionella fb-grupperna (med mest yrkesmän) med strikt medlemsintagning så slipper man bråk ock tjafs från nättrollen och man har det prydligt samlat i olika grupper där man enkelt kan söka inom varje grupp man är med i. Som sagt - vi har olika bakgrund och har hittat olika lösningar på hur vi kan rådfråga yrkesmän eller hjälpa andra yrkesmän. Själv undervisar jag inom el och elsäkerhet och jag har hjälpt många elektriker som har blivit lite ringrostiga genom åren.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om grannarna bränner ned sitt eget hus så är ju problemet löst.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kempa_swe
Alfredo Alfredo skrev:
Inte så sällan.

[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
Hmm... Ja på våren när det var torrt ute och inte helt genomblött i marken av allt regn.....

Kempa_swe
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Varför ens bry sig om vad andra gör på sina tomter, börjar du gnälla på dem så är risken stor att du får 10ggr tillbaka genom åren. Finns något som heter "sköter du ditt så sköter andra sitt"......

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Goboobog och 5 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Pratar dom svenska?
Ta dit kommunens ansvariga alt polisanmäld dom

• Gilla
  • Wow
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Det stora problemet i såna här diskussioner är all passiv aggressivitet som kokar under ytan och får folk att dels hoppa på sina grannar genom ombud och dels ge råd åt andra hur de skall hoppa på folk genom ombud och dels hoppa på trådstartaren.

Jag hävdar bestämt att om man vet med sig att man har anlag för passiv aggressivitet och inte vill ta itu med sig själv och sina aggressioner skall man bosätta sig på en plats där det inte finns någon granne inom 5 kilometer och ingen väg till gårds så ingen vägfarande förirrar sig dit av misstag.
Annars blir det bara skit av kontakterna med medmänniskor.

En riktig öppen ärlig konflikt där man rakt på sak säger åt folk vad sorts dumheter de håller på med och föreslår en bättre metod och gör det på ett sådant sätt att budskapet fastnar brukar fungera bättre. I 9 fall av 10 når budskapet fram och efter att de har surat ett halvår är sämjan återställd och oftast bättre än förr. I eftertankens bleka ljus förvandlar den elake grannen till grannen som räddade mig från att bränna ned huset och så tar det ett halvår att svälja stoltheten och bli tacksam.
I det tionde fallet får man en ärlig osämja där man vet var man har varandra och inte behöver hålla på och låtsas och dessutom aktar sig litet för att trampa grannen på tårna och förvärra osämjan.

Två bra sätt att få budskap att gå fram åt snorungar är att jämföra med dumheter man själv har gjort och påpekat att man lärde sig en läxa eller så får man dem att framstå som litet passligt löjliga inför kamraterna.

Jag blir så förbannat trött på all passiv aggressivitet som förpestar livet för folk!

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
"Hur ofta händer det att grannens hus brinner upp?"
Jag skulle inte gilla det även om det enbart var jag som fick huset nerbrunnet på ett decennium.

Och varför ska folk elda så det blir giftig rök istället för att åka med det till återvinningscentralen?
Jag förstår inte heller hur många tycker man ska blunda för att någon gör upp en stor eld utan att ens ha tillgång till vatten. När det blåser. Och nära grannens hus istället för långt ifrån.
Utan en bild så går det inte att diskutera vidare...

/ATW

• Gilla
R00k1e och 1 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Är du den där grannen vars tomt ser ut som en övergiven bensinmack och förstör för alla andra. Charmigt.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Så de var inte alls där när de eldade? Då föreslår jag att du faktiskt ringer brandkåren istället. =)

Det skulle du även gjort första gången de eldade om det är olagligt när det händer. Att skriva till miljö kommer ta flera år och händer inget.
Vid alla typer av miljöbrott görs direkt en utredning och en åtalsanmälan till polisen. Det är hos Polisen som det blir liggande.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Ingells Ingells skrev:
Vid alla typer av miljöbrott görs direkt en utredning och en åtalsanmälan till polisen. Det är hos Polisen som det blir liggande.
"Termen åtalsanmälan rör främst kontrollmyndigheters skyldighet att anmäla brott till polis eller åklagare. Polisanmälan innebär att en person anmäler ett brott till polisen, det kan vara den som utsatts för brottet men även en annan utomstående person. ... Ofta sker det i förhör med polis."

https://lawline.se/answers/brottsmisstankts-ratt-till-insyn
det är hos miljöåklagarna som saker blir liggande på bordet...

• Gilla
Viskan123 och 2 till
  • Laddar…
Den störande i det här fallet är du. Låt folk vara ifred.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.