G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
If you cant beat them, join them.

Jag ser det som så att det är bättre du spelar med och visar dom vägen till närmsta åvc istället, och påtalar hur mycket snabbare det går att åka dit med bråtet än elda upp det på tomten. Om det är flera väggar och kök och allt va det är, så måste det ta väldig massa tid att bli av med det igenom att elda upp det på tomten. Dessutom kan du nyfiket klura ut deras byggplaner och diskutera den bästa möjliga lösningen för er båda. För att ha en granne som är snickare ser jag inte heller som en direkt nackdel, därför bör grannsämjan bevaras i den mån det går. Kommer ni ändå ingen vart så ser det mer ut som att huset kommer renoveras och säljas direkt efteråt. Gissar jag.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja och det är ju rätt bra om man tex vill köpa en avstyckning och försäkra sig om att man får bygga det man vill innan. Efter som avgiften är ganska så hög tror jag det är få som skulle göra det som prank. Men vad vet jag kanske blir det nya vid 1 april i Djursholm :)
Det skulle vara ganska kul prank ändå :thinking: Jag antar att ägaren meddelas och inte bara bara grannfastigheterna?

Rätt fascinerande att detta kan trigga över 100 kommentarer. Låter som ett otroligt scenario. Beklagligt beteende om det är verkligt rakt igenom. Fundersam över en del ordval, låter som man vill uppfostra och det vill sannerligen jag också. Men det är det värsta man kan antyda att man vill som äldre korpulent man i vårt land idag. Störs i lägenhetsboendet idag av "högvälborenheter" i låg ålder (straffmyndiga, en del) som kastar omslag från godis, limpa, ärtsoppa m.m. som tydligen äts på promenader förbi våra fönster. en och annan ölburk vid helger samt fimpar och bananskal från balkonger vid mitt hundstråk. Har frågat om det bor en rökande apa där men frågan uppskattades inte.

• Haha
1
  • Laddar…
Såna där oansvariga snorungar skall man ta ett samtal med. Gärna när de har kompisar på plats så det blir pinsamt för dem när man förklarar att man gärna hjälper till att bränna upp deras hus för det är ju uppenbarligen någonting sådant som de sysslar med.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
låter som en dålig start på grannsituationen.

”Bryter mot detaljplanen”, har de påbörjat det arbetet eller har det berättat om planerna?
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Ring brandkåren nästa gång om dom eldar nära er fastighet. Man måste väl ha tillstånd från brandkåren i kommunen! Dom gör sig skydiga till "allmänfarlig vårdslöshet" tror jag det heter.

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:

Vad kan man göra?

Tur att man inte har dig som granne!

• Gilla
  • Älska
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
är du helt utan miljötänk !

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Påminn dem om att det är olagligt att elda hur som helst utan möjlighet att kontrollera elden - allmänfarlig vårdslöshet… miljöbrott…

G Goboobog skrev:

Vad kan man göra?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Inser att detta tydligen inte var rätt ställe att fråga på, trist :(
Jag håller med dig om grannen. Jag hade nog farit fram värre än du gjort i den frågan. Man vill ju inte få sitt hem nedbrunnet.
Vad det gäller vissa som svarar här har det blivit en norm numera på internet (som tyvärr också börjar leta sig ut i samhället) att vara bufflig och svara tyket. Ignorera trollen, mata dem inte, Det är ett känt faktum att de troll som överlever är de man matar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Varför inte vara lite pedagogisk och vuxen?
I detta fall skulle jag se fördelen med en granne som kan hjälpa mig med byggfrågor
Skulle självklart försöka få en bra relation och direkt erbjuda lite fika eller hjälp med saker eftersom de tydligen inte bor där ännu
Skvallra lite om grannarna mm osv
För när man är 22 år och precis köpt hus så har man många misstag att lära sig av och visst skulle många kunna undvikas om man hade en granne som utan att vara en dryg besserwisser med översittarattityd fanns att fråga alla frågor som för en del kan tyckas vara dumma
En sån granne som man kan prata med och fråga om råd och som är en bra mentor i husägarvärlden
Tänk om det skulle hända er något allvarligt och lättnaden över att ha grannparet som självklart har lite koll på er och ert hus om ni är bortresta eller inte synts till
Ni borde veta bättre än vad ni verkar göra och det är min åsikt i frågan

• Gilla
  • Älska
  • Arg
fredand44 och 8 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Fast att elda sånt är ju miljöbrott och det tar iaf jag allvarligt på, särskilt som våra odlingslådor o hallonbuskar bara är några meter ifrån. Men du hade gärna fått byta hus med mig då och fått mina grannar
Ja, det är ett miljöbrott och du har helt rätt i att det genom luftföroreningar påverka din tomt och marken kan förorenas och påverka grundvattnet. Exempelvis dioxiner kan bildas. Vilka idioter! Självklart ska man bry sig om grannen gör farliga saker!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Ring brandkåren nästa gång om dom eldar nära er fastighet. Man måste väl ha tillstånd från brandkåren i kommunen! Dom gör sig skydiga till "allmänfarlig vårdslöshet" tror jag det heter.
Man får inte tillstånd att elda avfall!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Oerhört tråkig attityd hos många som kommenterar i denna tråd. Det verkar numera vara en sport i många trådar här på byggahus.se att trycka ned och förlöjliga resp. ts. Jag hade själv en fråga som jag tänkt ställa här men jag inser att det är bättre att göra detta i en passande facebook-grupp istället. Forumen på byggares.se är tyvärr hopplöst förlorade till nättrollen. Vi får väl se om snorungarna snart drar vidare till något annat inlägg och terroriserar där istället. I så fall kan vi snart föra en vettig diskussion här.

För övrigt är jag tämligen säker på att många av nättrollen kommer att placera en skrattgubbe på denna kommentar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan.

Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
Dom har ingen skyldighet att prata med dig inför en bygglovsansökan.

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
K krabat56 skrev:
Dom har ingen skyldighet att prata med dig inför en bygglovsansökan.
Helt riktigt, de har absolut ingen skyldighet att redovisa sina byggplaner för TS, så det är inget TS ska sura över. Och, utan att ha någon aning om vad grannen planerar bygga, skriver TS tvärsäkert;

”De har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också”

Jag anser inte TS ska snacka om att visa noll respekt. Sten i glashus osv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.