109 489 läst ·
202 svar
109k läst
202 svar
Vad gör man med granne som gör farliga och olagliga grejer?
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Om jag skall vara helt ärlig så får jag en känsla av att du är en krånglig person som bara vill se saker från ditt sätt. Jag har säkert fel...G Goboobog skrev:
Att tycka att detta forum inte är rätt ställe att fråga, för att du inte får medhåll - är tidstypiskt för en viss typ av människor.
Jag tror att du är förtjänt av att se andras input, som inte passar din målbild, som en indikation på att dina grannar kanske inte tycker precis som du - på goda grunder...
Försök istället att vara den där trevliga grannen du kan vara. Välkomna dem till området. Var trevlig och då skall du se att om du vänligt berättar om dina farhågor så kommer de att lyssna.
Miljöbrott, fortkörning, ekonomiska brott, våldsbrott... alla hamnar väl nånstans på en straffskala.Maskintok skrev:
Jag är av åsikten att man inte ska börja med mord och fram tills det att man löst alla mord (inklusive Palmemordet) så ska man låta all annan brottslighet gå obemärkt förbi. Givetvis ska alla som bryter mot våra lagar riskera påföljd enligt den straffskala som finns och i en situation där polisen måste prioritera någon som eldar bildäck eller någon som blir misshandlad är det självklart att i det korta perspektivet just för den enskilde polisen, där och då, ska våldsbrottet prioriteras.
Men miljöbrott leder ju ofta till att någon förr eller senare blir skadad. Tex alla som drabbades av Rocagil skandalen i Hallandsåsen, djur som dog, bönder som fick flytta, personer som fick allvarliga skador för livet. Ska man skita i det? Sen är det givetvis en skillnad mellan hallandsåsen och en uppeldad petflaska. Och att gå mot röd gubbe eller begå mord. Men självklart ska miljöbrott beivras då det på något sätt skadar någon.
Nä mord, våld är grova brott.J JohanLun skrev:Miljöbrott, fortkörning, ekonomiska brott, våldsbrott... alla hamnar väl nånstans på en straffskala.
Jag är av åsikten att man inte ska börja med mord och fram tills det att man löst alla mord (inklusive Palmemordet) så ska man låta all annan brottslighet gå obemärkt förbi. Givetvis ska alla som bryter mot våra lagar riskera påföljd enligt den straffskala som finns och i en situation där polisen måste prioritera någon som eldar bildäck eller någon som blir misshandlad är det självklart att i det korta perspektivet just för den enskilde polisen, där och då, ska våldsbrottet prioriteras.
Men miljöbrott leder ju ofta till att någon förr eller senare blir skadad. Tex alla som drabbades av Rocagil skandalen i Hallandsåsen, djur som dog, bönder som fick flytta, personer som fick allvarliga skador för livet. Ska man skita i det? Sen är det givetvis en skillnad mellan hallandsåsen och en uppeldad petflaska. Och att gå mot röd gubbe eller begå mord. Men självklart ska miljöbrott beivras då det på något sätt skadar någon.
miljöbrott är inte polisens bord det är miljöåklagares.. Så det blir skevt att jämföra...
ekonomiska brott hänger ofta ihop med större miljöbrott men sällan mord och våldsbrott...
Sedan läste jag bordell.. Som du skrev..
Så länge det inte är på gräsmattan så vem bryr sig? finns ju de som vill driva detta som enskilt företag.. varsågod.. skattemedel
Jag förstår inte varför de ska prata med dig om sina byggplaner. De kanske inte vet att du har expertkunskap som arkitekt!??G Goboobog skrev:
Byggnadsnämnden skickar alltid ut information för grannehörande till berörda grannar.
Låter som att dina nya grannar är driftiga och målmedvetna. Med ökad ålder och erfarenhet kommer även den sociala kompetensen att öka.
Det bästa du kan göra är att stötta och uppmuntra dina grannar i deras planer, ge goda råd och fungera som mentor utan att detaljstyra. De kanske inte har vuxit upp i "vuxen-mijljö". Då kan dina värdefulla vuxenerfareheter vara en god hjälp för framtiden.
I 20 års åldern var jag ganska "yvig" I mitt beteende men efter 3 barn och uppnådd pensionsålder har jag mognat på alla sätt.
Se tiden an och gläds åt ungdomars entusiasm och driv.
Maskintok skrev:skillnad på miljöbrott och andra brott eller hur?
Eller är du av den skaran som vill ha miljöbrott som mord?
Indirekt så blir det mord när det blir utsläpp av växthusgaser, som påverkar vårt klimat, som ger översvämningar och torka, som kommer att orsaka att människor dör….
Miljöbrott är allvarliga brott, det är straffskalan som är skev.
Blir lika skevt eller hur?
Jo, vad som är lagligt eller ej kan man diskutera, det finns länder där hasch och prostitution är lagligt. I Sverige är det det inte, då får man gå efter det. I de länder det är lagligt är det nog inte samma sak, tex i Holland är det ju inte kontroversiellt och troligen helt OK. I Sverige är det kriminella som pysslar med detta. Jag vill helst inte ha kriminella grannar. Så jag skulle inte uppskatta en bordell. Förresten, jag skulle inte vilja ha många andra "verksamheter" till granne, då det blir ett jälvla spring. Lagliga eller ej. Men är de lagliga går det inte att göra mkt åt...Maskintok skrev:Nä mord, våld är grova brott.
miljöbrott är inte polisens bord det är miljöåklagares.. Så det blir skevt att jämföra...
ekonomiska brott hänger ofta ihop med större miljöbrott men sällan mord och våldsbrott...
Så länge det inte är på gräsmattan så vem bryr sig? finns ju de som vill driva detta som enskilt företag.. varsågod.. skattemedel![]()
Du har fel! Det finns miljöpoliser som utreder miljöbrott!Maskintok skrev:Nä mord, våld är grova brott.
Så länge det inte är på gräsmattan så vem bryr sig? finns ju de som vill driva detta som enskilt företag.. varsågod.. skattemedel![]()
Nej nej det är olika rubriceringar..
Du kan inte bli åtalad för mord för att du eldar något.. det är inte korrekt.
då skulle inte det ens få finnas värmeverk..
Och mysbrasorna vore gjorda av massmördare... nä lägg ner detta det stämmer inte och dessutom så är det illa moraliskt emot de som förlorat anhöriga i mord..
Du kan inte bli åtalad för mord för att du eldar något.. det är inte korrekt.
då skulle inte det ens få finnas värmeverk..
Och mysbrasorna vore gjorda av massmördare... nä lägg ner detta det stämmer inte och dessutom så är det illa moraliskt emot de som förlorat anhöriga i mord..
Nja jag kan tänka mig ha kriminella grannar..J JohanLun skrev:Jo, vad som är lagligt eller ej kan man diskutera, det finns länder där hasch och prostitution är lagligt. I Sverige är det det inte, då får man gå efter det. I de länder det är lagligt är det nog inte samma sak, tex i Holland är det ju inte kontroversiellt och troligen helt OK. I Sverige är det kriminella som pysslar med detta. Jag vill helst inte ha kriminella grannar. Så jag skulle inte uppskatta en bordell. Förresten, jag skulle inte vilja ha många andra "verksamheter" till granne, då det blir ett jälvla spring. Lagliga eller ej. Men är de lagliga går det inte att göra mkt åt...
För ingen stjäl där dessa bor..
Men det är klart att en uppgörelse kan ske om det är tungt kriminella..
Om du bara vill ha en massa kommentarer som håller med dig, så finns det gott om såna grupper på Facebook.G Goboobog skrev:
Det måste väl ändå vara bra att få lite ärliga kommentarer, och synpunkter som man inte själv tänker på? Ibland kan man jaga upp sig över saker i onödan.