P
skoge skoge skrev:
Låter som att de försökt mörda någon snarare än att de eldat
inte kommer polisen ut på det sättet för ett miljöbrott..
I prioritering så väger inte miljöbrott lika tungt som grova brott..

Maskintok skrev:
inte kommer polisen ut på det sättet för ett miljöbrott..
I prioritering så väger inte miljöbrott lika tungt som grova brott..
... som t.ex. skattebrott :)

• Haha
1
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
nte kommer polisen ut på det sättet för ett miljöbrott..
Jo - det gjorde de. Två gånger dessutom - eftersom brottet upprepades.

• Gilla
  • Haha
optimizer och 2 till
  • Laddar…
P
S senap skrev:
... som t.ex. skattebrott :)
enligt polisen själva går våldsbrott dvs grova brott före både skattebrott och miljö..
Sedan skiljer det på olika avdelningar inom polisen.. Men ordningspolisen som oftast svarar på larm har inte mycket med miljö eller skatte brott att göra..

P
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jo - det gjorde de. Två gånger dessutom - eftersom brottet upprepades.
mordbrand?
vållande för annans fara?

Vad tog de detta på för rubricering?

Maskintok skrev:
enligt polisen själva går våldsbrott dvs grova brott före både skattebrott och miljö..
Sedan skiljer det på olika avdelningar inom polisen.. Men ordningspolisen som oftast svarar på larm har inte mycket med miljö eller skatte brott att göra..
Stämmer säkert men däremot brukar straffen för skattebrott vara högre än våldtäkt vilket är väldigt konstigt.

P
S senap skrev:
Stämmer säkert men däremot brukar straffen för skattebrott vara högre än våldtäkt vilket är väldigt konstigt.
Nja det är ju en fråga för domstolen..
ordningspolisen väger inte dessa emot varandra.
våldtäkt drabbar en person med skada fysiskt samt psykiskt vilket ger högre prioritet än skattebrott som utreds av ekobrott..

P
Maskintok skrev:
mordbrand?
vållande för annans fara?

Vad tog de detta på för rubricering?
Inte vet jag. Jag ringde och sade att "grannen på xxx eldar byggavfall på tomten och det verkar inte bara vara torrt trä"

Jag ringde faktiskt bara 11414 men de kom direkt.

Samma sak andra gången - då med tillägget "nu eldar de igen..."

Detta var i Stockholm och de hade kanske inga pågående mord att åka på...

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
S senap skrev:
sista 15 åren skattebrott mm fått högre straff än våldsbrott..
mycket tragisk utveckling..
Men samtidigt så kan inte det ena eller andra vara för lågt i skalan heller då väljer en del att göra dåden för risken är låg ändå...

• Gilla
senap
  • Laddar…
E errakareby skrev:
tror att man stoppar i sig mer gift från allt annat man stoppar i sig, än att någon eldar något någon gång i anslutning till mina när. Tvättar aldrig frukt innan jag äter den, lever fint än idag.
Du tror, vilket många gör angående saker de inte vet något om. Åsikter är en sak och fakta en annan sak. Vad du tror är faktiskt helt ointressant, så kom istället med källhänvisningar som bekräftar din ”tro”!

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
definitionsfråga..
Vissa anser ju sig veta att Jesus levt och att en gud finns... De "tror" ju på detta..

En religiös övertygelse.

ungefär som att elda skulle vara så hemskt.
Det kallar jag en religiös övertygelse..
undrar om inte vissa grannar tar sig friheten att tro lite väl hårt om vissa saker..

Ska man dra saker så till sin spets, så är det bara hörsägen om att viss granne eldat och hur... inga bevis finns framlagda.

Så häng era trosor ute eller inne klockan 11-12 på söndagarna, då trosbekännelsen är.. ;)

E errakareby skrev:
Jag hade ställt ut en vattentank och brandsläckare, och sålt dyrt( riktigt dyrt) om man såg att det blev problem.
Precis min tanke! Jag hade radat upp brandsläckare-många pulverbranssläckare utanför garaget. De är ju inte så dyra. Sen hade jag kanske tagit foto och sen skickat in till lämplig tidning!

S senap skrev:
Men maffiabossen Al Capone hade nog många liv på sitt samvete och hamnade på Alcatraz - för skattebrott. Där hörde han hemma.

Med den logiken kan vi ha livstid för att gå mot rött också. Alltid kan man väl fälla någon som man inte kan få dömd för grövre brott.

J
S Screew skrev:
Oavsett hur nära eller långt bort man eldar från huset så ska man väl inte elda vad som helst? Giftig illaluktande rök är ju inte trevligt, hade det inte spelat någon roll så kan man ju elda bildäck medan man ändå eldar och byter man olja själv så kan man hälla på det också. En container eller hyrsläp är inte så dyrt, så man måste inte elda.
Precis. Bara hänsynslösa slan gör så. Är man dessutom nyinflyttad så ligger man dessutom lägst i rang med"rättigheter" men vissa fattar tydligen inte sånt. Sunt förnuft. Och risken ÄR jävligt stor att elden sprider sig via glöd o annat skit som kan gå med vinden dessutom. Spola vatten tillbaks om dom inte begriper ett nej till eldning. Dom orkar helt enkelt inte flytta bort sitt skit, är lata bara och tror att man får göra som man vill bara för att dom köpt markplätten. Hänsyn gäller och hårda tag mot hänsynslöst folk som inte fattar bättre.

• Gilla
Goboobog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.