109 489 läst ·
202 svar
109k läst
202 svar
Vad gör man med granne som gör farliga och olagliga grejer?
Nästa gång du ser de håller på att elda så tar du 2-3 öl med dig, går över till de, säger "hej" och sen talar du klarspråk om vad du vill inte och varför du vill inte det. Hur svårt kan det vara, de är ju ungdomar nästan.
Att skicka sms påminde mig om "När svenskar blir arga"
Att skicka sms påminde mig om "När svenskar blir arga"
Nu har jag inte orkat gå igenom alla supersmarta och relevanta svar och kommentarer här, så att de som råkat se, eller själva skrivit det jag tänker skriva nu vet det och inte känner sig kränkta och nödgade att skriva hur traumatisk upplevelse det är för dem.G Goboobog skrev:Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.
De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.
Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig
Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.
Vad kan man göra?
Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtidende har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Jag vill bara påpeka att det är inte tillåtet att elda över huvud taget i tättbebyggt område och oftast inte heller i övriga områden utan tillstånd. Det spelar ingen roll vad de eldar, klart att de ska anmälas, skit i grannsämjan och gör deras vistelse där lika sur som de gör din, har du tur säljer de innan de ens börjar bygga.
Och såklart ska man få sköta sitt, men de flesta regler och lagar finns av en anledning, och att resonera att ”sålänge jag själv har rent mjöl i påsen” eller liknande visar bara på motsatsen och att ni faktiskt skiter lika mycket i miljön som de TS skriver om, skamligt…
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag får be om ursäkt för sen moderering. Jag hade missat att tråden hade spårat ur med inlägg som inte hjälper TS. Har nu raderat ett antal sådana. /Moderator
Kan berätta att när vi flyttade till vårt hus (2001) så gjorde vi som TS granne, vi eldade byggavfall, fast i en kamin ute. Det bildades en stor svart rökpelare. Det tog inte många minuter innan vår tomt hade fyllts av grannar som undrade vad sjutton vi höll på med. Någon höll på att vädra och deras övervåning hade fyllts med svart rök.
Vi fick ju be om ursäkt och genast sluta elda. Har inte eldat på tomten igen sedan dess.
Det var ju av ren okunskap vi eldade. Jag kommer från landet och är uppväxt med att mina föräldrar eldade på tomten. Här i Lomma, dit vi flyttade, är det förbjudet att elda på tomten och det är det i väldigt många tätbebyggda områden. Elda byggavfall får man aldrig göra, även om det är tillåtet att elda torra kvistar mm.
Ett bra sätt var den gången i alla fall att traska över och berätta att sådär gör man inte. Och du har ju gjort rätt som anmälde till miljöförvaltningen. Har du fått svar därifrån vad de tänker göra?
Kan berätta att när vi flyttade till vårt hus (2001) så gjorde vi som TS granne, vi eldade byggavfall, fast i en kamin ute. Det bildades en stor svart rökpelare. Det tog inte många minuter innan vår tomt hade fyllts av grannar som undrade vad sjutton vi höll på med. Någon höll på att vädra och deras övervåning hade fyllts med svart rök.
Vi fick ju be om ursäkt och genast sluta elda. Har inte eldat på tomten igen sedan dess.
Det var ju av ren okunskap vi eldade. Jag kommer från landet och är uppväxt med att mina föräldrar eldade på tomten. Här i Lomma, dit vi flyttade, är det förbjudet att elda på tomten och det är det i väldigt många tätbebyggda områden. Elda byggavfall får man aldrig göra, även om det är tillåtet att elda torra kvistar mm.
Ett bra sätt var den gången i alla fall att traska över och berätta att sådär gör man inte. Och du har ju gjort rätt som anmälde till miljöförvaltningen. Har du fått svar därifrån vad de tänker göra?
Ja det händer alltså ingenting. I grannbyn har det varit vite på vite på vite på vite. Det blir alltså ogjort då de inte tar i fysiskt =)Ingells skrev:
Enda gången det sker omgående är om du har kemikalier du kan göra bomber av, vilket hände i samma by faktiskt. De är nog speciella människor där borta
Att du inte får de svar du vill ha betyder inte automatiskt att du har ställt frågorna på fel ställe. Det kan bero på att vi som svarar ser annorlunda på saken än dig, och du bör kanske ta till dig utav det, åtminstone valda delar. Alternativet är att du fortsätter fråga på andra ställen tills du får svar som passar dig bättre, men jag tycker nog att du bör läsa av undermeningen i de svar du redan fått. Dina nya grannar är unga och driftiga, ivriga kanhända, och kanske inte gör allt rätt, men det innebär inte att dom automatiskt förtjänar att misstänkliggöras och anmälas för diverse saker av dig.du skrev att det inte finns några styrningar i din kommun om hur nära man får elda. I så fall gör dom ju inte fel i den saken, och varför ska då du komma och försöka sätta upp några egna regler för dem??G Goboobog skrev:
Ge dem lite tilltro och glada tillrop, hjälp dem tillrätta om du kan och försök inte sätta käppar i hjulen för dem, det gynnar varken dig, dem eller grannsämjan i framtiden.
Bara en sån sak att du ringer och kontrollerar huruvida dom sökt bygglov eller ej är ju helt onödigt. Det angår ju bara dem och ingen annan fram till dess att de börjar bygga. Om de börjat bygga utan att du blivit tillfrågad så är det en annan sak. Dessutom hade du fått reda på deras planer om du hade gått över med en bullpåse och snackat med dem istället.
Håller med dig..H Hallerudsbo skrev:
Man lär sig rätt fort att det inte är lönt att elda. Jag försökte några gånger i tidernas begynnelse men om man inte har en faiblesse för själva eldandet blir det fort ganska långtråkigt.
Sparade ris och grenar till grannskapets majbrasa, resten fick åka till tippen. Egen släpkärra är bästa köpet som husägare.
Sparade ris och grenar till grannskapets majbrasa, resten fick åka till tippen. Egen släpkärra är bästa köpet som husägare.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Den här tråden visar ganska tydligt varför det kommer ta lång tid innan vi får fred på jorden. 
Det finns massor av Vilda-västern-typer i denna diskussionstråd som uppenbarligen inte är torra bakom öronen ännu vilka med en dåres envishet hävdar med bestämdhet att det inte alls var fel av grannen att elda byggavfal på tomten.
OBS! Jag skriver ingenting om HUR ts skulle agerat och vill inte att detta inlägg skall generera under tråd om detta. Detta inlägg handlar ENBART om lämpligheten att elda byggavfall i intill hus utan vatten och i stark vind. Vänligen respektera detta. Jag hoppas att att de som eventuellt citerar mig är läskunniga och inte bara skrivkunniga.
Först ser vi efter vad ts egentligen skrev:
Grannen eldade innerväggar från huset, inredning från huset, isolering, skåpsdörrar och plastburkar. Det fanns inte tillgång till vatten och det blåste 15 m/s samt dessutom var eldnigen 5 meter från närmsta hus.
Att hävda att detta är tillåtet är synnerligen omoget men tyvärr är tråden full av omogna typer som verkar tycka det vara kul att mobba olika trådstartare i detta forum vilket är en tråkig tendens.
I min kommun gäller följande:
"Eldning av trädgårdsavfall tillåtet: Du får elda trädgårdsavfall som kvistar och löv. Eldning av trädgårdsavfall bör anmälas till Räddningstjänsten. Visa hänsyn till grannar och tänk på att du ska ha vatten tillgängligt. Tänk också på att elden ska vara släckt när det blir mörkt."
och
"Eldning av avfall förbjudet: Det är i de flesta fall förbjudet att elda avfall och det gäller både hushåll och verksamhetsutövare. Om du har eldat avfall utan tillstånd kan det leda till att du måste betala en avgift för tillsyn och dessutom kan dömas till böter eller fängelse."
Så här skriver räddningstjänsten i samma kommun:
"Trädgårdsavfall i form av kvistar och löv får dock eldas utan anmälan. Glöm inte bort att ta hänsyn till grannar. Vid eldning av trädgårdsavfall och vid avfallsförbränning som godkänts av Miljö- och hälsoskyddsnämnden, ska miljöbalkens allmänna hänsynsregler följas. Det innebär att eldningen ska ske på ett sådant sätt att god förbränning uppnås och att tidpunkt och plats för eldningen ska väljas så att det inte orsakar störningar för kringboende."
och
"Viktiga punkter!
• Håll tillräckliga avstånd! (75 m från byggnad och 40 m från växande gröda/arbetande maskin, inga brännbara ämnen inom dessa avstånd)
• Vind (vid stark vind får ingen bränning ske, vind får ej ligga över annan bebyggelse eller allmän väg)
• Avgränsnings- och skyddsåtgärder (minst 2 meter/erforderligt fritt runt bålet, avvattning av ytan, tillgång till
handredskap: -ståltrådsräfsor o.d.)
• Luftledning (ingen eldning får förekomma så att det påverkar ledningar)
• Släckutrustning (tillgång vatten, spadar, ruskor o.d.)
• Tidpunkt (bränning bör vara avslutad senast vid solens nedgång, risken för onödiga larm ökar efter mörkrets
inbrott) (Under Valborg utgår detta.)
Under eldning
• Eldning ska alltid ske under kontroll. Elden ska hållas under bevakning tills den är släckt.
• Var observant på risk med gnistregn som sprids med vinden!
• Vid ändringar i vindstyrka och vindriktning, som medför ökad brandrisk, så ska eldningen avbrytas.
• Utrustningen för brandsläckning ska hållas lätt tillgänglig.
• Säkerställ att du kan larma räddningstjänst (via telefon eller mobiltelefon) om elden sprider sig! Vid nödsituation,
ring 112!
Efter eldning
• Brasan ska bevakas tills elden är släckt och risken för brandspridning upphört. Vid blåst är risken särskilt stor för
återantändning av rester som inte brunnit upp helt.
• I större askhögar ska vattenbegjutning varvas med omrörning eller täckning med jord/sand.
• Efterkontroll ska göras ett par timmar efter det att bränningen avslutats.
Eftersom de omogna typerna i denna tråd (som envist hävdar att det är ok att elda byggavfall på tomten) verkar sakna läskunnighet så repeterar jag:
OBS! Jag skriver ingenting om HUR ts skulle agerat och vill inte att detta inlägg skall generera under tråd om detta. Detta inlägg handlar ENBART om lämpligheten att elda byggavfall i intill hus utan vatten och i stark vind. Vänligen respektera detta.
OBS! Jag skriver ingenting om HUR ts skulle agerat och vill inte att detta inlägg skall generera under tråd om detta. Detta inlägg handlar ENBART om lämpligheten att elda byggavfall i intill hus utan vatten och i stark vind. Vänligen respektera detta. Jag hoppas att att de som eventuellt citerar mig är läskunniga och inte bara skrivkunniga.
Först ser vi efter vad ts egentligen skrev:
Grannen eldade innerväggar från huset, inredning från huset, isolering, skåpsdörrar och plastburkar. Det fanns inte tillgång till vatten och det blåste 15 m/s samt dessutom var eldnigen 5 meter från närmsta hus.
Att hävda att detta är tillåtet är synnerligen omoget men tyvärr är tråden full av omogna typer som verkar tycka det vara kul att mobba olika trådstartare i detta forum vilket är en tråkig tendens.
I min kommun gäller följande:
"Eldning av trädgårdsavfall tillåtet: Du får elda trädgårdsavfall som kvistar och löv. Eldning av trädgårdsavfall bör anmälas till Räddningstjänsten. Visa hänsyn till grannar och tänk på att du ska ha vatten tillgängligt. Tänk också på att elden ska vara släckt när det blir mörkt."
och
"Eldning av avfall förbjudet: Det är i de flesta fall förbjudet att elda avfall och det gäller både hushåll och verksamhetsutövare. Om du har eldat avfall utan tillstånd kan det leda till att du måste betala en avgift för tillsyn och dessutom kan dömas till böter eller fängelse."
Så här skriver räddningstjänsten i samma kommun:
"Trädgårdsavfall i form av kvistar och löv får dock eldas utan anmälan. Glöm inte bort att ta hänsyn till grannar. Vid eldning av trädgårdsavfall och vid avfallsförbränning som godkänts av Miljö- och hälsoskyddsnämnden, ska miljöbalkens allmänna hänsynsregler följas. Det innebär att eldningen ska ske på ett sådant sätt att god förbränning uppnås och att tidpunkt och plats för eldningen ska väljas så att det inte orsakar störningar för kringboende."
och
"Viktiga punkter!
• Håll tillräckliga avstånd! (75 m från byggnad och 40 m från växande gröda/arbetande maskin, inga brännbara ämnen inom dessa avstånd)
• Vind (vid stark vind får ingen bränning ske, vind får ej ligga över annan bebyggelse eller allmän väg)
• Avgränsnings- och skyddsåtgärder (minst 2 meter/erforderligt fritt runt bålet, avvattning av ytan, tillgång till
handredskap: -ståltrådsräfsor o.d.)
• Luftledning (ingen eldning får förekomma så att det påverkar ledningar)
• Släckutrustning (tillgång vatten, spadar, ruskor o.d.)
• Tidpunkt (bränning bör vara avslutad senast vid solens nedgång, risken för onödiga larm ökar efter mörkrets
inbrott) (Under Valborg utgår detta.)
Under eldning
• Eldning ska alltid ske under kontroll. Elden ska hållas under bevakning tills den är släckt.
• Var observant på risk med gnistregn som sprids med vinden!
• Vid ändringar i vindstyrka och vindriktning, som medför ökad brandrisk, så ska eldningen avbrytas.
• Utrustningen för brandsläckning ska hållas lätt tillgänglig.
• Säkerställ att du kan larma räddningstjänst (via telefon eller mobiltelefon) om elden sprider sig! Vid nödsituation,
ring 112!
Efter eldning
• Brasan ska bevakas tills elden är släckt och risken för brandspridning upphört. Vid blåst är risken särskilt stor för
återantändning av rester som inte brunnit upp helt.
• I större askhögar ska vattenbegjutning varvas med omrörning eller täckning med jord/sand.
• Efterkontroll ska göras ett par timmar efter det att bränningen avslutats.
Eftersom de omogna typerna i denna tråd (som envist hävdar att det är ok att elda byggavfall på tomten) verkar sakna läskunnighet så repeterar jag:
OBS! Jag skriver ingenting om HUR ts skulle agerat och vill inte att detta inlägg skall generera under tråd om detta. Detta inlägg handlar ENBART om lämpligheten att elda byggavfall i intill hus utan vatten och i stark vind. Vänligen respektera detta.
Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.[/QUOTE]
Ni kan ju alltid ha koll på kungörelser på Post och inrikes tidningar. Där kan ni varje dag se om tex ett bygglov är beviljat så att ni inte missar att överklaga. Där skall allt läggas ut med 5-7 dagar fördröjning. Då har ni 3-4 veckor på er att överklaga innan bygglovet vinner laga kraft.
Ni kan ju alltid ha koll på kungörelser på Post och inrikes tidningar. Där kan ni varje dag se om tex ett bygglov är beviljat så att ni inte missar att överklaga. Där skall allt läggas ut med 5-7 dagar fördröjning. Då har ni 3-4 veckor på er att överklaga innan bygglovet vinner laga kraft.
Nja, verkar vara du som borde veta bättre. Vi vet inget om de här grannarna.C Carina201410 skrev:Varför inte vara lite pedagogisk och vuxen?
I detta fall skulle jag se fördelen med en granne som kan hjälpa mig med byggfrågor
Skulle självklart försöka få en bra relation och direkt erbjuda lite fika eller hjälp med saker eftersom de tydligen inte bor där ännu
Skvallra lite om grannarna mm osv
För när man är 22 år och precis köpt hus så har man många misstag att lära sig av och visst skulle många kunna undvikas om man hade en granne som utan att vara en dryg besserwisser med översittarattityd fanns att fråga alla frågor som för en del kan tyckas vara dumma
En sån granne som man kan prata med och fråga om råd och som är en bra mentor i husägarvärlden
Tänk om det skulle hända er något allvarligt och lättnaden över att ha grannparet som självklart har lite koll på er och ert hus om ni är bortresta eller inte synts till
Ni borde veta bättre än vad ni verkar göra och det är min åsikt i frågan
Själv umgås jag inte med grannar av typen nazister, oavsett ålder.