33 640 läst ·
112 svar
34k läst
112 svar
Vad gör man med de extra trådarna i enfaskabel?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Använder du uttag med snabbplint så är det inte säkert att biledarna sitter kvar vid dragprov, använd i så fall en ubåt eller nån annan klämma där du känner att de sitter kvar å koppla ihop dem med 
Helt rätt grundregeln "lika arbete utförs lika" passar bra även här. Det som ofta dyker upp vid den här frågan är dels var man ska koppla den mot jord och det som kom in nu på slutet med olika isolering, slang, tejp, färger mm.M Mogg skrev:
I fallet jordning kommer du långt om du kopplar samman biledarna som du tänkt och ansluter till jord i en punkt. Den punkten kan och bör av tydlighetsskäl vara vid anslutning av kabeln i centralen eller om du går med kabeltypen från tex dosa där ingen biledare finns till ev jord i den. Gör du så är de flesta grunläggande nöjda och det passar här på forumet med ofta osäkra hempulare som frågar, annars får man göra mer fackmässiga bedömningar från fall till fall.
Och frågan kring isolering är också flerdelad, i princip behöver du inte isolera dem. Det bör gå i moderna dosor, apparater med isolerat hölje och inga bara kopplingsklämmor att lägga dem skyddat tex i botten utan att riskera oönskad kontakt. Samma med ev val av isolering, givetvis ska man isolera om det av något skäl krävs där man jobbar tex om det finns spänningsförande blankdelar i farozonen, men det bör vara sällan nödvändigt. Däremot om det behövs får man inte i onödan snöa in på hur som tex slang, tejp och verkligen inte ev färg på detta. Bra om man som nämndes tidigare väljer transparent slang, vanlig eltejp osv och undviker gul/gröna varianter som kan ge onödiga hårklyverier, men som sagt behövs det får funktionen gå först.
Är det vad du skärper in i dina elever? Bra i så fall för ofta om jag kommer i kontakt med montörer och gör ett stickprov får man diverse mer eller mindre väl underbyggda skäl vilka på dem under 35-40 år verkar komma via skolan. Det roliga är att många är fast övertygade om sitt sätt även om det på annat håll lärts diametralt olika.U Uffe A skrev:
Det är det jag lär dem.GK100 skrev:
Är det vad du skärper in i dina elever? Bra i så fall för ofta om jag kommer i kontakt med montörer och gör ett stickprov får man diverse mer eller mindre väl underbyggda skäl vilka på dem under 35-40 år verkar komma via skolan. Det roliga är att många är fast övertygade om sitt sätt även om det på annat håll lärts diametralt olika.
Och även det som jag tillämpar vid mina installationsarbete.
Vad gäller inkoppling av biledaren så säger jag till dem att den ska kopplas in minst i matande ände, absolut inte klippas av.
Men vet att det råder olika synpunkter på om den behövs eller ska kopplas in även i andra änden.
Därför får de lära sig att fråga efter praxis på firman de kommer till
Redigerat:
Obruten eller ej spelar normalt sett ingen roll, JFB kommer lösa ändå så länge aluminiummanteln är jordad. Sen kan man alltid gå in på teoretiska detaljer att anslutning i matande ände är bättre ifall man kapar PE som första ledare exempelvis, men som sagt, finns olika metoder, egen slinga har sina för- och nackdelar, tycker inte man ska haka upp sig för mycket på detaljerna. Känns det enklare i TS fall att ansluta i dosan så gör då det, tycker jag. Och naturligtvis är man noga med anslutningen då den är lite annorlunda ledarna, fråga om du är osäker.S shomakie skrev: