Vad gör man egentligen med de där extra oisolerade trådarna när man kopplar enfas? Visst, man kan klippa av dem och inte koppla in dem alls, men om man vill göra rätt? Har jag köpt fel kabel också??

• Hand håller en elektrisk kabel med oskalade oisolerade trådar i olika färger synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Anslut till skyddssjorden i ena ändan, matande sidan , andra klipper man av

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Anslut till skyddssjorden i ena ändan, matande sidan , andra klipper man av
I el-uttaget klipper jag alltså av dem? Vad fyller dessa trådar för funktion egentligen!?

hsd
Skyddsjord för kabelmantel/höljet

Skydd för yttre påverkan . Om du tex hugger en yxa i den skall strömmen ledas genom manteln. O jfb alt säkring gå.

Aha, det var ena små rackare..! Men teoretiskt sett om man nu skulle använda kopplingsdosa mellan el-uttag och proppskåpet, man klipper ändå av dem i dosan?

Med andra ord fyller dessa trådar bara funktionen mellan proppskåpet och första kopplingen?

M Mogg skrev:
Aha, det var ena små rackare..! Men teoretiskt sett om man nu skulle använda kopplingsdosa mellan el-uttag och proppskåpet, man klipper ändå av dem i dosan?
Du kan egentligen göra lite hur du vill men det bästa är att du ansluter kabelns biledare till jord i ena änden. I ditt fall exempelvis i kopplingsdosan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
I kopplingsdosan klipper Du från den inkommande, sen kopplar Du in de utgående till skyddsjord osv

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
I kopplingsdosan klipper Du från den inkommande, sen kopplar Du in de utgående till skyddsjord osv
Det funkar inte att koppla samman biledarna på samma sätt som de andra solida trådarna fas, nolla jord...? Det borde i praktiken gå, eller är jag fel ute nu? Tänker som så att man behåller flödet med biledarna från koppling till koppling.

Redigerat:
M Mogg skrev:
Det funkar inte att koppla samman biledarna på samma sätt som de andra solida trådarna fas, nolla jord...? Det borde i praktiken gå, eller är jag fel ute nu?
Det fungerar bra att göra så kanske det bästa sättet många gånger. Klipp inte bort dem i onödan.

• Gilla
M Lewis
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Det funkar inte att koppla samman biledarna på samma sätt som de andra solida trådarna fas, nolla jord...? Det borde i praktiken gå, eller är jag fel ute nu? Tänker som så att man behåller flödet med biledarna från koppling till koppling.
Aldrig fel att isolera biledaren, använd svart tejp eller transparent slang i såna fall.

S Slugge skrev:
Aldrig fel att isolera biledaren, använd svart tejp eller transparent slang i såna fall.
Eller Pe tejp.....

Robblund Robblund skrev:
Eller Pe tejp.....
Tyvärr, detta är strängeligen förbjudet. Men vanligt förr.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det fungerar bra att göra så kanske det bästa sättet många gånger. Klipp inte bort dem i onödan.
Tänkte som så att man behåller ”flödet” intakt och tar tillvara på biledarnas funktion hela vägen. :)

Biledaren ska skyddas med genomskinlig slang och inget annat.
Den här inte tillräcklig Area för att fungera som PE -ledare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.