2 312 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Vattenskadad tvättstuga, hur göra med golvbrunn och fall?
I vår tvättstuga i kåken byggd 1976, där det tidigare fanns ett duschhörn har vatten läckt in igenom golvspån och till viss del skadat intilliggande regelverk. Detta var längesen så det är helt nu torrt men det finns följdskador som måste åtgärdas.
Det ska nu fixas och jag har kapat upp golvskiva och ska göra rent och byta ut skadade partier, regla upp mer för att sedan ersätta den urkapade delen av golvet innan det är dags att ringa mattläggare.
Det kommer inte vara någon dusch där framöver utan endast tvättstuga men har för avsikt att flytta tvättmaskin till gamla duschhörnet så jag är lite fundersam över hur man ska göra med golvbrunnen.
Efter vad jag förstått så gäller 20cm ifrån varje vägg och det är väl på gränsen att jag klarar det som det är idag utan måste nog laborera lite.
Avloppsröret är gjutet i plattan så det ligger där det ligger men jag antar att jag kan sätta en vinkel nedåt och därmed flytta ut brunnen?
Genom att avloppet är gjutet i golvet, måste jag ”regla in” golvbrunnen ändå? Det kommer som sagt inte vara nån dusch där framöver så risken för att golvbrunnen kommer röra sig är minimal.
Måste det vara fall mot golvbrunnen trots att att det inte kommer vara någon dusch där?
Tack på förhand!
#golvbrunn #tvättstuga
Det ska nu fixas och jag har kapat upp golvskiva och ska göra rent och byta ut skadade partier, regla upp mer för att sedan ersätta den urkapade delen av golvet innan det är dags att ringa mattläggare.
Det kommer inte vara någon dusch där framöver utan endast tvättstuga men har för avsikt att flytta tvättmaskin till gamla duschhörnet så jag är lite fundersam över hur man ska göra med golvbrunnen.
Efter vad jag förstått så gäller 20cm ifrån varje vägg och det är väl på gränsen att jag klarar det som det är idag utan måste nog laborera lite.
Avloppsröret är gjutet i plattan så det ligger där det ligger men jag antar att jag kan sätta en vinkel nedåt och därmed flytta ut brunnen?
Genom att avloppet är gjutet i golvet, måste jag ”regla in” golvbrunnen ändå? Det kommer som sagt inte vara nån dusch där framöver så risken för att golvbrunnen kommer röra sig är minimal.
Måste det vara fall mot golvbrunnen trots att att det inte kommer vara någon dusch där?
Tack på förhand!
#golvbrunn #tvättstuga
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Man brukar byta ut golvbrunnen och rör som behöver bytas genom att bila bort kring dem.J JonJon78 skrev:
Jag är inte säker på hur du menar men du kan inte använda en golvbrunn från -76 och få en tät anslutning av en våtrumsmatta.
På 70-talet förekom det avloppsrör av en plast som lätt spricker, äggskalsrör, dessa bör du byta så att du inte snart får en ny vattenskada därför att ett avloppsrör har gått sönder.
Du bör läsa vad det står i branschreglerna från GVK och Säker vatten.
Självklart ska golvbrunnen bytas ut🫡BirgitS skrev:
Man brukar byta ut golvbrunnen och rör som behöver bytas genom att bila bort kring dem.
Jag är inte säker på hur du menar men du kan inte använda en golvbrunn från -76 och få en tät anslutning av en våtrumsmatta.
På 70-talet förekom det avloppsrör av en plast som lätt spricker, äggskalsrör, dessa bör du byta så att du inte snart får en ny vattenskada därför att ett avloppsrör har gått sönder.
Du bör läsa vad det står i branschreglerna från GVK och Säker vatten.
Dock att bila upp plattan för att komma åt ingjutna plaströr i förebyggande syfte kommer inte ske. Det skulle i princip innebära att jag skulle behöva öppna upp golvet i hela nedervåningen.
Om brunnen inte kommer minst 20cm från vägg spelar mindre roll. Gällande fallet är kravet att det inte ska vara bakfall, dvs ej mot dörröppningen.J JonJon78 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
BraJ JonJon78 skrev:
Om det är äggskalsrör (ljusa) så brukar de tydligen ofta spricka när man avlägsnar golvbrunnen och blir då rätt omöjliga att återanvända.
Det går ju att byta rören under ett rum i taget allteftersom man renoverar framöver.
Är det däremot samma typ av plaströr som man använder idag (mörkgrå) så går det normalt att fortsätta med dem, även om en filmning av dem kan vara bra för att säkerställa att de är hela och inte har fått något bakfall någonstans.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Om arbetet görs ordentligt blir det ingen vattenskada, oavsett om brunnen är 20 cm från vägg eller inte…BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Men man vet inte i förväg om arbetet görs ordentligt eller om hantverkaren har en dålig dag och råkar göra ett misstag. Det är något man upptäcker när vattenskadan redan har inträffat.Jonatan79 skrev:
Det skulle kunna vara så att fel avstånd leder till att mattläggaren inte vill utfärda ett kvalitetsintyg (eller vad det nu heter från GVK) utan avvikelse. En avvikelse får försäkringsbolag att se rött.
Jag utgår från att mattläggare tycker att det är ok med ca 19cm istället för 20cm. Det är inte rimligt att bila upp delar av plattan för ca 1 cm!BirgitS skrev:
Men man vet inte i förväg om arbetet görs ordentligt eller om hantverkaren har en dålig dag och råkar göra ett misstag. Det är något man upptäcker när vattenskadan redan har inträffat.
Det skulle kunna vara så att fel avstånd leder till att mattläggaren inte vill utfärda ett kvalitetsintyg (eller vad det nu heter från GVK) utan avvikelse. En avvikelse får försäkringsbolag att se rött.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg