Hej! Från att ha varit en tänkt mindre renovering av trappa till övervåning samt ny tapet, så har detta lilla projekt växt till något mycket större och mycket värre. När vi rev bort väven på väggen upp till övervåningen så upptäckte vi att det var en gammal fuktskada i hörnet (som också är husets ena knut). Huset är byggt på 50-talet och väggarna är byggda med en sorts halmplatta ca 80 mm tjock och har lagts i två lager med spalt emellan. Halm och vatten är ingen bra kombination, som ni säkert förstår.

Ju mer jag rev, desto mer ruttna och svarta plattor. Det visade sig att även snedtaket var rejält åtgånget. Ok, tänkte jag...det är väl bara att riva ut halmen och in med vanlig isolering och normala skivor i gips eller trä. MEN fukten verkar ha hittat av såväl stående som liggande reglar (förlåt för mina förmodade felaktiga termer) och i värsta fall den yttersta takstolen. (Jag väntar en byggkille som ska komma och titta på eländet i dagarna.) Rejäla reglar kan jag krama sönder med handen! Det är alltså katastrof! Svart, ruttet, unket men åtminstone torrt. Det verkar som det har runnit in mycket vatten men att det var ett tag sedan för allt är som sagt torrt.

Till saken hör att vi lejde en takfirma till att byta yttertak i somras. Rotet skulle bytas vid behov och gå på löpande. De var billiga och snabba och vi var nöjda. Chefen sa till mig att de hade bytt ut ca 1, 5 kvm av rotet för det var hål i det och jag tänkte inte så mycket mer på det. ("Bra att de fixade det", kanske). Nu när jag river så ser jag det nya rotet eller sponten ligga direkt på de svarta och uppruttnade reglarna och i värsta fall takstolen.

Jag hoppas att jag inte har varit så otydlig (går på smärtstillande efter att ha ramlat i trappan och "krossat" mitt ena knä, ironiskt nog halkade jag på halm) att ingen av er kan tycka till kring följande tre frågor:

1. Kan detta räknas som dolt fel? Snö på taket omöjliggjorde yttre besiktning och det fuktskadade området är så lågt ner på taket att det inte kan ses från kallvinden. Inga tecken kunde upptäckas innifrån. Besiktningsman fanns.

2. Har en hantverkare, i detta fall takkillarna, någon upplysningsplikt till kunden om han upptäcker fel som inte direkt rör det jobb som denne utför?

3. Kan man säga att takkillarna har utfört ett fackmannamässigt arbete som byter ut trasigt rote, förmodligen ser hur ruttet allt är under och sedan bara sätter dit nytt utan att säga något?

//Nicklas, som har långt kvar till tapetsering...

Redigerat av moderator:
1. Snö på taket räknas inte som skäl att betrakta taket som icke besiktningsbart. Men om det hamnar i rätten så kanske man inte skall vara tvärsäker på det. Så frågan är om det skulle gått att se om man lyft några takpannor.

Till detta skall man dessutom tänka på att om taket vid köpetillfället var gammalt, då bör man räkna med att det kan finnas rötskador.

Så dolt fel tror jag inte du skall riskera juridik kostnader på.

2. Hantverkaren har nog inget direkt ansvar att upplysa om fel de hittar, ofta gör de det mer än gärna efterssom det kan ge extra jobb. Det är ju inte helt säkert att de insåg hur stor skadan var när de tittade på den genom hålet i taket. Att takstolen var missfärgad kan ju vara vad de såg, inte säkert att de såg att den var murken.

Tack för ditt svar! Det är väl lite som jag själv tänker kring dolt fel.

Vad gäller takfirman så var vårt tak det sista jobbet innan semestern och de jobbade dygnet runt de sista dagarna, kändes det som. Av vad jag kan bedöma in ifrån, så finns det ingen chans att de kan ha missat det. Men jag ska avvakta snickarens bedömning. Han skulle komma i eftermiddag.

Usch lider med dig, men tror inte du kan skylla på takfirman, då de utfört det jobb som du betalat för, däremot känns det moraliskt tvivelaktigt att inte meddela om man ser andra problem som man i princip "bygg för". Hoppas verkligen det löser sig, låter inge roligt.

Dolt fel i ett 50år gammalt hus? Nix, det vore lönlöst att ens försöka sig på en tvist.

Nanny Fine
Consensus skrev:
Dolt fel i ett 50år gammalt hus? Nix, det vore lönlöst att ens försöka sig på en tvist.
Huset är ju dessutom närmare 60 år.... Hade inte heller satsat mina pengar på dolt fel....:S

Har väl tvingas inse att det inte är någon mening att försöka driva något, precis som ni har konstaterat. Har just avslutat saneringen och påbörjat uppbyggnaden med hjälp av farsans råd och Bygg Max sneda reglar. Kommer dock ringa upp takläggaren och försöka beskriva mina känslor kring professionalitet och fackmannamässigt utfört arbete.

Tack för alla svar. Det är ett fint forum detta....

Ojdå...lånade en kompis dator som också verkar använda byggahus....inte eira alltså, utan Nicke_Narup...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.