14 833 läst ·
101 svar
15k läst
101 svar
Vad gör jag nu? Jag har beställt (och betalat) 25A men bara fått 20A
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Nä, arbete på ett hus har 10års reklamationsrätt på arbetet enligt konsumenttjänstlagen.M mojjen skrev:Samma svar som övriga. Du har ingen rätt till kompensation. Däremot bör du kunna be Elektrikern kostandsfritt byta bottendelen som goodwill. Det är ju 5 min jobb och uppenbarligen något de gjort fel. Reklamationstiden för en tjänst är 3 år. Så i princip är du helt rättslös och utlämand till Goodwill.
Du har rätt, jag blandade ihop emd allmän reklamation.13th Marine skrev:
Dock är det nog kört för TS i alla fall, då man nog får anse att han borde märkt felet i samband med att han inte lycakdes montera sin 25A säkring.
"Av paragrafen framgår nämligen även att reklamation ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten har märkt eller borde ha märkt felet (17 § första stycket konsumenttjänstlagen). Vad som utgör skälig tid får bedömas från fall till fall, men reklamationer inom två månader efter det att konsumenten upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid (17 § första stycket konsumenttjänstlagen).
Vad detta i praktiken innebär är att reklamationsrätten i de allra flesta fall har gått förlorad långt innan den yttersta gränsen på tio år - eftersom man oftast märkte eller anses borde ha märkt felet långt innan, och borde redan då, vid den tidpunkten, ha gjort felet gällande mot entreprenören inom skälig tid. "
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag tycker forumet går väl hårt åt TS bristande kunskaper i ämnet. Vi saknar alla kunskaper i något ämne och vill nog inte bli häcklade för det.
De hjälpsamma inläggen har drunknat så jag upprepar
1. Om du bränner 20 A så kommer inte 25 A att räcka. 25 A kommer kanske inte att lösa men den kommer att överbelastas.
Så låt en elfirma se över fördelningen av grupperna mellan faserna och att se över alla tunga förbrukare som ni har. Det finns uppenbarligen ett fel där. Låt elfirman lära er räkna på vad ni kan plugga in samtidigt. Det är inte meningen att mätarsäkringarna ska agera "mätare".
2. Kolla er elräkning för att se vad ni betalar för idag, 16 A i detta exempel. Betalar ni redan för 25 A så kan elfirman helt enkelt byta passdelar i mätarskåpet. Betalar ni för 20 A så be elfirman anmäla en uppsäkring till nätägaren.
De hjälpsamma inläggen har drunknat så jag upprepar
1. Om du bränner 20 A så kommer inte 25 A att räcka. 25 A kommer kanske inte att lösa men den kommer att överbelastas.
Så låt en elfirma se över fördelningen av grupperna mellan faserna och att se över alla tunga förbrukare som ni har. Det finns uppenbarligen ett fel där. Låt elfirman lära er räkna på vad ni kan plugga in samtidigt. Det är inte meningen att mätarsäkringarna ska agera "mätare".
2. Kolla er elräkning för att se vad ni betalar för idag, 16 A i detta exempel. Betalar ni redan för 25 A så kan elfirman helt enkelt byta passdelar i mätarskåpet. Betalar ni för 20 A så be elfirman anmäla en uppsäkring till nätägaren.
Kanske det men löste inte även julgruppens dvärg? Jag tror på råkortis i julgruppen men det lär väl visa sig om ett halvår eller så.D Dilato skrev:
Men det var inte så noga för jag håller med Bo i att:
Bo.Siltberg skrev:
Har du beställt 25a,så ser du att det sitter Gula passdelar i botten, du ser även på fakturan från nätbolaget, däremot så passar 20a säkringar till 25a bottendelarH HusISkogen skrev:Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.
Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.
Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Men om du beställer saker på nätet, kollar du inte så att det stämmer sen vad du fått hemskickat? Det är lite samma sak...H HusISkogen skrev:Det är 90% alltid samma som går. Jo, nu ska vi ju ta dit en annan elektriker som får rätta till det här (justera upp till 25A). Så då löser det sig förhoppningsvis.
Ändå förvånad att så många resonerar kring att det är mitt ansvar att säkerställa att jag får det jag skriftligen beställt både i min nyanslutning och i avtalet med elfirman.
Mäter ni er golvyta inne också vid nyproduktion för att se att ytan stämmer på centimetern eller tänker ni att de går efter ritning?
Du måste ha något annat problem än dina säkringar.
Jag har 20 Ah elvärme luft/luft pump varmvattenberedare Elbil solceller och batteri.
Jag laddar bilen 10 ah batteri 5kw samtidigt som huset drar sitt då ligger jag på ca 22ah på 3 säkringar dom håller. Vad är det som drar så mycket el hos dig?
Jag har 20 Ah elvärme luft/luft pump varmvattenberedare Elbil solceller och batteri.
Jag laddar bilen 10 ah batteri 5kw samtidigt som huset drar sitt då ligger jag på ca 22ah på 3 säkringar dom håller. Vad är det som drar så mycket el hos dig?
Men kom igen gott folk, vad är det för nivå på flera av era svar till TS?
TS beställde (och betalade) för en viss sak, och borde därmed kunna vara förvissad om att så också utfördes.
Det som är självklart för er, det ni kan som ett rinnande vatten, det behöver inte vara lika självklart för precis alla andra.
TS är säkert en jäkel på flera andra saker.
Just jag, personligen, hade kanske förstått problemet, men det betyder ingalunda att jag hade förstått varför ventilationen droppar kondens (hypotetiskt exempel) eller varför man inte bör köra högtryckstvätt på takpannorna.
Lite godare och mer hjälpsam ton om jag så får önska!
TS beställde (och betalade) för en viss sak, och borde därmed kunna vara förvissad om att så också utfördes.
Det som är självklart för er, det ni kan som ett rinnande vatten, det behöver inte vara lika självklart för precis alla andra.
Just jag, personligen, hade kanske förstått problemet, men det betyder ingalunda att jag hade förstått varför ventilationen droppar kondens (hypotetiskt exempel) eller varför man inte bör köra högtryckstvätt på takpannorna.
Jag håller fullt med dig. Jag är helt kapabel att göra lika dumma saker. Men det är väl mer det att TS vill åberopa någon form av kompensation från annan part över att hen först i dag, 5 år senare, står där med dummestruten på huvudet som kanske sticker i ögonen på en del skribenter. "Det blev fel, jag bytte till "fel" säkringar i 5 år utan att reagera, och när jag väl gör det så ska någon annan ta ansvaret för detta."V Vardagsrum skrev:Men kom igen gott folk, vad är det för nivå på flera av era svar till TS?
Nä... då får man allt se sin egen del i knasigheterna.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 660 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 660 inlägg
Man kan tyvärr inte förutsätta att alla har samma typ av hus som dig.L Lazze skrev:
Bara för du klarar dig så är det inte säkert att ts gör det.
Ts har bara sagt ganska nytt hus, men han har kanske garage, pool hembrännings apparat eller odlar växter.
Med det sagt alla kan inte jämföra med hur dom lever.
Jag har solceller själv.
Har 25 amp säkring och har årsförbrukning på 35000.
Jag har ingen bil som går på dildo bensin än.