15 087 läst ·
101 svar
15k läst
101 svar
Vad gör jag nu? Jag har beställt (och betalat) 25A men bara fått 20A
Jag trodde om man byggde hus 2019 att man satte in automatsäkringar (flippisar)
Jag håller inte med att det är goodwill om de korrigerar bottenplattorna. Det verkligen borde dem göra.G gaidin skrev:När du köpte 20a-säkringarna första gången så var det ju du själv som satte in 20a. Att elektrikern gjorde fel som satte I 20a från början är ju klart men du kan ju inte ha varit omedveten om att du efteråt själv har satt i 20a.
Goodwill av firman som gjorde installationen vore att stå för mellanskillnaden i kostnad från driftsättning till första bytet av säkringar samt att åka ut och byta bottenpluggen.
Att vänta fem år med reklamation och förvänta sig 10.000kr i ersättning för att kostnaden varit högre än levererat är väldigt naivt.
Nu har jag dock bokat in en annan elektriker som jag känner stort förtroende för och jag låter han fixa det.
googlade vad du menar och vi har både och i vårt fasadskåp. 3 proppar varav en går väldigt ofta.D drömmenomlandet skrev:
Jag förstår att det för många kan verka dumt. Till mitt försvar står det också 25a på ”hattarna”, jag som inte visste vad bottenplatta var innan elektrikern nämnde det. Jag trodde att det var dålig passform på 25-säkringarna, att de var nån billig modell från mataffären och nöjde mig då med 20- som passade.Alfredo skrev:
Undra om jag kan lämna tillbaka bilen jag köpt. Beställde en dieselbil men när jag tankar så måste man tanka i bensin annars funkar inte bilen. Står dock diesel på tanklocket.. Köpte den för 5 år sen och har tankat hundratals gånger
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det där var ju en mycket märklig undanflykt. Även OM utebelysningen bränner säkringar, så är det i så fall något fel med den. Och jag antar att det var samma firma som hade installerat utebelysningen?H HusISkogen skrev:
Nu vet vi ju inte vad du har i huset som drar så mycket ströpm. Men det är inte rimligt att din 20A säkring skall lösa ut ofta. Om det är ett nåforölunda normalt bostadshus. Inte en 1000 kvm kåk med dubbla bergvärmepumpar och 50m utomhus pool som värms upp året runt.
Något är fel med installationen. Jag tror att även om du nu får 25A säkringar så kommer du att få fortsätta byta proppar, men kanske inte lika ofta. Att en huvudsäkring löser ut i en bostad med korrekt dimensionerad elinstallation är något som normalt händer någon gång var 10e år, och då ofta pga. något rejält fel, som att man råkar klippa av en skarvkabel med gräsklipparen (fråga inte hur jag kom just det exemplet).
Det konstigaste är ju att du inte berättade för elfirman om det egentliga problemet, att 25A säkringarna inte passade så att du använder för små säkringar istället…H HusISkogen skrev:Till mitt försvar så ringde jag också elfirman första vintern när jag tyckte propparna gick väldigt ofta. Fick då en förklaring av arbetsledaren att de säkert berodde på utebelysning osv. Sen har vi liksom levt med att det är så i vårt hus. Vi köper proppar som andra köper frukostflingor typ, på rutin..
Har du under lång tid och så ofta som du skriver fått byta säkringar så har du haft överlast i anläggningen och troligen har värmen i säkringar och säkringshållare spridit sig till dom interna ledningarna i mätarskåpet. Så när du får dit en elektriker be dom att kolla upp kablage och anslutningarna i mätarskåpet. Det för att undvika en "härdsmälta" som troligen kommer på nyårsaftonskväll då det är 25 grader kallt.H HusISkogen skrev:Jag håller inte med att det är goodwill om de korrigerar bottenplattorna. Det verkligen borde dem göra.
Nu har jag dock bokat in en annan elektriker som jag känner stort förtroende för och jag låter han fixa det.
googlade vad du menar och vi har både och i vårt fasadskåp. 3 proppar varav en går väldigt ofta.
Jag förstår att det för många kan verka dumt. Till mitt försvar står det också 25a på ”hattarna”, jag som inte visste vad bottenplatta var innan elektrikern nämnde det. Jag trodde att det var dålig passform på 25-säkringarna, att de var nån billig modell från mataffären och nöjde mig då med 20- som passade.
Tack för ett vettigt och hjälpsamt inlägg. Jag var kanske otydlig men det var julbelysningen som gjorde så proppar gick. Jag ska definitivt be dem kika på sladdarna.
Man blir bara matt. Tror inte det kan vara sant.W whak skrev:
Tyvärr skulle det mycket väl kunna vara sant.
Vi byggde också 2019 men satt in 16A
Har hittills gått 2st säkringar då frugan kört både ugn och tvättmaskin trots hon vet bättre.
På våra 16A kör vi frånluftvärmepump och två luftvärmepumpar samt har mer elektronik än genomsnittet.
Skulle kunna skaffa elbil utan att säkra upp till och med.
Värmepumpen trimmar ner om man ligger högt och sen sunt förnuft samt att vi vet vad varje elpryl och uttag går på för fas.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men det är fortfarande ett svar från elfirman som antingen är grovt inkompetent eller en medveten lögn för att slippa åtgärda en felaktig installation. En dålig julbelysning kan lösa ut din jordfelsbrytare, och i extremfall lösa en vanlig gruppsäkring, och i riktigt extrema fall kan den lösa ut både gruppsäkring, jordfelsbrytare och huvudräkning på en gång. Men aldrig bara huvudsäkringen.H HusISkogen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som jag ser det kan du inte räkna med ersättning från elfirman annat än att byta till rätt bottendel, o möjligen kostnaden för alla brända säkringarna. Rent formellt så har det troligen gått för lång tid för att du skall kunna kräva något alls.