785 läst ·
12 svar
785 läst
12 svar
Vad gäller vid spärrmålning
Hej!
Jag har köpt en lägenhet där tidigare ägaren rökt inomhus.
Att tapeter måste bort och väggar och tak måste spärrmålas förstår jag, men hur ingående?
Enligt en målare måste man använda oljefärg och att alla skåp, luckor m.m. måste spärrmålas.
Jag kände lukten när jag var på visning, men då det vädrat ur ett tag kände jag inte mycket…
Huset är byggt på 1990-talet.
Att tapeter måste bort och väggar och tak måste spärrmålas förstår jag, men hur ingående?
Enligt en målare måste man använda oljefärg och att alla skåp, luckor m.m. måste spärrmålas.
Jag kände lukten när jag var på visning, men då det vädrat ur ett tag kände jag inte mycket…
Skåp och snickerier har vi bara tvättat. Beckers målartvätt som bildar ett skum har funkat bra. Man kan få köra ett par varv innan det blir helt rent.T Tinni81 skrev:Hej!
På tapetserade väggar har vi rivit tapeterna och målat med tapetgrund, också Beckers. Den har ”viss spärrande effekt”, dvs inte ens riktig spärrgrund, men det har räckt och lukten var borta innan vi ens spacklade och tapetserade på nytt.
Kom ihåg att även tvätta innertaken. I ett av rummen har vi målat om innertaket med samma tapetgrund och sedan vanlig takfärg, men egentligen har det räckt att bara tvätta 2-3 gånger med målartvätt. Den skummande sorten är suverän, vi sprayar generöst och låter det verka en stund, torkar sedan av med microfibermopp.
Det verkar som Beckers tapetgrund har / kommer att utgå. Vad hade du använt i stället? Deras Isolergrund (som har väldigt lik beskrivning på hemsidan)?mrsnhp skrev:
Skåp och snickerier har vi bara tvättat. Beckers målartvätt som bildar ett skum har funkat bra. Man kan få köra ett par varv innan det blir helt rent.
På tapetserade väggar har vi rivit tapeterna och målat med tapetgrund, också Beckers. Den har ”viss spärrande effekt”, dvs inte ens riktig spärrgrund, men det har räckt och lukten var borta innan vi ens spacklade och tapetserade på nytt.
Kom ihåg att även tvätta innertaken. I ett av rummen har vi målat om innertaket med samma tapetgrund och sedan vanlig takfärg, men egentligen har det räckt att bara tvätta 2-3 gånger med målartvätt. Den skummande sorten är suverän, vi sprayar generöst och låter det verka en stund, torkar sedan av med microfibermopp.
Hej mot röklukt i bilar används ofta en ozonator, det finns större också som används vid mögel/svamp sanering i hus det kan ju vara en ide att köra en sån efter första tvätten innan målning.
Tyvärr ver jag inte. För just tobakssanering funkar väl spärrgrund eller isolergrund som är uttryckligen gjord för det minst lika bra, och sånt finns av flera märken. Vi valde tapetgrund för att den beskrevs som extra bra på att fixera luddiga tapetrester, och den funktionen blev vi väldigt nöjda med. Dessutom var den billigare än isolergrunden om jag minns rätt 🙂J Jomper123 skrev:
Vi köpte en ozongenerator och använde den både före och under saneringen. Ett rum i taget och över natten (vi hade inte flyttat in än), flera gånger i rummen där det hade rökts mest. Det hjälpte litegrann men är inget mirakelmedel och funkar bäst just som komplement till fysisk sanering. Även säljaren sa att det är svårt att få bort tobakslukt i inrökta bostäder med enbart ozon, och att man måste köra flera gånger för att man ska märka någon effekt.T Tinni81 skrev:
Var maskinen dyr?mrsnhp skrev:
Vi köpte en ozongenerator och använde den både före och under saneringen. Ett rum i taget och över natten (vi hade inte flyttat in än), flera gånger i rummen där det hade rökts mest. Det hjälpte litegrann men är inget mirakelmedel och funkar bäst just som komplement till fysisk sanering. Även säljaren sa att det är svårt att få bort tobakslukt i inrökta bostäder med enbart ozon, och att man måste köra flera gånger för att man ska märka någon effekt.
Menar du Ozon Stockholm? Det var därifrån vi köpte. Vi tog den som heter OS2-10000. Den dyrare hade bara mer avancerad styrning som vi inte behövde. Timer räckte utmärkt för oss, vi satte igång den över natten när vi inte var där (vi hade inte flyttat in än).T Tinni81 skrev:
Klicka här för att svara