T tontho78 skrev:
Har relativt nyligt köpt ett hus där förra ägarna har lämnat en del saker på gården (skräp i mina ögon). Vi kom överens om att han skulle hämta dom när snön försvunnit vilket den gjort nu. Fortfarande inte hämtat sakerna. Har påmint honom för en vecka sen och då sa han att han skulle komma förra helgen men inte dykt upp. Nu har jag skrivit till honom igen och gett ett slutdatum då han ska senast ha hämtat sakerna. Han har ej svarat på det. Frågan är kan jag kasta bort sakerna? En del gamla leksaker, sliten studsmatta, barncyklar mm. Är less på att det ser ut som en soptipp på gården. Grannarna säger samma.
Efter tidsfrist på 3 månader kan du slänga allt, men du måste kunna bevisa att du har meddelat tidigare ägare. Bäst är rekommendera brev, det räknas som läst även om tidigare ägare hämtar ut det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H
Kan ett sms räknas då man kan se läs bekräftelse på dom.?

A
B BJKALLE skrev:
Efter tidsfrist på 3 månader kan du slänga allt, men du måste kunna bevisa att du har meddelat tidigare ägare. Bäst är rekommendera brev, det räknas som läst även om tidigare ägare hämtar ut det.
Tänker du på JB 12 kap §27 så gäller det hyresvärdar där utflyttad/vräkt hyresgäst lämnat kvar saker i lägenheten, vilket inte är fallet här.

Eller har du stöd för ditt påstående någon annanstans?

Jag tror kronofogden är den enda lagliga vägen att gå här.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jag hade en kompis som bodde hos mig och lämnade saker kvar. Och jag har för mig att från att man ger meddelande om att hämta grejorna, så har personen 6 mån på sig att hämta. Efter det så tillfaller sakerna tomtägaren och har rätt att göra vad man vill med dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.