Tusan också, varför lägger man rören så ytligt? Nån som tror att det går att lösa utan att gräva till gatan och lägga rören djupare?
30tals-rören går på rimligt djup (och används delvis) men är halvt igenrasade.
50tals-rören är gjutjärn och okej skick (men jag vet att den "tekniska livslängden" är passerad med råge).
Hade hoppats på att byta stammarna "inomhus" som steg 1 och koppla bort 30tals-rören men det känns som projektet växer (som vanligt).
Råd, insikter eller pepp emottages tacksamt
30tals-rören går på rimligt djup (och används delvis) men är halvt igenrasade.
50tals-rören är gjutjärn och okej skick (men jag vet att den "tekniska livslängden" är passerad med råge).
Hade hoppats på att byta stammarna "inomhus" som steg 1 och koppla bort 30tals-rören men det känns som projektet växer (som vanligt).
Råd, insikter eller pepp emottages tacksamt
Det är källargolvet men var tusan tar i så fall 30tals-rören vägen.
Det är också så att huset ligger ganska högt så det är nog nästan omöjligt att kommunens ledningar inte ligger djupare än så.
Det är också så att huset ligger ganska högt så det är nog nästan omöjligt att kommunens ledningar inte ligger djupare än så.
Dett är väl bara att frilägga så mycket som krävs för att kunna byta det trasiga? Kan ju vara så att du måste tunnla under väggen.. Men det är klart det går.
Kommunala nätet kan ligga djupt. Har lagt rör på 5m djup som djupast. Finns säkert djupare ledningar än så.
Kommunala nätet kan ligga djupt. Har lagt rör på 5m djup som djupast. Finns säkert djupare ledningar än så.
30 tals rören gick nog ut till en stenkista eller betongrör på tomten.A andersgrebin skrev:
De nyare rören var väl jobbiga att gräva ner, ägaren var väl inte längre ung och stark utan grävde bara det nödvändigaste eftersom kommunen krävde anslutning till avloppsnätet.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Stenkista... Hoppas verkligen inte. De rören används för tvättmaskinen (sen minst 20år tillbaka).
😬
Tack för input! Börjar vänja mig vid tanken på att gräva upp tomten och reda ut härket.
😬
Tack för input! Börjar vänja mig vid tanken på att gräva upp tomten och reda ut härket.
Jag ser inte riktigt problemet med att de ligger ytligt, de går ju fortfarande att byta mot nya rör eftersom dessa är ungefär lika stora. Problemet skulle i så fall bli att du blir begränsad till hur du kan dra det. Du kan inte göra nya grenar och få fall, men det kanske inte är ett problem?
Problemet är att det inte går att få till ett vettigt fall. Kanske kan få till 0.5 till 1cm per meter men det är på håret. Och vad jag förstår är 1-2cm rekommenderat för avlopp, speciellt om det är från toalett.
1cm är ett minimifall och fungerar bra. Problemet här att det kan vara svårt att verkligen hålla 1 cm beroende på underlag som sätter sig etc. Därför är ett större fall att föredra då det ger större utrymme för variationer. Har du 10 % eller mer, är det ju närmast omöjligt att få bakfall.
Kort och gott. Minimifall 1cm/m men ju mer fall desto bättre.
Skulle du få 0,5 någon meter gör säkert det inget heller.
Kort och gott. Minimifall 1cm/m men ju mer fall desto bättre.
Skulle du få 0,5 någon meter gör säkert det inget heller.
Kontakta din kommun så kan de svara på exakt hur djupt rören i gatan ligger. När jag skulle byta rör mellan huset och gatan kom de ut och mätte höjden inne i min källare (kostnadsfritt) så att jag visste nästan på centimetern hur stort fall som jag hade från hus till gata. Om du har otur så kanske 50-tals rören anpassade för rören i gatan och gräver du mycket djupare så kommer du inte kunna ansluta dit.
Tveksamt om kommunen har så bra koll på en servisledning, huvudledning ja men inte servis om den är äldre.Janus82 skrev:
Kontakta din kommun så kan de svara på exakt hur djupt rören i gatan ligger. När jag skulle byta rör mellan huset och gatan kom de ut och mätte höjden inne i min källare (kostnadsfritt) så att jag visste nästan på centimetern hur stort fall som jag hade från hus till gata. Om du har otur så kanske 50-tals rören anpassade för rören i gatan och gräver du mycket djupare så kommer du inte kunna ansluta dit.
Jag skulle inte våga lite på kommunens uppgift utan att gräva upp anslutningspunkten och dubbelkolla.
Då ser du vad du har att jobba med, om möjligheten finns att sänka ledningen i huset måste du ju ändå lägga om allt, annars kommer du få bakfall.
Moderator
· Stockholm
· 57 929 inlägg
Anslutnioningtspunkten har kommunen koll på, vad gäller djup. Men servisledningen på din tomt har de säkert ingen trovärdig koll på.
Men litre förenklat är det väl så att moderna plaströr fungerar med mindre fall än gamla gjutjärnsrör. Så om du har fungerande fall nu, så skall det gå att byta till plast.
Men litre förenklat är det väl så att moderna plaströr fungerar med mindre fall än gamla gjutjärnsrör. Så om du har fungerande fall nu, så skall det gå att byta till plast.
Kollade på kommunens kartor och anslutningspunkten ska ligga under trottoaren på gatan utanför, och då jag uppskattar att källargolvet är på ungefär samma nivå som trottoaren så borde det rimligtvis finnas fall att jobba med. Om nu inte kommunens ledningar ligger lika ytligt men det tvivlar jag på.
Vill gärna slippa gräva men å andra sidan kanske man kommer åka på det förr eller senare ändå. Får suga på denna karamellen.
Tack för alla tips och råd!
Vill gärna slippa gräva men å andra sidan kanske man kommer åka på det förr eller senare ändå. Får suga på denna karamellen.
Tack för alla tips och råd!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden