Jag som många andra jag läst om här är i plaeringsfasen för ombyggnad från direktel till ett vattenburetsystem. Min främsta tanke idagsläget är en pelletspanna med bulkförråd. Jag undrar därför nu vad det är för regler som gäller för pannrum i en villa. Jag har sökt en hel del på boverket med har lite svårt att ta till mig av deras författningar. Måste pannan stå i ett eget rum, eller kan man ställa den i mitten på en källare med (relativt) öppen planlösning. Måste rummet som pannan står i vara en så kallad brandcell, och i så fall räcker det med att dubbelgipsa hela rummet och sätta in en brandklassad dörr? Får bulkförrådet (pellets) står i samma rum som själva pannan? Påverkas ens villaförsäkringspremie av att man eldar i panna istället för direktel?
Kan jag ha pellets förrådet i garaget?
Jag ber om ursäkt, men många frågor är det. Det verkar riktigt klurigt det här. Man har ju ingen lust att bygga om allt och sen bli utdömd av sotarn. Vore mycket tacksam för alla svar. I övrigt, tack för ett mycket givande forum.

Mitt tips är att snacka med sotarn. Då får du förhoppningsvis korrekt information.

Hej Joachim,
Jag är inte någon expert i ämnet brandsäkerhet, och tycker inte heller att Boverkets författningar är den mest enkla och tydliga information som finns.

Vi eldar med pellets, och jag tycker du är inne på helt rätt linje med en pelletspanna med ett bulkförråd. När det gäller pannans placering, så är det en fördel om den kan stå i ett eget rum. Sotaren måste ju bl.a. dit med jämna mellanrum, och då blir det ju alltid lite smutsigt och så.

Vad det gäller brandsäkerheten, så är det ju viktigt och inget man skall tumma på. Gips på ev träväggar och brandsäkrad dörr torde fungera bra. Vi har pelletsförrådet i pannrummet, så där tror jag inte att det blir problem. Möjligen kan man vilja att den på något sätt har en avskiljnad av plåt eller gips. Här kan sotaren vara bra som bollplank om man är osäker. De brukar uppskatta att man frågar i förväg.

Försäkringspremien påverkas inte.

Pelletsförråd i garaget kan du säkert ha. Beroende på avståndet, är det ju olika svårt och dyrt att anordna. Har du kikat på någon utrustning?

Har du fler direkta frågor gällande pellets, så kan jag rekommendera forumet www.pellets.info där det finns mycket information och kunskap kring just pellets.

Tack för bra svar.

Avståndet mellan garaget och källaren = 0 så det borde inte vara något större problem, men det kanske är mer taktiskt att bygga förrådet i samma rum som pannan står i, så man slipper en massa flexi slangar osv. (eller har jag fel?).

De olika pannor som jag har kollat på är Janfire Integral (NH), Biomatic 20+ och CTC EcoFlex.

I mång och mycket så verkar de väldigt lika varandra förutom att CTC'n inte har någon spaksotning (vet inte riktigt om biomaticen har det). Som jag har förstått det så är det en biomatic brännare i CTC'n.

Största skillnaden ser ut att vara priset, där CTC'n verkar ligga 10 lakan under de båda andra plus att det ingår shuntstyrning med ute och innegivare osv i CTC'n.
Vad har du själv för någon panna? Och hur fungerar det med sotningen (ofta och krångligt?).

Pannrum har jag inget eftersom huset alldrig haft någon panna. Jag har däremot en murstock som går ner i källaren med en rökkanals anslutning där, Men om jag ska ha in pannan i ett separat rum så blir det till att bila upp nytt hål i murstocken.

JoachimL skrev:
Vad har du själv för någon panna? Och hur fungerar det med sotningen (ofta och krångligt?).
Vi har en Joker panna med pelletsbrännare Viking Bio från Värmebaronen. Under högsäsong rengör jag brännare och panna ungefär en gång per vecka. Det tar under 10 minuter. Under sommarperioden går det månader mellan.

Biomatic har just kommit med Spaksotning..

jag har en Biomatic utan spak då.. går att fixa till efterhand om man vill..

jag sotar & askar ur samtidigt när jag änndå håller på vare sig det behövs eller inte.. vilket tar ca 20 min.. var 5-6:e vecka när det är som kallast ute..

Om du vill ha Pannan i Garaget.. så kan ev sotaren ha åsikter om att du inte får parkera din bil där.. det hade dom hos mig.. när jag blev tvungen att ordna en sotlucka i garaget..

Att öppna ett hål i murstocken är inga problem för en installatör.. Dom gör det ofta.. Men jag kan förstå att du vill utnyttja hålet om det redan finns där.. Hoppas hålet sittre högt bara annars går det kanske inte att sätta pannan där..

En sak är klar enl BBR 10 måste man ha sluss mellan pannrum och garage.

Vad jag kan förstå så finns det inga krav på pannrum vid lägre effekt på pannan än 60 kWh, vilket gäller alla villa pannor. Men det kan stå andra saker ngn annanstans. Ring boverket, som myndighet har de viss service skyldighet. eller ring byggnadsnämnden. Det kan finnas lokalaregler pga långa utryckningstider ody.

Vilka krav som ställs på väggbeklädnader ody i det rummet pannan är uppställd i har jag inte orkat läsa.

Detta diskuterades i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59639 oxå.

Det som är lite märkligt med alltihop är att om rummet är ett pannrum (på ritning) så ska det hålla brandklass EI 30 (om panna under 60kW). Är det ett annat rum, t ex hobbyrum som man placerar en panna i behöver det inte vara brandklassat (detta förutsätter dock att man håller avstånd till brännbara byggnadsdelar). Det finns ju kökspannor t.ex

Eldar man pellets skulle jag bygga ett pannrum med dubbel gips i väggar tak, gjutet golv (eller obrännbart på något sätt) och brandklassad dörr och gärna ha en egen ingång utifrån till rummet.

Edit:Lyckades med 7 stavfel på 4 meningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.