Jag har ett 1 1/2-plans hus från 1958. Taket är av eternit i form av rektangulära plattor. Jag funderade på att sätta solceller på taket men de som kom med anbud ansåg att eternittaket var i för dåligt skick. De tyckte jag borde lägga nytt tak i annat material. Men det visade sig vara svårgjort. Enligt utsago från en byggnadsingenjör så håller inte takkonstruktionen om man byter till betongtaktegel. Jag fick ett förslag om att lägga nya takbjälkar ovanpå det gamla taket, tilläggsisolera, ny råspont och då skulle jag få tillräcklig bärighet på taket. Men en sidoeffekt blir ju i så fall att taknocken höjs ca 20 cm jämfört med nuvarande. Skulle detta göra hela renoveringen bygglovspliktig ? Ett annat alternativ kanske vore att lägga tilläggsbjälkar på undersidan ? Eller att lägga någon typ av lättare tak ? Nuvarande tak är svart, även om eterniten vittrat och blivit vitaktig fläckvis. Skall jag byta får jag själv plocka ned eternitskivorna. Tar man in proffs blir det superdyrt, man talade om att man då måste göra asbestsanering, att grannarna kanske måste utrymma och bo på hotell under tiden m.m. Men plockar man ned skivorna själv så det tydligen ok. Tilläggas kan att taket i nuvarande skick i vart fall inte läcker.

På taket sitter också en ventilationsskorsten med ett stort kopparbeslag. Att lyfta upp den är ju ett inte så litet extrajobb. En av de som var där och tittade tyckte den kunde sitta där den sitter, men jag tycker det låter som en läckagerisk.

P
Enklast är ju att maila ditt lokala kommunala bygglovs avdelning med info om ditt hus och fråga om dom anser att ändringen är bygglovspliktig. risken är väl stor att om du nämner nya takstolar att det direkt blir bygglov då.. Medans utvändig tilläggsisolering och nytt tak ofta inte behöver bygglov även om det ändrar lite på höjden på ytttertak

Sen är det ju som alltid stor skillnad om man bor på en gata med 8 till identiska hus där man direkt ser att nåt förändrats och har anmälningsbenägna grannar eller om man bor så till att ingen bryr sig och ingen ens har en tillräckligt bra ritning kvar på byggnadsnämden för att ens se om nåt förändrats..

ja menar många takbyten sätter ju nya vindskivor och inte tusan kollar nån om dom hamna 12 cm högre eller lägre mot innan. inom det rimliga. har rivit tegeltak där det fanns 4 lager med läkt uppepå varandra men inte tusan har nån klagat över det eller mätt att höjden på byggnaden förändrats

Betongtaktegel är ju tyngre än vanligt plåttak.. låter osannolikt att konstruktionen inte skulle klara råspånt och läkt och tp20 plåt med snarlik vikt mot eternittaket men det får såklart nån kunnig räkna på

Jag hade alla ggr tagit ner eternitskivorna själv- det är lagligt och inte så svårt egentligen om man läser på lite och kraven är enklare att uppfylla som privatperson än som företag. Man kan ju välja rätt dag med fuktig väderlek så plockar man rätt snabbt ner rätt många skivor med noll damm och slipper vattna och krångla i stor omfattning..

tips att kolla upp olika sopstationer i din närhet för hur kraven för inlämning ser ut.. ofta packas i lyftbara bitar för hand och inplastade ihoptejpade och sen får man ofta lämna viss mängd gratis på lokala sopstationen iaf så länge man inte är tydlig att man har ett helt villatak. jag körde till 3 olika tippar tills jag råkade inse att en hade noll koll och sket i hur stor mängd man lämna..

Claes Sörmland
Enligt dagens regler kräver takomläggningen bygglov.

Enligt förväntade kommande regler efter ändring av PBL krävs det ej. Ändras byggnadens volym och knockhöjd krävs dock bygglov även med de nya reglerna. Att ändra på bärande delar kräver troligen bygganmälan även efter att reglerna har ändrats. Det beror på vad som kommer att stå i en reviderad PBF, det beslutar regeringen själv om. Av lagrådsremissen att döma förväntas detta anmälningskrav vara kvar.

Jo jag har funderat på plåttak som ett alternativ, men då försvinner ju möjligheten till tilläggsisolering. Huset har delvis snedtak och där är ju isoleringen väldigt tunn jämfört med dagen normer. Det handlar om 10 cm Rockwool ungefär. Huset har rätt hög energiförbrukning vintertid, runt 4000 kr per månad trots fjärrvärme. Skulle man lägga tilläggsbjälkar ovanpå det nuvarande skulle man tillföra 145 mm extra. Tanken var ju i så fall att ovanför varje takstol lägga en extra 45x145 eller 45x170 och lägga isolering där, sedan ett extra lager råspont + papp.

Väljer man plåt finns naturligtvis alternativet att göra som på "lagårdsbyggen, , plåt direkt utan råspont och papp och bara någon slags kondensväv emellan. Men att byta ut hela takstolarna har aldrig varit aktuellt - då hamnar man nog på kalkyler som visar på att det skulle bli billigare att riva huset och bygga nytt.

Att det finns en ventilationshuv mitt på och två skorstenar (båda ute vid yttervägg) komplicerar det hela ytterligare.

P
jo det här med bygghöjd är ju såklart lite olika känsligt beroende på vart man bor..

Jag menar just tilläggsisolering utvändigt ja menar hur många bryr sig om att kåken blev 40-50 cm längre och bredare vid tilläggsisolering utvändigt. där ifrågasätter man väldigt sällan och det är egentligen rätt få fasadbyten med tilläggsisolering som görs med bygglov

men såfort man pratar om nya takstolar pga bärighet så kommer bygglovsavdelningen bli väldigt sugna på att det ska vara ordentligt bygglov men att man lägger samma reglar ovanpå för att åstadkomma plats för isolering vid utvändigt isolering av tak så är man inte alls lika intresserade. självklart ökar dom tillagda reglarna bärigheten och fastsätts för att åstadkomma förstärkning men hur man utrycker sig verkar göra dag och natt skillnad i hur man bemöts hos bygglovsavdelningen och vilka krav som gäller.

Sjävklart man man tilläggsisolera och använda plåttak för att minska lasterna och vid samma lutning så får man ju betydligt mindre med snö kvar på taken iaf om det är lutning nog för tegel /betongpannor, jag hade iaf haft råspånt undet plåten och inte nån duk / kondensväv och chansen är väl att om man räknar ordentligt så är eterniten tyngre än man tror men såklart inte lika tung som betongpannor. försök hitta ursprungliga uppgifter på eterniten och få hjälp att räkna på nuvarande takstolar. av nån som inte bara vill överdimensionera som fan för att sälja nya

Helt nya takstolar är inget alternativ. Eftersom vi har snedtak skulle vi ju i så fall behöva bygga om totalt invändigt i hela övervåningen och det skulle bli en alltför dyrbar affär. Men några 45x145 eller 45x170 bjälkar fastsatta direkt ovanpå de nuvarande överbjälkarna borde rimligtvis ge en fullt tillräcklig förstärkning för att klara av både nytt tak, ny isolering och sedan då solceller på toppen av detta som ju vore slutmålet. Men visst det skickar upp taknocken bortåt 20 cm eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.