Vad gäller sockeln så har de klantat sig när de sågade, och en sådan snittyta där färgen är bortfläkt kan de aldrig någonsin tycka är OK. Det ser ju inte klokt ut!
Just sockeln har de gått med på att byta ut, men inte på grund av skadan, utan på grund av den är 2 cm för låg.

De mindre ojämnheter som fanns från fabrik, där luckorna säkert kvalitetsgranskats av någon innan de släpptes ut, tror jag du får svårare att hävda att de ska fixa till....
De är alltså en helhetsleverantör. Det är deras fabrik så att säga. Då borde de väl åtgärda även de felen som uppstått vid produktion i fabriken?

Satsuki
Min gissning är att de har en kvalitetstolerans i det de släpper ut, dvs de accepterar ett visst mått av ojämnheter och till en viss gräns och kommer hänvda att de luckor de släpper ut håller deras kvalitetskrav och därför inte behöver bytas ut.

Jag förstår ditt resonemang, om man köper ett jäkligt dyrt kök från en liten tillverkare borde man kunna förvänta sig perfekt finish, och jag håller med dig!!! Men jag tror tyvärr det blir svårt att få dem att gå med på att ersätta de luckor som är ojämna fr fabrik.

Säg att du håller inne med 5% tills allt är OK. Hoppas det täcker reparationerna. Har du kollat vad det kostar att byta ut vissa delar?

Jag kan ju inte påstå att jag vet, men det låter väl som måleriföretagens spec. gäller för platsmålade saker. Om de målar väggen, eller ex. dörrkarmar.

Men en besiktningsfirma bör kunna svara direkt på enl. vilken standard de besiktigar ett kök. Risken ligger i om den iofs. synliga bristen kan anses som ett fel.

I allra värsta fall kan ju firman hävda att det skall vara små skavanker, det ingår i stilen, alla luckor de gör har liknande defekter, därmed inget fel.

Det var ju ungegfär den argumentation som Myresjöhus körde i hovrätten där de fick rätt ang. de enstegstätade fasaderna, alla Myresjöhus har samma mögelproblem, därmed en normal egenskap, inte en avvikelse... Det höll dock inte i HD.

Jag skulle nog inte kastat mig efter en besiktningsman det första jag gjorde.

Jag skulle nog bara hållit inne de 5% och meddelat firma att detta inte kommer att betalas ut förrän köket är åtgärdat.

Må så vara om dom tycker det är värt pengarna att stämma dig men det kostar möjligen firman mer är de 5%.

Hur stor är summan 5%. Om det är s.k småmål så behöver det inte kosta dig särskilt mycket även om du skulle förlora målet. Och du har ju fortfarande chansen att ta in en besiktningsman i ett senare skede om det skulle gå så långt....

Köket ser ut att vara Kvänum-inspirerat. Troligen inte jättebilligt. Jag är lite undrande till varför det är sprutmålat med 2-komponent. Ytorna blir mycket mer levande med pensel, vilket skulle gjort köket ännu finare. Nog med det...

Det går utmärkt att bättra skador på 2-komponentsfärg. Säger de annat så är de okunniga eller lata lögnare. Det man kan säga är att en utsatt yta i ögonhöjd inte bör bättras för hand. Det tar obetydligt längre tid att ta luckan tillbaka och lacka om den. Då blir det helt perfekt. I alla sammanhang där jag varit med och tillverkat och/eller monterat kök så hade du inte behövt ens påpeka något av felen.

Du har haft otur i upphandlingen. Enklast för dig är att skita i hela saken. Irritera dig i några år. Sedan kör du luckor och lådförstycken till en lackeringsfirma och får allt lagat och omlackerat för ungefär pengarna som besiktningsmannen kostar.

mvh Findus

findus42 skrev:
Köket ser ut att vara Kvänum-inspirerat. Troligen inte jättebilligt. Jag är lite undrande till varför det är sprutmålat med 2-komponent. Ytorna blir mycket mer levande med pensel, vilket skulle gjort köket ännu finare. Nog med det...
Det är sprutmålat och där efter penselstrulet.

findus42 skrev:
Det går utmärkt att bättra skador på 2-komponentsfärg. Säger de annat så är de okunniga eller lata lögnare. Det man kan säga är att en utsatt yta i ögonhöjd inte bör bättras för hand. Det tar obetydligt längre tid att ta luckan tillbaka och lacka om den. Då blir det helt perfekt. I alla sammanhang där jag varit med och tillverkat och/eller monterat kök så hade du inte behövt ens påpeka något av felen.
Det finns kvar en oöppnad burk med 2-komponentsfärg från produktionen. Om man ska förbättra skadorna med 2-kompontensfärgen är det bara att slipa ner defekten, spackla och pensla på komponentsfärgen? Eller ser metoden annorlunda ut med sådan färg?

Tack för all input!

Jaha... Är det penslat så är det bara att bättra med pensel. Men jag förstår inte vad det är för färg de använt. 2-komponent går inte att pensla på en större yta. Den torkar för fort. Den går inte att stryka ut. Kanske det bara är grundfärgen som är två-komp. Då är bättringar en bagatell.

Du kan vara en trevlig, men besvärlig kund. Ringa en gång varje dag och säga hur nöjd du är, men att du vill att de skickar en kille timmen som behövs för att avsluta jobbet så att du kan betala de resterande 5 procenten.

lycka till / Findus

Force9 skrev:
...
Det finns kvar en oöppnad burk med 2-komponentsfärg från produktionen...
Om det bara är en burk är det inte 2-komponentfärg.
Är burken märk på något sätt som Bas, Härdare, Komp A eller liknande?
Något bör det ju i alla fall stå på den.

KnockOnWood skrev:
Om det bara är en burk är det inte 2-komponentfärg.
Är burken märk på något sätt som Bas, Härdare, Komp A eller liknande?
Något bör det ju i alla fall stå på den.
Jag har inte fått burken än. Men de beskrev det som att när man öppnar burken så måste man förbruka den omgående. Kan det vara så att det är blandad 2-komponentfärg som sen är omgående förseglad? Jag vet inte om 2-komponentfärg reagerar med syre när det härdar eller om allt som krävs är de två komponenterna?

Force9 skrev:
Det är sprutmålat och där efter penselstrulet.

Det finns kvar en oöppnad burk med 2-komponentsfärg från produktionen. Om man ska förbättra skadorna med 2-kompontensfärgen är det bara att slipa ner defekten, spackla och pensla på komponentsfärgen? Eller ser metoden annorlunda ut med sådan färg?

Tack för all input!
Jag skulle aldrig själv ge mig på att försöka bättra dessa defekter utan ska det göras får väl leverantören göra det. Samtidigt är jag förvånad över defekterna på ett så exklusivt kök. Det är ju inte bara skavankerna. Man kan ju se hur mdf kanternas fiber har rest sig och där kanterna inte är släta och fina. IKEA och Epoq har ju bättre finish på sina luckor.
Om man lämnar en lucka till en lackerare får man ju bättre finish än vad dessa luckor har och det ska man inte acceptera på nya fabrikstillverkade luckor.

Jag har ett SieMatic kök som snart är 20 år och deras luckor är fortfarande långt mycket finare än dina nya luckor.

Jag hade dock retat mig mer på handtagens placering på underskåpen direkt till vänster resp höger om ugnen. Om man nu ska dela upp spegeln på fronten så att den ska se ut som två lådor så får man kosta på sig handtag direkt under och i linje med de två översta lådorna tycker jag.

Du måste kunna kräva mer av leverantören tycker jag.

Redigerat:
oceanis skrev:
Jag skulle aldrig själv ge mig på att försöka bättra dessa defekter utan ska det göras får väl leverantören göra det. Samtidigt är jag förvånad över defekterna på ett så exklusivt kök. Det är ju inte bara skavankerna. Man kan ju se hur mdf kanternas fiber har rest sig och där kanterna inte är släta och fina.
Jag ställer inte frågorna för att jag ska själv bättra på dem, utan för att kunna föra en lösningsorienterad diskussion med leverantören. För att få reda på förutsättningarna till en bra lösning.

Du skriver "MDF kanternas fiber". Det reagerar jag på då köket ska vara ett massivt trä kök. I vilken bild ser du att det är MDF?

I bild nr 2 så över de två pressade hacken är det en massa små "taggar" i färgen. Antingen är det damm som målats in eller trä som rest sig och att man inte slipat mellan de olika målningsskikten. Men det ser ut so en mdf kant som målats.

oceanis skrev:
I bild nr 2 så över de två pressade hacken är det en massa små "taggar" i färgen. Antingen är det damm som målats in eller trä som rest sig och att man inte slipat mellan de olika målningsskikten. Men det ser ut so en mdf kant som målats.
Ah, tack! De taggarna var bara damm från monteringen. Bara att torka av med en dammtrasa. Då kan jag lägga den oron bakom mig. :-)

Om färgen är en produkt från Syntema. Syrahärdande täckfärg. Så kan man ha en färdigblandad skvätt i en syltburk. Öppna och stänga lite då och då. Efter ett par månader segar den ihop. Om färgen reagerar som de påstår är den helt omöjlig att penselstryka. Syrahärdande färg reagerar med luften också. Epoxyfärger är en komplett mix när härdaren är tillsatt. Då spelar det ingen roll om locket är på när det väl är blandat. När "potlife" går ut blir det en plastplump.

Fråga firman vad färgen heter och vilka som säljer den.

mvh Findus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.