"Har en porslinspropp gått i elcentralen så ska man slå av huvudströmbrytaren innan man börjar öppna någonting och plocka ut proppen. Även här kan någonting orsaka att skåpet har blivit strömförande. Någon kan ha slarvat och inte satt fast en ledning ordentligt som sedan ligger emot någon metall i proppskåpet som leder ström." Jag har porslinsproppar (20A) i elskåp utanför huset där "faserna" kommer in, själva elcentralen har bytts till automatsäkringar och sitter inne i huset. För ett tag sedan gick en av tre proppar och jag skruvade ut hållaren och bytte den. Jag funderade inte ens på om det gick att stänga av strömmen där, men det tror jag inte...har inte heller tidigare (då jag hade porslinsproppar) stängt av då jag bytt proppar i elcentralen i huset. Vad gäller...?

tommib
Porslinssäkringar bör bytas utan last. Det spelar alltså ingen roll om du bryter inne i huset på huvudbrytaren, det viktiga är att det inte går någon ström när du sätter i proppen. Anledningen är att det kan bli en ljusbåge som skapar ett brännmärke på proppen, huven eller passdelen vilket leder till dålig kontakt och varmgång.

Att någon kabel skulle ligga löst inne i centralen är väldigt osannolikt och borde dessutom täckas av att skåpet ska vara skyddsjordat. Visst, allt kan hända men det är väldigt långsökt.

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Porslinssäkringar bör bytas utan last. Det spelar alltså ingen roll om du bryter inne i huset på huvudbrytaren, det viktiga är att det inte går någon ström när du sätter i proppen. Anledningen är att det kan bli en ljusbåge som skapar ett brännmärke på proppen, huven eller passdelen vilket leder till dålig kontakt och varmgång.

Att någon kabel skulle ligga löst inne i centralen är väldigt osannolikt och borde dessutom täckas av att skåpet ska vara skyddsjordat. Visst, allt kan hända men det är väldigt långsökt.
OK, tack, ska kolla om jag kan stänga av strömmen i skåpet ute i gatan

E
S sepani skrev:
OK, tack, ska kolla om jag kan stänga av strömmen i skåpet ute i gatan
Det bästa är du du bryter med jordfelsbrytarna om du inte har för mycket övrigt som ligger utanför.
Mycket små laster spelar ingen roll direkt.

tommib
Du kan/ska med all sannolikhet inte stänga av i gatan. Som sagt, det räcker att du inte har last på så du kan stänga av "efter" proppen som ska bytas också. Jordfelsbrytaren är utmärkt att bryta med, då kan du med fördel trycka på testknappen också så får du det gjort. En slamkrypare där är att det kan vara just den fasen som är borta och då fungerar inte testknappen. Som Löken säger, små laster spelar ingen roll, det är stora som räknas ur ljusbågssynpunkt. Risken är också mindre när du sätter i en propp men visst finns den där.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan/ska med all sannolikhet inte stänga av i gatan. Som sagt, det räcker att du inte har last på så du kan stänga av "efter" proppen som ska bytas också. Jordfelsbrytaren är utmärkt att bryta med, då kan du med fördel trycka på testknappen också så får du det gjort. En slamkrypare där är att det kan vara just den fasen som är borta och då fungerar inte testknappen. Som Löken säger, små laster spelar ingen roll, det är stora som räknas ur ljusbågssynpunkt. Risken är också mindre när du sätter i en propp men visst finns den där.
Elmätarskåp med digital display som visar 275764 i gatukabinett, med möjlighet att stänga av strömmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i skåpet i gatan....så verkar alltså gå att stänga av...

E
Och en brasklapp är ju att säkringen kan ha löst utav ett fel i anläggningen, kanske en klättrande mus, bryts då inte spänningen uppstår en stor last oavsett, och passdel och brallan kan behöva bytas.

I ditt fall med en modern anläggning kan du snabbt manövrera HB vid säkringsbyte, men glöm för all del. Inte motionerna dina jfb.

tommib
S sepani skrev:
[bild] Så här ser det ut i skåpet i gatan....så verkar alltså gå att stänga av...
Jaha. Ja, där kan du ju bryta. Lite ovanligt att ha mätaren i markskåp "i gatan".

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jaha. Ja, där kan du ju bryta. Lite ovanligt att ha mätaren i markskåp "i gatan".
Alla husen i området har det så, gissar att man ”förberedde” de obebyggda tomterna med el på det sättet

E
S sepani skrev:
Alla husen i området har det så, gissar att man ”förberedde” de obebyggda tomterna med el på det sättet
Hur menar du då gata?

P
tommib tommib skrev:
Jordfelsbrytaren är utmärkt att bryta med, då kan du med fördel trycka på testknappen också så får du det gjort.
Min elcentral ("proppskåp") med diazedsäkringar har ingen jordfelsbrytare. Borde jag byta ut den mot en modern gruppcentral?

E
P pmd skrev:
Min elcentral ("proppskåp") med diazedsäkringar har ingen jordfelsbrytare. Borde jag byta ut den mot en modern gruppcentral?
Du får ett utökat skydd ifall du installerar jordfelsbrytare. Kan även sätta den i en låda sidan av.

P
Jo, jag tror mig veta ungefär hur en jordfelsbrytare fungerar (den bryter inte jordfel :)).
Jag har ytterligare fyra elcentraler på tomten (i olika hus) och en av dem är en modern central med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Jag har dock lite svårt att bedöma om det är värt kostnaden att byta ut de gamla proppskåpen mot moderna gruppcentraler. Det kanske är en bra kompromiss att installera jordfelsbytare i separata lådor och låta proppskåpen vara kvar?

Hur vanligt var det att folk blev skadade eller dog av strömförande höljen på den gamla onda tiden då jordfelsbrytare inte fanns (eller var speciellt vanliga)?

Nu har jag väl kapat tråden, så TS får ge mig en skarp tillsägelse om den vill att jag ska byta tråd.

E
P pmd skrev:
Jo, jag tror mig veta ungefär hur en jordfelsbrytare fungerar (den bryter inte jordfel :)).
Jag har ytterligare fyra elcentraler på tomten (i olika hus) och en av dem är en modern central med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Jag har dock lite svårt att bedöma om det är värt kostnaden att byta ut de gamla proppskåpen mot moderna gruppcentraler.

Hur vanligt var det att folk blev skadade eller dog av strömförande höljen på den gamla onda tiden då jordfelsbrytare inte fanns (eller var speciellt vanliga)?

Nu har jag väl kapat tråden, så TS får ge mig en skarp tillsägelse om den vill att jag ska byta tråd.
Centraler är bara skal.
I moderna kan du stoppa in jordfelsbrytare enligt det tyska normsystemet direkt.

Med dina gamla fina kan du sätta en normkapsling vid sidan av istället.

P pmd skrev:
Jag har ytterligare fyra elcentraler på tomten (i olika hus) och en av dem är en modern central med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. Jag har dock lite svårt att bedöma om det är värt kostnaden att byta ut de gamla proppskåpen mot moderna gruppcentraler. Det kanske är en bra kompromiss att installera jordfelsbytare i separata lådor och låta proppskåpen vara kvar?

Bryter inte vid jordfel??? Det är precis det den gör, ett jordfel betyder att det är en överledning från fas/nolla till jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.