Eller: "När vi rev väggen såg vi att det saknas tätskikt". Vad spelar det för roll för sakfrågan om någon har undersökt huset extra noggrant?

Besiktning är jättebra för att se om huset har några kända, kostsamma brister innan köpet.

D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte att den trådrn svarar på frågan. Missar jag något?
Här har du en lite utförligare text.
https://www.byggahus.se/forum/threads/undersoekning-vid-koep-av-fastighet.174716/

Läs de två första inläggen. När domstolen ställer frågan: "Hade felet gått att hitta vid en grundlig undersökning?".

Blir lättare, svårare eller ingen skillnad alls att hävda sin rätt om man har ett besiktningsprotokoll?

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
När domstolen ställer frågan: "Hade felet gått att hitta vid en grundlig undersökning?".
Då svarar man 'nej' om det är fråga om ett dolt fel. Det borde dessutom inte vara några problem att få en expert att intyga det i efterhand om/när man hittar ett specifikt fel.

useless useless skrev:
Då svarar man 'nej' om det är fråga om ett dolt fel. Det borde dessutom inte vara några problem att få en expert att intyga det i efterhand om/när man hittar ett specifikt fel.
Du och jag har nog inte samma bild av hur lätt det är att få rätt i domstol. Även om man har rätt. Din motpart kommer nämligen svara "Jo".

Vissa fel, som fuktskador, dränering, avlopp, rötskador, mögel m.fl. utvecklar sig också över tid. Det är inte alls säkert att det i efterhand går att påvisa att något var i ett speciellt skick vid överlåtelsen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag och frugan har precis köpt hus. Handpenningen lagd och inflytt om 2.5 månad.
Vi gör ingen egen besiktning.
Säljaren har gjort en besiktning.
Jag utgår ifrån känsla. Både jag och frugan fick bra känsla av huset och garaget. Och vi kör på det.

Är det något krångel på vägen, ja då får vi fixa det.
Jag vill inte bråka, det tar för mycket energi att bråka om något. Säg att taket läcker, då fixar jag det hellre än att hamna i en rättstvist med risk att förlora.
Varför bråka hela tiden? Folk bråkar om en jäkla bergvärmepump som fungerar dåligt, men byt den då! Sura pengar, ja. Men det kommer alltid förr eller senare ändå.
Som exempel får vi en "vitvaru försäkring" från mäklarbolaget. Kommer den ge oss något? Nej. Alla vitvarur är redan minst 20 år gamla i huset, går något sönder så köper vi väl bara nytt.
Skiten är redan 20 år gammalt,givetvis kommer det gå sönder förr eller senare.

• Gilla
Linusonline och 7 till
  • Laddar…
V ViperTim skrev:
Jag och frugan har precis köpt hus. Handpenningen lagd och inflytt om 2.5 månad.
Vi gör ingen egen besiktning.
Säljaren har gjort en besiktning.
Jag utgår ifrån känsla. Både jag och frugan fick bra känsla av huset och garaget. Och vi kör på det.

Är det något krångel på vägen, ja då får vi fixa det.
Jag vill inte bråka, det tar för mycket energi att bråka om något. Säg att taket läcker, då fixar jag det hellre än att hamna i en rättstvist med risk att förlora.
Varför bråka hela tiden? Folk bråkar om en jäkla bergvärmepump som fungerar dåligt, men byt den då! Sura pengar, ja. Men det kommer alltid förr eller senare ändå.
Som exempel får vi en "vitvaru försäkring" från mäklarbolaget. Kommer den ge oss något? Nej. Alla vitvarur är redan minst 20 år gamla i huset, går något sönder så köper vi väl bara nytt. Vem fan orkar bråka? Skiten är redan 20 år gammalt,givetvis kommer det gå sönder förr eller senare.
Var och en bör agera efter sina egna förutsättningar, det låter som om ni tänkt igenom detta. Det viktiga är att man anpassar priset efter husets skick, så att man har möjlighet att åtgärda problem som uppstår.

useless useless skrev:
Att det inte upptäckts vid en besiktning är inte samma sak som att det är dolt. Det handlar just om det gick att hitta.

Köp en besiktning. Jag vill jämföra det (lite överdrivet) med att ta på sig säkerhetsbältet när man åker bil. Det kostar väldigt lite i sammanhanget, och kan spara dig mycket bekymmer. Dessutom törs jag påstå att en auktoriserad besiktning alltid kommer att ge dig upplysningar du inte kan få på annat sätt. Det kan vara småsaker eller större problem, men alltid värdefullt. Köp en besiktning!

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Staffans2000
V va bra de går skrev:
Dessutom törs jag påstå att en auktoriserad besiktning alltid kommer att ge dig upplysningar du inte kan få på annat sätt.
Kanske. Ifall du har en entusiastisk och skicklig besiktningsman.
En kunnig bekant är i alla fall minst lika bra, och mycket billigare.

Att bara med en bohemisk attityd, gå på magkänslan och rycka på axlarna, är ingen taktik jag skulle rekommendera.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det inte upptäckts vid en besiktning är inte samma sak som att det är dolt. Det handlar just om det gick att hitta.
Du har fel. Eller så läser jag det du skriver med fel glasögon.

Dolda fel kan vara fullt synliga. Knäckfrågan är om felet är något man inte kunde förvänta sig med tanke på omständigheterna alternativt om en besiktningsman borde upptäckt det. Man får inte haka upp sig på ordet dolt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kanske. Ifall du har en entusiastisk och skicklig besiktningsman.
Om man som köpare betalar en auktoriserad bes.man så har man ju köpt sig en engagerad och kunnig undersökning!
Detta går inte på långa vägar att jämföra med säljarbesiktningar och liknande.
En kunnig bekant är i alla fall minst lika bra, och mycket billigare.
Du menar att en kunnig bekant i samtliga fall är minst lika bra som auktoriserad bes.man? Det låter helt orimligt.

Staffans2000
V va bra de går skrev:
Om man som köpare betalar en auktoriserad bes.man så har man ju köpt sig en engagerad och kunnig undersökning!
Ja. Om du har tur. Har du otur, får du motsatsen.

Staffans2000
V va bra de går skrev:
Du menar att en kunnig bekant i samtliga fall är minst lika bra som auktoriserad bes.man? Det låter helt orimligt
Ja.
Och nja!

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju just det man vill ha ett papper på.

"Jag lät en kunnig person besiktiga huset. Denne hittade inte felet, därmed är det ett dolt fel."
är inte samma sak som:
"Vi upptäckte inte felet på visningen och förmodligen hade inte en besiktningsman heller gjort det. Denne hade antagligen inte sett något i huset som föranledde en grundligare inspektion av det här området och hade gissningsvis inte hittat felet."
Det är faktiskt inte huruvida en besiktningsman hittar ett fel eller ej, som avgör om det är ett dolt fel eller ej. Det är i sista hand en domstol.

Ja. Om du har tur. Har du otur, får du motsatsen.
Hm, du tänker kanske på de fall där mäklaren rekommenderar en bes.man. Mäklaren kan ju tänkas vilja att bes.man inte hittar fel som i slutändan kan sänka mäklarens arvode. Det kallar jag inte otur, utan olyckligt val av bes.man.

Vad har du för erfarenhet av besiktningar som får dig att anse att det krävs tur för att få en kunning och engagerad bes.man, när du har valt och betalat själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.