I de fall det görs en besiktning av försäkringsbolaget så är den väldigt enkel.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ska ni bara köpa utan besiktningsman eller också utan mäklare?
Servitut och pantbrev är typiskt saker mäklaren ska kolla
Ne bara utan besiktningsman. Mäklaren värderade huset igår och han ska även fixa med köpet.

thomas33 thomas33 skrev:
Det låter dumsnålt att köpa hus för troligtvis ett par miljoner och spara ca 10.000 Kr på en riktig besiktning.
Även om huset bara är något år gammalt, kan det förkomma fel som kostar en massa att åtgärda.
Det kostar inte ett par miljoner. Men jag tänker likadant egentligen, inga stora pengar i sammanhanget.

10000kr är tiotusen oavsett hur mycket man gör av med samtidigt. Det intressanta är ju vad man får för pengarna.

• Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
10000kr är tiotusen oavsett hur mycket man gör av med samtidigt. Det intressanta är ju vad man får för pengarna.
Precis det jag menar, hjälper det mig ngt att jag gör en bes när det har en relativt färsk en?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade aldrig vågat köpa ett hus utan att göra en egen överlåtelsebesiktning, om det inte var extremt billigt och jag tänkte göra om allt. Besiktningar som säljaren gör ger dig i princip ingen säkerhet alls. Skulle stora fel uppdagas så anses man inte ha tagit sin undersökningsplikt på allvar, om det blir en rättsak av det, om man inte har gjort en egen överlåtelsebesiktning.

Är det någon här som har färska uppgifter på vad en överlåtelsebesiktnng kostar? När vi gjorde vår var det ingen stor kostnad i relation till vad huset kostade.
Det du menar är att köparen borde också alltid göra
en bes för att säljarens bes inte är trovärdig?
Det som står i papperna är väl till bådas fördel?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har rätt och du har fel. Men jag tror inte att vi kommer längre här.

Jag tänker inte göra någon lång utläggning men råder dig att läsa allt som "Lolle" skrivit i ämnet om du undrar varför jag inte är enig med dig.
Du får gärna länka till något inlägg som visar att det är lättare att driva ett dolda-fel-case mot säljaren ju noggrannare man har undersökt huset.

En överlåtelsebesiktning kostar väl kring 10 000 kr. Vad jag vet så brukar det ingå en försäkring för dolda fel om man låter besikta huset.

E Ewald skrev:
En överlåtelsebesiktning kostar väl kring 10 000 kr. Vad jag vet så brukar det ingå en försäkring för dolda fel om man låter besikta huset.
Men den är väl till för säljaren? Så att den köper sig fri från det?

Jag ser inte att den trådrn svarar på frågan. Missar jag något?

P
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte att den trådrn svarar på frågan. Missar jag något?

Jag hade två besiktningar. Säljarens och köparens. Ingen av dem upptäckte felet på vårt hus.

Säljaren hade en dolda fel försäkring och jag kunde använda båda besiktningarna som bevis på att ingen av dem upptäckte felet.

Jag skulle inte klarar detta utan protokollen.

Liksom förra gången vi hade denna diskussionen, besiktningarna ger två saker:
- Kunskap om husets skick och vad man kan förvänta sig behöva åtgärda de kommande åren
- Underlag för att bevisa att en kunnig person undersökt huset och ha lättare att hävda dolt fel
Om man inte kan bevisa att man undersökt får man mycket svårare att bevisa att något är dolt.

Detta är min uppfattning och min rekommendation.

Att bara säga ”dolda fel hittas inte vid en besiktning så det är inte lönt att besiktiga” uppfyller inte något av mina två kriterier ovan.

Så tänk på riskerna. Om ni inte kommer bråka med säljarna oavsett vad, så kanske det ändå är värt att få en uppskattning av kommande utgifter och själva kunna bedömma om det är värt priset.

Edit: förtydliganden

Redigerat av moderator:
  • Gilla
LyckeKonsult
  • Laddar…
S
Hur mycket man än känner säljaren så är det mycket pengar. Tänk om det finns en dold skada som kommer kosta massor att fixa. Jag skulle inte våga köpa utan en riktigt besiktning.

Är den dold så hittar du den ändå inte vid en besiktning.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det kommer lite snett när diskussionen kommer in på ansvar för fel, dolda fel, försäkring för dolda fel och liknande. En besiktning gör man förhoppningsvis inte för att lättare kunna kräva någon på pengar i ett senare skede. Man gör den för att upptäcka eventuella icke dolda fel redan före köpet. Har man vänner som kan kolla detta så är det utmärkt. De kommer inte att hitta allt, men det gör inte besiktningsmannen heller.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är den dold så hittar du den ändå inte vid en besiktning.
Det är ju just det man vill ha ett papper på.

"Jag lät en kunnig person besiktiga huset. Denne hittade inte felet, därmed är det ett dolt fel."
är inte samma sak som:
"Vi upptäckte inte felet på visningen och förmodligen hade inte en besiktningsman heller gjort det. Denne hade antagligen inte sett något i huset som föranledde en grundligare inspektion av det här området och hade gissningsvis inte hittat felet."

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.