Ibland dyker man på verktyg som man undrar va de använts till. Detta får gärna bli en samlingstråd för att identifiera verktyg.

Min fråga Idag gäller ett verktyg som vid första anblicken ser ut som en vanlig kraftavbitare, men varför har den klämjustering och vad skall man pressa med piggarna på handtaget?

Äldre verktyg som liknar en kraftavbitare med justerbart klämavstånd och piggar på handtagen, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du tror inte det suttit en fjäder på piggarna?

Piggarna på handtaget har hållit en fjäder som inte längre finns. Justerskruven är till för att justera backarna till att ta tätt ihop, men inte mer. Detta för att inte klämma sönder själva tången.

Tycker det ser ut som en tång för öronklämmor..

De ska ju inte bitas av utan bara klämmas ihop, och skulle inte bli förvånad om det finns såna tänger med en fjäder som öppnar den..

G
Jag skulle kunna tänka mig nåt hästrelaterat, hov/hästsko för att dra ut "spikarna".

Jag hävdar att det är en kraftändavbitare med utväxling som saknar sin returfjäder.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Trodde jag hade en exakt lika dan men när jag väl hittade den så skiljer det lite MEN det är en rejäl kraftavbitare som funkar kanon.

En använd och smutsig kraftavbitartång på en sliten grön arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.