Jag trodde att jag sått tomat i den här krukan. Det hade jag tydligen inte alls, men vad är det? Det är troligt att det är något som man kan hitta frön av i köket och att fröna liknar tomatfrön.
En ung planta med ljusgröna blad i en svart kruka på ett brunt bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser ut som en tomatplanta? Frugan har någon plommontomat som ser väldig lik ut.

Jag tog ett par närbilder. Redan i denna storlek grenar den upp sig. Grenarna är kraftigare än "tjuvarna" på tomatplantor brukar vara i ett tidigt stadium.
Närbild på ung planta med tydlig stam och symmetriskt placerade gröna blad, jämförd med tomatplantsort.
Skapa konto

Den fortsätter även över hjärtbladen att ha blad mitt för varandra i stället för lite förskjutna som de brukar vara på tomatplantan.
Närbild på en ung tomatplanta med blad som sitter mitt emot varandra och synliga håriga grenar.
Skapa konto

Här är en tomatplanta som jämförelse. Den är som synes även mycket hårigare.
Två unga planta i krukor med blad mitt för varandra, den ena synbart hårig och annorlunda än referens tomatplanta.
Skapa konto

Jag kan inte utesluta att det är en tomatplanta, men det är i alla händelser en annan sort än jag trodde mig ha sått.

Luktar de lika? Tomat har ju en speciell doft.

Den luktar inte tomat. Jag känner inte att den luktar något alls.

Kan ju vara en planta som råkat få en gendefekt - en mutationstomat som det inte bara växer tomater på utan även öl? ;)

Man kan ju alltid hoppas. Har du erfarenhet av öltomater? Man kanske skall vattna den med öl.

Den är lite större nu. Är det någon som kan identifiera den? Såsom varande något annat än jag avsåg att odla är det definitionsmässigt ogräs, men jag undrar ändå vad det är.

Växt med gröna blad och rödaktig stjälk i svart kruka på fönsterbräda, oidentifierad möjlig ogräsart.
Skapa konto

Närbild av en planta med gröna blad och en knopp med gula blomställningar som användaren frågar om.
Skapa konto

Ser ut som brunskära
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brunskära
Eller nån släkting till den.
Den är ju riktigt snygg som krukväxt! Växer annars på mark som ibland översvämmas av vatten, typ vid sjöstränder och småvatten och diken.

Tack. Det ser mycket likt ut. Den verkar ha tappat begreppen om årstider. Det står att den blommar från juli till oktober. Men det kanske är sådant som händer med växter inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.