Bor i bostadsrätt på bottenvåning och byggnaden är från början på -70 och är byggt med tryckimpregnerad syll som börjat lukta. Har fått den bytt, allt är nytt på den väggen upp till nederkant på fönstret på insidan. Är dessutom sovrum så vill inte ha den lukten där. Ska även kompletteras med aktiv ventilation.
På betonggolvet har lagts blå Platon och nu ska jag ta över och göra resten förutom ventilation och el. (Kunde fått mer gjort av föreningen men har ändå varit i renoveringstankarna så gör nu allt vi tänkt göra i sovrummet).
Snickaren rekommenderade 22mm golvspånskiva och sen valfritt golv på det så det blir tyngd på Platonen. Jag ska nog lägga Platons Ventitex Isoladuk först direkt på betongen och sen på med Platon igen. Den ska tydligen dämpa ljud lite den också.
Saken är den också att det blir taksänkning med 28x70 reglar och 11mm Huntonittak med infällda spottar. Har 248cm i takhöjd nu och vill ligga på rätt sida om 240cm. Tror att 22mm golvspån tar för mycket på totalen så funderar på tunnare skivor eller golvgips. Har ni något tips?
Total takhöjd idag = 2480mm minus:
Takreglar 28mm
Huntonit 11mm
Ventitex Isoladuk 1,4mm
Platon 6mm
Laminatgolv ca: 10mm
Min idé är golvgips 13mm??
Blir då 2410,6mm kvar i takhöjd. Har då fått sänkt tak med isolering, el o belysning, ljuddämp till grannen , ventilerat golv, bättre lukt förhoppningsvis. 🙂