3 143 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
vad för golv i och kring kök tycker ni är bäst?
Jag skrev inte att det var bättre, jag tycker (och skrev) att plastmatta är fult å trist å ger ett billigt ogästvänligt intryck. Jag skulle inte lägga det ens i förrådet q(;^1337 skrev:
Det här är inte någon form av kvalitetsåsikt utan en rent estetisk och emotionell fråga i det fallet.
Det snyggast i mitt liv är klinkers/sten och/eller massivt trä alt. parkett. d^_^b
Om man har parkett skall man tänka på något speciellt?
Ett tips jag hörde var att lägga en siliconsträng i skarven.
Har man golvvärme under så blir det små sprickor på vintern, hur klarar sig parketten då med allt vattenspill i köket. Jag antar att en kvalitetsparkett är ett måste om man skall ha den i kök.
Det som avgjorde för mig då var att golvsäljaren undrade om det fanns småbarn, isåfall var det bara att hoppas att parkettgolvet var snyggt i 1 år.
Men jag är inte övertygad utan tror det mer är en smaksak.
Lite nackdelar med alla material:
- Klinkers byter man inte hur som helst
- Linoleum/plast bör man fundera på om inte undergolvet skall vara högre för att inte få en markerad list/sockel
- Parket i öppna planlösningar in i kök kan spricka, tillverkaren vill gärna ha en rörelsefog. Många gånger står det en köksö och håller emot.
Men ett enhetligt golv är oftast snyggast, men ibland kan det vara idë att bryta av.
Ett tips jag hörde var att lägga en siliconsträng i skarven.
Har man golvvärme under så blir det små sprickor på vintern, hur klarar sig parketten då med allt vattenspill i köket. Jag antar att en kvalitetsparkett är ett måste om man skall ha den i kök.
Det som avgjorde för mig då var att golvsäljaren undrade om det fanns småbarn, isåfall var det bara att hoppas att parkettgolvet var snyggt i 1 år.
Men jag är inte övertygad utan tror det mer är en smaksak.
Lite nackdelar med alla material:
- Klinkers byter man inte hur som helst
- Linoleum/plast bör man fundera på om inte undergolvet skall vara högre för att inte få en markerad list/sockel
- Parket i öppna planlösningar in i kök kan spricka, tillverkaren vill gärna ha en rörelsefog. Många gånger står det en köksö och håller emot.
Men ett enhetligt golv är oftast snyggast, men ibland kan det vara idë att bryta av.
Jo, jag håller med dig, det är inte jättesnyggt, men det är väl vilket golv som är BÄST som diskuteras i denna tråden eller har jag missuppfattat hela grejen? Att man tycker trägolv är mer estetiskt/exklusivt är kanske för att trägolv i regel är dyrare än plast. Men å andra sidan finns det plastgolv som är dyrare än trä.Jan-Å skrev:Jag skrev inte att det var bättre, jag tycker (och skrev) att plastmatta är fult å trist å ger ett billigt ogästvänligt intryck. Jag skulle inte lägga det ens i förrådet q(;^p
Det här är inte någon form av kvalitetsåsikt utan en rent estetisk och emotionell fråga i det fallet.
Det snyggast i mitt liv är klinkers/sten och/eller massivt trä alt. parkett. d^_^b
Ha, ha jo Yrrol frågar vad som är bäst? men jag tycker förstås att det är bäst när det är snyggast också1337 skrev:Jo, jag håller med dig, det är inte jättesnyggt, men det är väl vilket golv som är BÄST som diskuteras i denna tråden eller har jag missuppfattat hela grejen? Att man tycker trägolv är mer estetiskt/exklusivt är kanske för att trägolv i regel är dyrare än plast. Men å andra sidan finns det plastgolv som är dyrare än trä.
finns ju inga snygga neutrala mattor, fast har kommit realistiska fejk parkett som jag gillar...
Och tja, laminat kanske vore något, så blir det ju fejk ur båda världarna - fotorgrafi på skivor...
Ja nej jag vet inte, känns som om jag isf får ta ljust klinker för en svart ruta mitt upp i allt skulle bli skumt tror jag...
Mor sa hon ångra att hon la parkett i köket...
Förvisso är köksdelen inte så stor ändå men... Såg p jobbet idag hur skadat den relativt nya parketten hade hunnit att bli... nja... njaaaa......
*mummel*
heltäckningsmatta kanske
Och tja, laminat kanske vore något, så blir det ju fejk ur båda världarna - fotorgrafi på skivor...
Ja nej jag vet inte, känns som om jag isf får ta ljust klinker för en svart ruta mitt upp i allt skulle bli skumt tror jag...
Mor sa hon ångra att hon la parkett i köket...
Förvisso är köksdelen inte så stor ändå men... Såg p jobbet idag hur skadat den relativt nya parketten hade hunnit att bli... nja... njaaaa......
*mummel*
heltäckningsmatta kanske
Klicka här för att svara