Y
Jag har läst lite olika åsikter tidigare.

Att i kök så är ju parkett ingen höjdare då man spiller vatten osv.
Sen klinkers är ju blandat, de negativa säger glas går sönder osv. Andra säger lätt att rengöra..

Är lite kluven ifall allt ska bli enhetligt, eller om köksdelen kanske skulle haft något annat och matplats kanske vore parkett likt vardagsrummet. eller om jag ska lägga plastmatta hela köket..

hallen är tänk att lägga plastmatta som serut som parkett...

Vill helst inte ha parkett överallt även om det är lätt att lägga, ifall man skaffar hund så lär de ju bli repor till all förbannelse har jag fått för mig iaf, hehe

Vad tror ni, kanske bara blir flummigt med en bit kakel vid köksdelen. Funderade ha en ruta precis innanför ytterdörren också men, nja, nje, jag vet inte... har ni lite tips och idéer hur jag ska täcka alla mina spånskive golv...

Jag använder en bild som egentligen var menad till annat men orkar inte rita om den;
image-610A_4B44AAB2.jpg

Redigerat:
utan tvekan parkett!!!

mvh
estwing

utan tvekan klinkers i både hallen och köket!!! me golvvärme förstås :wow:
Det här har ja å estwing tyckt olika om i en annan tråd också :D

mvh
Jan-Å

Y
Golvvärme har jag inte råd med efter bergvärmen kommer in, hehe.
Parkett i dessa mängder lär ju bli dyrt. Såg ju hur det gick för mor som tyckte plastmattor var fejk så det fick bli parkett även i köket i hennes lägenhet...

Klinkers, kallt och hårt... Fast stiligt med mörk klink sen kommer parketten.. fast just i mitt fall vet jag ju inte, det markerar nog förmycket att jag har långsmalt kök då isf...

Jag vill tro på plastmatta, bara att det kommer ju inte se bra ut när det skär mellan kök och vardagsrummet (vid kaminen)...

hum hum... dessa världsproblem... :)

För att svara på rubriken så säger jag att homogen plastmatta är det bästa. Lätt att städa, smuts- och vattentålig samt otroligt stryktålig. Låter inte som det roligaste kanske, men med lite fantasi så kan man nog få det att se bra ut.

Kan Forbo Marmoleum vara något? Utseende till viss del som klinkers, mjukhet och tålighet mer som plastmattan. Inte extremt dyrt och framförallt varmare att gå på än klinkers om du kör utan golvvärme.

// Mats

Jo så e de ju, alla har vi våra begränsningar ekonomiskt men personligen skulle jag hellre låta det vara som det är än lägga en plastmatta q(;^;)p klinkers är inte kallt med golvvärme ;) parkett är snyggt och ett bra alternativ också men ska Du lägga i kök krävs väl en kvalitet som kostar lika mycket som klinkers?
Men livet är en prioritering å aldrig har man råd med allt man vill :o

Parkett. Har haft det i ett kök och det var kanonbra. Tyvärr passar det inte in i stilen i vårt nuvarande hus, annars hade jag valt det igen.

Håller med 1337, bäst som i "mest praktiskt" är plastmatta, alla gånger.

Till "Myrstack"

Vad är Forbo Marmoleum? Aldrig hört det innan.
Funktion?
Har du nån prisuppgift på det?

Jag avskyr verkligen plastmattor men jag var på visning på ett hus som hade svart marmoleumgolv i kök och hall. Mönstret var lite marmorliknande och faktiskt så tyckte jag om det golvet. Plastmatta är ju både tåligt och mjukt så det är ju bra men det är fruktansvärt fult. Framförallt de plastmattor som imiterar andra material, det känns bara billigt. Men det är ju min personliga åsikt såklart.

Om du ska ha plastmatta så tycker i alla fall jag att du ska satsa på en som inte ser ut som parkett eller klinkers utan som bara är rätt och slätt snygg i sig själv.

Jag valde bort parkett i köket då jag har haft erfarenheten att den blir inte så snygg efter några år. Men det kan bero på dålig parkett också.
Nu har jag klinker med golvvärme och det är kanon, men det är hårt att gå på och det är obekvämt i fötterna efter ett tag. I skarven mot parkett lades det mjukfog, då plattor och parkett låg i samma nivå.

Linoleumgolv är ett material som är ett alternativ att fundera på.

Jan-Å skrev:
Jo så e de ju, alla har vi våra begränsningar ekonomiskt men personligen skulle jag hellre låta det vara som det är än lägga en plastmatta q(;^;)p klinkers är inte kallt med golvvärme ;) parkett är snyggt och ett bra alternativ också men ska Du lägga i kök krävs väl en kvalitet som kostar lika mycket som klinkers?
Men livet är en prioritering å aldrig har man råd med allt man vill :o
På vilket sätt skulle parkett vara bättre än en homogen plastmatta? Att det skulle vara bättre eller snarare lika bra som en heterogen matta skulle jag kunna hålla med om.

jordraketen skrev:
Vad är Forbo Marmoleum?
Marmoleum är en kollektion av Forbo. Linoleum är vad det är.

Paul-Staffanstorp
Alltså...

Plastmatta där man fejkar ett parkettgolv eller klinkergolv är ju bara så B så det finns inte...
Det finns ju i princip inget omodernare att välja som beläggning på golvet.

Men visst... detta är min egen högst personliga uppfattning.

Parkett eller klinker hade varit mitt självklara val beroende på läget och utformning av rum.

Lägg in parkett. Krävs ej golvvärme och är snyggt.

Blir det slitet så är det bara att slipa.

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.