Tänkte byta ut en väggknapp som har en väldigt gammal design mot en ny idag. Jag har bytt många tidigare men denna gång blev jag väldigt fundersam när jag skulle ta bort den och såg att det såg lite konstigt ut. Se bilden hur knappen fungerar och vilka färger som är anslutna. Jag finner ingen annan lampa/uttag som denna knapp påverkar, har testat alla knappar jag hittar i mitt hus men inget läge på någon av dem gör något. Så varför är det 4st kablar anslutna för att styra en enda lampa? Vilken annan funktion kan denna knapp ha?

De gröna kablarna är ej anslutna med varandra utan är helt separata, samma gäller de bruna.

Skiss som visar hur fyra kablar är anslutna till en strömbrytare i två olika positioner, en för lampa av och en för lampa på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lekmannagissning är trappkoppling. Dvs du har en till brytare med samma funktion senare i kedjan.

Men det finns proffs som kan säga mer säkert här

Har som sagt inte funnit andra knappar som påverkar det :( Ska väl kolla igen.

B
Korskoppling, den sitter emellan två trapp-kopplingar, så du kan tända och släcka på tre ställen

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
tommib
Precis. Det där är en korskopplare. Den sitter mellan två trappbrytare. Dessa kan vara borttagna sedan länge och man har bara kopplat ihop trådarna i dosan som sedan har tapetserats över. Tyvärr inte helt ovanligt.

Kolla vad du har för färg på tändtråden i lamputtaget. Troligen är det ingen av dem du ser....

Det är bara att börja leta. Bredvid dörrar på ca 1m höjd är bra att börja. Tänk på att det kan ha blivit ombyggt. Ta gärna hjälp av någon kompis som kan el, eller ring en elektriker. Med lite erfarenhet blir gissningsleken lättare.

Om du bara vill byta brytaren kan du förstås göra det. Då ska du ha en korskopplare för att det ska bli lätt. Annars kan du försöka ta reda på vilka trådar som gör vad och använda en vanlig enpolig, men det kräver att du kan mäta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Lampan som påverkas, på hur många mer ställen kan du styra den?

Leta kopplingsdosor....

Kenny Lundbäck skrev:
Har som sagt inte funnit andra knappar som påverkar det :( Ska väl kolla igen.
Som sagt, den omkopplaren ingår i en kedja med minst 3 brytare/omkopplare.

Det är tänkbart att flera av dem rationaliserats bort under åren. I så fall så är trådparen in till denna omkopplare ihopkopplade i sin andra ände. men du behöver hitta dosorna där andra änden finns, och reda ut hur det hänger ihop.

Om du letar så tänk på att kopplingar för ett helt rum oftast döljer sig i takdosan där lampan sitter.

Eftersom målet här var att byta ut omkopplaren ifråga. Så kan en snabb lite fuskartad lösning vara att byta den mot en ny korsomkopplare. De brukar dock kosta 3 - 4 ggr mer än en vanlig brytare.

Pratade med den tidigare ägaren och har trodde att när dom byggde om har i huset så har de mest troligen bara lämnat en tryckknapp bakom en vägg eller så, han hittade den inte häller. Byt simpelt ut den mot en annan korskomkopplare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
E
Om du är helt säker på att det inte finns någon annan strömbrytare som påverkar lampan (finns det möjligtvis någon strömbrytare som saknar funktion?) är det enkelt att byta mot en enkeltrapp.

Du har två par trådar som får lampan att lysa; Övre Grön & Nedre Brun resp. Övre Brun & Nedre Grön
Koppla bort en tråd och isolera den med en ubåt Så har du sabbat det ena paret.
Testa om det går att tända och släcka, om det fungerar så vet du vilket par trådar du skall koppla på din nya brytare.
Om det inte fungerar, sätt tillbaka tråden och ta bort den andra tråden från samma rör och prova om det fungerar.

Ex test ett: ta bort övre grön, test två: ta bort övre brun.

Trådarna som blir över isolerar du varsin ubåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.