Jag monterade en strömbrytare under carporten. Och av ren nyfikenhet undrar jag om den hade suttit ute "fritt", låt oss säga på en altanstolpe eller vid kaninburen eller liknande, vad för sorts strömbrytare skall det vara då?

Nu behöver jag inte någon sådan men den jag köpte på Biltema är klassad IP54 (artikelnummer: 35-7101).

Det är alltid kul att lära sig saker, att jordfelsbrytare fungerar även på ojordat, benämningar på kablar, att det finns sådant som Wago mm. Och när jag söker runt efter fakta om strömbrytare ute hittar jag ingenting om vilken miljö de skall fungera i. Bara "utomhus" och att de tål: "exponering för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/minut vattenflöde."

Tacksam för kunskap.

Jag passade på att byta uttaget också, som såg ut så här inuti... Samt ett uttag på insidan som hängde löst.
Öppet eluttag med synliga kablar och rostiga skruvar, indikerar behov av byte eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad Presto gjorde förr, men alla deras uttag jag sett har dåliga kontaktbleck som detta!

MultiMan
Jag behandlar alla uttag utomhus med kontaktsprej (med olja) varje år. Aldrig haft korrosionsproblem eller dålig kontakt.

Ursprunglig anledning är att jag har 95%+ luftfuktighet långa perioder på höst och vår.

Presto har i alla tider varit ett i "lågprissortimentet" som man försökt att undvika pga dess bristande kvalitet.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vägguttaget var sprucket och tejpat redan när vi köpte huset. När en plastbit ramlade av bestämde jag mig för att byta till ett nytt.

Och det var då jag började tänka på det där med strömbrytare ute oskyddat. Jag köpte som sagt ett IP54 från Biltema som nu sitter under carporten. Men skulle ett sådant uttag klara att sitta utsatt för regn och vind? Eller vad skulle man annars välja.

Jag undrar för att jag är som jag är, nyfiken. Och jag förvånas över att när jag söker, kollar kataloger och tittar på förpackningar så får jag inte fram att "jo, detta uttag kan sitta ute på en vägg utan tak eller annat över sig." Bara att de lämpar sig före montering utomhus.

Så om någon vet vore det toppen att få veta.

IP 54 är helt OK att montera ute utan skydd, hur apparaten är om 5 år beror helt på kvaliteten.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tack för det. Alltid kul att lära sig. Om jag någon gång skall fixa en sådan installation så köper jag nog inte på biltema...

E elmont skrev:
IP 54 är helt OK att montera ute utan skydd, hur apparaten är om 5 år beror helt på kvaliteten.

Vad jag hört så tål inte Biltemas att sitta ute. Jag gissar att det främst är UV-ljuset som är problemet. På biltema bör man inte köpa elprylar, mer än möjligen kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.