Hej!
I vår gemensamma källare (lägenhetshus från 40-talet) har vi ett gäng isolerade rör i taket. Min sambo är lite orolig för att det skulle kunna vara asbest, men själv är jag ruskigt okunnig. Jag tror att det är gammal mineral- eller glasull, men har förhoppning att någon av experterna här kan stilla hennes oro bättre än jag kan!
I vår gemensamma källare (lägenhetshus från 40-talet) har vi ett gäng isolerade rör i taket. Min sambo är lite orolig för att det skulle kunna vara asbest, men själv är jag ruskigt okunnig. Jag tror att det är gammal mineral- eller glasull, men har förhoppning att någon av experterna här kan stilla hennes oro bättre än jag kan!
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 225 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 225 inlägg
Själva isoleringen är säkert någon sorts mineralull men det kan vara asbest på böjar, T-rör eller andra detaljer. Den eventuella asbesten är inbakad i ett typ av spackel så det finns inget att oroa sig för bara för att det finns där.
Tack för svar! Detta räcker förhoppningsvis för att lugna nerverna på henne.
Hade jag också för mig! Låter orimligt att det skulle vara någon sorts asbestberikad mineralull med "lösa" asbestfibrer.Rickard. skrev: