Jag söker efter vad som kan förväntas vara för underlag under ett golv i en funkis villa byggd 1935. Det är entrevåningen jag ska rivas gran golvet som ligger. Har källare under och undrar vad jag kan förvänta mig för underlag under de spontade trägolvet.

• Wow
whak
  • Laddar…
Utan att se efter kan ingen veta. Att vi gissar är väl då rätt meningslöst.
Varför vill du veta?

Om du ändå skall riva är det väl lika bra att vänta och se, så du vet exakt.

• Gilla
Albinfbab
  • Laddar…
Varför ska du riva ut ett golv som legat i hundra år? Hoppas du lägger tillbaks det iaf.

• Gilla
KajsaGuld och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Utan att se efter kan ingen veta. Att vi gissar är väl då rätt meningslöst.
Varför vill du veta?

Om du ändå skall riva är det väl lika bra att vänta och se, så du vet exakt.
Mest intresserad va som var vanligt att använda som underlag😊 Försökt googla mig till massa gamla föreskrifter men inte funnit något.

Discoman Discoman skrev:
Varför ska du riva ut ett golv som legat i hundra år? Hoppas du lägger tillbaks det iaf.
Det ska läggas tillbaka såklart, det har nämligen blivit snett med tiden så tänkte bara se om någon hade en aning vad som var vanligt att använda som underlag i ”funkisvillor”

• Gilla
  • Älska
KajsaGuld och 1 till
  • Laddar…
Det är alltså betong i stommen? Masonit kanske?

Vem vet?
Men jag bläddrade upp 30-talet i två av de eminenta böckerna jag har här hemma och fotade åt dig.

Närbild på två böcker om svensk arkitektur: "Så byggdes VILLAN" och "Så byggdes husen 1880-2020" på ett rött mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadsritning från en bok som visar snitt av ett hus med olika byggnadselement och textbeskrivningar.
Skapa konto

Bokuppslag med arkitektonisk illustration och text om byggtekniker från 1930-talet, inklusive plankstomme och isolering.
Skapa konto

• Älska
Discoman
  • Laddar…
Du kommer som bilden visar troligtvis hitta sågspån och sedan ett plankgolv/källartak. Eventuellt också en sko och en död katt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vem vet?
Men jag bläddrade upp 30-talet i två av de eminenta böckerna jag har här hemma och fotade åt dig.

[bild]
[bild]
[bild]
Tusen tusen tack, exakt detta jag behövde. Vill köpa in några böcker i denna kategorien. Några du rekommenderar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.