Hej,
Bytte toalettstol igår och märkte att förra bostadsrättahavaren hade borrat rätt många hål till den gamla toalettstolen för att skruva fast den.
Vatten har kommit in hålen där plastpluggen satt.
Frågan är: har jag fukt i badrummet under plastmattan?
Har mätt med en fuktmätare men ser bara mätvärden som säger wet/risk, men vad säger dom egentligen? Är det konstaterat fuktskada då?
Finns det någon kunnig fukttekniker som kan hjälpa mig tyda dessa mätvärden? Har fukten gått genom tätskiktet och jag behöver renovera om badrummet?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bytte toalettstol igår och märkte att förra bostadsrättahavaren hade borrat rätt många hål till den gamla toalettstolen för att skruva fast den.
Vatten har kommit in hålen där plastpluggen satt.
Frågan är: har jag fukt i badrummet under plastmattan?
Har mätt med en fuktmätare men ser bara mätvärden som säger wet/risk, men vad säger dom egentligen? Är det konstaterat fuktskada då?
Finns det någon kunnig fukttekniker som kan hjälpa mig tyda dessa mätvärden? Har fukten gått genom tätskiktet och jag behöver renovera om badrummet?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Om det inte kontinuerligt står vatten på golvet lär det inte finnas någon fukt som skulle kunna tränga in. Att det är hål är inte bra. Men är det inget vatten stående utan torrt blir det inga fuktskador.
Täta alla oanvända hål med silikon och montera ny stol enl instruktionerna så blir det bra.
Täta alla oanvända hål med silikon och montera ny stol enl instruktionerna så blir det bra.
Tack för ditt svar.O skrev:
Har det någon betydelse att plastmattan rest sig just där den gamla toaletten varit?
Det lär inte komma in mer vatten där då jag kommer limma nya toalettstolen, är bara lite orolig att där är fukt under plastmattan och konstruktionen att det kanske behövs avvuktning?
Vad har du för golv under mattan? Om betong är risken för skador 0,00001%.Zimar skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Om vi spekulerar i att det kommit in fukt under toan. Så handlar det knappast om några större mängder vatten. Det kommer att ventilleras ut via byggnadsmaterialen i huset. Att mattan har rest sig låter iofs inte så bra. Men så länge det går att få tätt, och inte golvet verkar svikta så man riskerar att toan sjunker igenom golvet så skulle jag låtsas som det regnar. OM det finns en skada, så kommer den inte att bli värre, bara du får golvet tätt.
Numera brukar man inte skruva fast wc stolen. Man limmar med silikon.
Om du gör det så är ett bra tips att lägga små mellanlägg ex. kapade tändstickor. Så att stolen kommer upp någon mm från golvet. Den dag man vill ta loss den så blir det då enkelt att skjuta in en lång brytbladskniv och skära loss den utan att skada plastmattan. Och sätt maskeingstejp både på stolen och golvet så får du lätt till en snygg fog med silikon. Finns även ett speciallim avsett för ändamålet, tror att det är en silikonvariant.
Numera brukar man inte skruva fast wc stolen. Man limmar med silikon.
Om du gör det så är ett bra tips att lägga små mellanlägg ex. kapade tändstickor. Så att stolen kommer upp någon mm från golvet. Den dag man vill ta loss den så blir det då enkelt att skjuta in en lång brytbladskniv och skära loss den utan att skada plastmattan. Och sätt maskeingstejp både på stolen och golvet så får du lätt till en snygg fog med silikon. Finns även ett speciallim avsett för ändamålet, tror att det är en silikonvariant.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast om mattan är gammal och den delvis kanske börjat släppa under toan så kanske man får överväga att skruva fast den nya toan också.........
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Täta hålen iallafall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Så vitt jag vet är det inte tillåtet att limma fast toastolar på plastmatta eftersom det limmet kan vara starkare än limmet under plastmattan, dvs. vid snedtryck på toastolen kan limmet under plastmattan lossna.Zimar skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast mattan fastnar inte i golvet för att du limmar fast toan........sätt en toastol löst på golvet och sätt dig på den och luta dig så inser du snabbt hur mycket kraft foten tar egentligen.Zimar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden