Om det nu vore "riktigt" materiel som såldes i varuhusen. Utbudet håller allmänt låg kvalité, snudd på farligt ibland. För den som inte vet och står framför en Eljouttag för 149:- jämte ett Noname för 39:- går nog i dagens moderna fälla och faller för priset.

Men tillsammans med information från t ex Byggahus så funkar det fint :)

Okej grabbar det stämmer nog vad ni säger om dödlighet och hemmapulande. Vad tror ni då om antal bränder, olyckor med icke dödlig utgång?

Om det nu inte var bättre förr, att man tog vad man kunde hitta, är det ändå försvarbart att sälja kvalitesaker för att stävja olyckor och säkerhet? Varför kan man då inte sälja kanyler för pundare för att minska risken för smittor t.ex? Och om det nu förekommer att man gör det ibland, varför inte släppa det fritt.Varför begränsar man saker som kan spara liv och minska olyckor på saker med att införa certifierad personal, hastighetsbegränsningar, osv inom andra branscher men inte för el med motivering att Anläggningen kanske blir mer säker om det finns tillgång till bra material?

Ser att jag formulerade mig lite mysko ovan, men jag tror ni fattar vad jag menar =)

Även om det är mycket skräp som säljs på byggvaruhusen, så tror jag att det hör till undantagsfallen att installationsmateriel är så dåligt att det kan kallas farligt. Man skall komma ihåg att även kända märken som Eljo har haft produkter på elsäkerhetsverkets förbudslista. I vissa fall väldigt allvarliga fel.

Eller Ubåtarna med för klen skruv som stoppades för några år sedan. De hade ju faktiskt gått ut även via proffsgrossister till elinstallatörer. Felet var att skruven var så klen att ledare kunde klämmas upp bredvid skruven istället för under skruven.

Mikael_L
xarg skrev:
Okej grabbar det stämmer nog vad ni säger om dödlighet och hemmapulande. Vad tror ni då om antal bränder, olyckor med icke dödlig utgång?

Om det nu inte var bättre förr, att man tog vad man kunde hitta, är det ändå försvarbart att sälja kvalitesaker för att stävja olyckor och säkerhet? Varför kan man då inte sälja kanyler för pundare för att minska risken för smittor t.ex? Och om det nu förekommer att man gör det ibland, varför inte släppa det fritt.Varför begränsar man saker som kan spara liv och minska olyckor på saker med att införa certifierad personal, hastighetsbegränsningar, osv inom andra branscher men inte för el med motivering att Anläggningen kanske blir mer säker om det finns tillgång till bra material?
Ja du har ju rätt bra funderingar där.

Vad det t.ex. gäller kanyler så finns det i flera länder ett program för att erbjuda missbrukare fria kanyler, då det faktiskt i slutänden visar sig bli en samhällsvinst på sista raden. Och dessutom minskar de personliga tragedierna.
I Sverige har det gått trögt med detta, då det verkar stoppas av någon slags tanke att dom som råkat illa ut har sig själv att skylla, och att riskera sin hälsa mer ska på något vis vara en del av straffet.

Vad det gäller el så skulle vi kanske få färre bränder och färre olycksfall om t.ex. hempulandet blev fritt. Att alla lagligen får greja lite med elen i sina hus.

Tänk vad många gamla dödskulo-installationer, eller gammal OVR-ledning för den delen, som finns där ute, som aldrig blir åtgärdade för att husägaren inte tycker sig ha råd med elektriker, elektriker som dessutom har attityden "Aldrig att jag jobbar hos någon privat!" (tror du mig inte så får du leta efter de åsikterna, de har uttrycks då och då på bl.a. detta forum).
Var det lagligt för husägaren att byta ut sin el så kanske många fler hus skulle bli åtgärdade innan det brinner eller någon blir skadad.

Om det förbjöds att byta bromsbelägg själv, tror du att det skulle främja trafiksäkerheten på vägarna?

Släpper man elinstallationerna fritt så tror jag att många resonerar som så att: eftersom det är lagligt att hempula så måste jag kunna göra det själv. Och då menar jag inte dom som trots regleringen hempular och ofta har en viss kunskap, utan om som INTE hempular för det är förbjudet. Det är troligen folk som har betydligt lägre kunskaper/förståelse för el och vad som kan hända. När och om alla "hur svårt kan det vara" släpps löst tror jag tveklöst att tillbuden drastiskt kommer att öka. Man kan inte dra paralleller med "vanligt folk" och dom som häckar här. Dom som syns här har ett betydligt större intresse och oftast större förståelse än gemene man, ett bevis på det är att dom över huvud taget söker sig hit.

Mikael_L
Ja du kan ju ha rätt, elmont.
Det är ju inte gott att veta i förhand, vad som ska hända. Och det kan ju dessutom vara svårt/jobbigt att backa ...

Du skrev "När och om alla "hur svårt kan det vara" släpps löst tror jag tveklöst att tillbuden drastiskt kommer att öka." (Och antydde att dessa var en annan grupp än t.ex. "vi" här på forumet)

Är inte alla dom då redan släppt lösa?
Var tar allt elmaterial vägen, som säljs på Biltema, Jula, byggmax och bauhaus osv?
Det är väl inte så att byggahusmedlemmar och andra intresserade och mer kunniga köper rubbet?

Ändå ser vi inte i statistiken att detta leder käpprätt åt ... ;)

Det verkar ju funka hyggligt med rörmokeri. Det får man göra själv men de flesta inser sina begränsningar och låter proffs utföra det mesta ändå.

Jag TROR att om det blir "lovligt" så kommer många som i dag avhåller sig att börja pula, och inte minst dom som i framtiden inte blir uppfostrade med att "el är livsfarligt". För släpper vi det löst måste vi även tona ner farligheten och det är väl där som jag ser den stora faran.

elmont, jag tror att du har fel i detta antagande.
Ta åter igen liknelsen med bromsar på fordon, det står var och en fritt att byta och underhålla dessa, men det är ändå långt från alla som anser sig ha kunskap, tid, ork eller lust att göra det.
Samma sak med VVS som det nämndes här ovan.

Jag tror att alla som vill hemmapula el redan gör det idag, olagligt eller ej.

Om man släppte hemmapulande fritt så kanske det dessutom är så att hemmapulare blir mer benägna att låta behöraiga elektriker besikta installationerna.

Och vilka är dom behöriga som skulle ha nått intresse av att "besiktiga" hempularjobb???? I min bekantskapskrets tror jag att det inte finns en.
Ps
Möjligen vissa oseriösa som ser en möjlighet att lätt få in några hundralappar utan att behöva ta nått ansvar för arbetet.

Redigerat:
Det enkla svaret är: De som är intresserade av att fakturera utförda jobb.

Eftersom det finns yrken som tex sotare (besiktar skorstenar om ägaren vill det), besiktningsmän (för hus) och frivilliga bilbesiktningar så är jag helt övertygad om att det kommer finnas personer/företag som vill tjäna pengar även på att titta på elanläggningar.

Eller menar du att samtliga yrkesgrupper ovan är oseriösa?

Det finns ju redan idag elektriker som kan tänka sig utföra EIO-test mot betalning.

Redigerat:
Det finns ju redan i dag möjligheten att besiktiga elarbeten, så jag kan inte förstå varför det skulle bli mer vanligt att besiktiga elanläggningar om hemapul blev lagligt. Besiktningen kan ju på intet vis frita den som gjort arbetet från ansvar.

Sant, jag tänkte bara att den genomsnittlige hemmapularen blir mer benägen att låta besikta sin installation om han/hon inte längre känner en oro inför det lagbrott som begåtts.
Men jag kan ju såklart ha fel, det är bara en spekulation.

Jag menade aldrig att elektrikern skulle överta något ansvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.