8 949 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Vad får man göra själv?
Definitioner.
" starkströmsanläggning: anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer, husdjur eller egendom".
Och gränserna är, om jag inte mins helt fel, 200VA eller 10 A max 50 V
" starkströmsanläggning: anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer, husdjur eller egendom".
Och gränserna är, om jag inte mins helt fel, 200VA eller 10 A max 50 V
Om det var en replik till mig så menade jag lite annat med "gränser".elmont skrev:
Om FK'n i röret hör till anläggningen, om röret, klammern, regeln som röret är spikat mot osv hör till anläggningen.
Hör VPröret till anläggningen om det är FK i?, men vad gäller om det ligger EKK i?
Om apparater hör till anläggningen, om ett yttre skydd, t.ex. U-plåt hör till anläggningen, hör t.ex. den lucka gjord av fasadpanel som jag gjort och satt över inkommande elservis som skydd och för att garaget öht ska ha panel överallt, till elanläggningen?
Det finns gott om härliga gränsdragningsproblem för juristerna att bita i, om det någonsin skulle behöva redas ut juridiskt.
Jag har lite svårt att tänka mig att man skulle bli fälld som hempulare om man sätter upp t ex dosor och rör i öppna väggar varpå en elektriker gör resten. Elektrikern kan då göra om allt eller om h*n så vill återanvända det som är korrekt gjort. Har inte elektrikern denna möjlighet, t ex genom att skivor är uppsatta, är det givetvis solklart olagligt.
Invändningar?
Invändningar?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Du har rätt så till vida att så vitt vi vet (samlade kunskapen i elforumet) så har ingen någonsin blivit dömd för brott mot ellagen, iallafall inte för något i den här stilen. Dvs. även om du drar i trådar och kopplar in alltihop så är risken att du skall dömas enl. ellagen minimal. Ellagen är dessutom formulerad så att om din olagliga eldragning är straffbar av annan anledning (dråp, vållande till annans död, allmänfarlig ödeläggelse osv.) så skall man inte dömas enl. ellagen.
Så det normala fallet där en hempulare kan dömas uppstår när det är något allvarligt fel på installationen, det är då det anmäls, och då gäller inte ellagen, den gäller bara felfria hempul (men kan alltså ge 12 mån. fängelse).
Men OM man nu vill hempula med rör osv. så gäller det att man skall veta att det faller under ellagen. Dels för att man kanske rent principiellt inte vill göra något olagligt även om risken för påföljd är minimal, dels för att OM man gör det så skall man kanske vara liite försiktig med att skryta om sitt fina hempul.
Så det normala fallet där en hempulare kan dömas uppstår när det är något allvarligt fel på installationen, det är då det anmäls, och då gäller inte ellagen, den gäller bara felfria hempul (men kan alltså ge 12 mån. fängelse).
Men OM man nu vill hempula med rör osv. så gäller det att man skall veta att det faller under ellagen. Dels för att man kanske rent principiellt inte vill göra något olagligt även om risken för påföljd är minimal, dels för att OM man gör det så skall man kanske vara liite försiktig med att skryta om sitt fina hempul.
Jag har också mycket svårt att tänka mig att man blir fälld där.injonil skrev:Jag har lite svårt att tänka mig att man skulle bli fälld som hempulare om man sätter upp t ex dosor och rör i öppna väggar varpå en elektriker gör resten. Elektrikern kan då göra om allt eller om h*n så vill återanvända det som är korrekt gjort. Har inte elektrikern denna möjlighet, t ex genom att skivor är uppsatta, är det givetvis solklart olagligt.
Invändningar?
Men inte för att elektrikern haft valmöjlighet utan för att domstolen inte kommer kunna bevisa bortom allt rimligt tvivel hempularens syfte att det skulle bli en elinstallation till sist.
Men framförallt tvivlar jag på någon åklagare ens vill ta med tång ett sådant mål. Skulle det börjas jagas brottslingar enligt §6 elinstallatörsförordningen så skulle man givetvis välja något mer grovt och lättbevisat som pilotfall.
Det är ju bara urdumt att välja det allra mest svårvunna fallet för att skapa lite prejudicerande domar.
Elektrikern går däremot alltid fri här. H*n har inget ansvar för andras ev brottsliga gärningar.
Använder elektrikern de av Nisse Nisson's förberedda rören och dosorna behöver elektrikern inte ta straffet av Nisses brottslighet, lika lite som elektrikern måste betala Nisse's fortkörningsböter.
Fast elektrikern har ju givetvis rätt att (och bör dessutom) bedöma skicket på och lämpligheten att använda befintliga rör och dosor. Detta oavsett om det nu är Nisse eller en helt annan (behörig) elektriker som gjort det förberedande jobbet.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Kom just på att här har våra journalister ett ny källa till "drev", börja grotta i vilka politiker som någon gånga har öppnat en eldosa utan att ha behörighet. Kan riktigt se rubrikerna.
Ja inte bara här i vår inskränkta lilla "byggahus.se-värld". Även elsäkerhetsverket själva påstår det i någon skrift (det var någon kartläggning eller så) som jag läste.hempularen skrev:
Det stod i klartext att ingen hade någonsin åtalats i enlighet med elinstallatörsförordningen, såvitt det var känt av verket.
Sen ska vi inte missa hempularens poäng.
Inse att det är brott, även om risken är väldigt liten att åka dit.
Det är många här i Sverige som helt enkelt vill vara laglydiga. Som inte medvetet gör olagligheter bara för att risken att åka dit är liten. Det handlar väl ytterst om att man vill ta sitt ansvar för samhällsbygget. Det vi gemensamt beslutat, det håller vi.
Man förändrar besluten först (dvs lagen).
Redigerat:
Jag har svårt att se en politiker öppna en eldosa.hempularen skrev:
Annars gillar jag tanken!
Tja. Själv politiker och har gjort all klenspänning (högtalare, video, nätverk, larm samt en del styr och regler) i mitt hus. Dessutom rättat (genom påpekande) det som elektrikern gjort fel. Har också två kollegor i politiken som arbetar som elektriker. Vi får väl anta att de fixat med VP rör och eldosor.
;-)
;-)
Redigerat:
Varför inte bara förbjuda försäljning av elartiklar mer än uttag, brytare o lampor typ? Hade sparat många liv och problem. Undra hur fort lagen hade skrivits om ifall ett förbud infördes? =)
Hade varit ganska läckert ändå att vandra in på apoteket och plocka på sig lite morfin och sen säga "va, nää jag ska inte äta det här... ska lägga i hyllan hemma... och jag lovar att om jag ska använda de far jag till en läkare som får instruera mig" =)
Hade varit ganska läckert ändå att vandra in på apoteket och plocka på sig lite morfin och sen säga "va, nää jag ska inte äta det här... ska lägga i hyllan hemma... och jag lovar att om jag ska använda de far jag till en läkare som får instruera mig" =)
Redigerat:
I princip var det ju så förr i tiden, säg från ca 1990 och före.xarg skrev:Varför inte bara förbjuda försäljning av elartiklar mer än uttag, brytare o lampor typ? Hade sparat många liv och problem. Undra hur fort lagen hade skrivits om ifall ett förbud infördes? =)
Du hittade inget elmaterial i någon butik, förutom lite lampsladd, sockerbitar och sånt.
Och på den tiden så skapades alla de där fina elinstallationerna med lampsladd, ringledning, högtalarkabel och TV-coaxialkabel. Och som rör och dosor så blev det plastbyttor och bevattningslang, om det blev något alls.
Och skarvar gjordes med sockerbitar eller genom att vira ihop och tejpa.
Rent elsäkerhetsmässigt så tror jag att det är säkrare i de Svenska hemmen nu, trots att det troligen hempulas mer.
Materialens betydelse ska inte underskattas.
Jag förstår ditt resonemang, men tror du verkligen det skulle spara många liv?xarg skrev:Varför inte bara förbjuda försäljning av elartiklar mer än uttag, brytare o lampor typ? Hade sparat många liv och problem. Undra hur fort lagen hade skrivits om ifall ett förbud infördes? =)
Det jag menar är att jag tror helt enkelt inte att det (i Sverige) sker många dödsfall till följd av hemmapulande.
Enligt den här nyheten så var det bara en person som dog i en elolycka förra året så uppenbarligen är det ingen mass-slakt på hempulare. Jag tror på Mikael_Ls resonemang att det förmodligen är säkrare niu när hempulare kan använda riktigt material och inte behöer improvisera dåliga lösningar. För ärligt talat är det inte särskilt svårt att dra ett rör från en kopplingsdosa och montera upp ett extra vägguttag så länge som det är hyfsad ordning och reda i kopplingsdosan man börjar i.xarg skrev:Varför inte bara förbjuda försäljning av elartiklar mer än uttag, brytare o lampor typ? Hade sparat många liv och problem. Undra hur fort lagen hade skrivits om ifall ett förbud infördes? =)