8 949 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Vad får man göra själv?
Sida 1 av 4
Vad får man göra själv som glad amatör utan utbildning, utan att jobba som elektriker?
Jag vet att man får byta ut t.ex. uttag och strömbrytare om man har erfordelig kännedom men sålänge man inte kopplar får jag inte t.ex hjälpa elektrikern före han kommer?
Får jag dra slang/rör?
Får jag spika kabel?
Mer på exempel på vad jag får och framförallt intefår?
Tack på förhand!
Jag vet att man får byta ut t.ex. uttag och strömbrytare om man har erfordelig kännedom men sålänge man inte kopplar får jag inte t.ex hjälpa elektrikern före han kommer?
Får jag dra slang/rör?
Får jag spika kabel?
Tack på förhand!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Byta smältsäkring, koppla en stickpropp. Ja tillsammans med det du redan nämnt så är väl det allt ungefär. 
MEN, om du har en dialog med din elektriker så kanske du kan få fungera lite som en praktikant/lärling och hjälpa till när elektrikern är där. Sätta lite dosor och dra lite slang efter anvisningar, hjälpa till och tråda i FK (kabel i slang)
m.m.
Det är enligt mig en bättre lösning än att ge sig på allt själv och försöka få en elektirker att koppla färdigt allt.
//Patrik
MEN, om du har en dialog med din elektriker så kanske du kan få fungera lite som en praktikant/lärling och hjälpa till när elektrikern är där. Sätta lite dosor och dra lite slang efter anvisningar, hjälpa till och tråda i FK (kabel i slang)
m.m.
Det är enligt mig en bättre lösning än att ge sig på allt själv och försöka få en elektirker att koppla färdigt allt.
//Patrik
Om man drar rör, tråd, lägger kabel och är novis så kan jag garantera att det i slutändan (sedan elektrikern gjort om) blir dyrare än om du skulle lejt en elektriker från början.
Så gör som Patrik skriver prata med en elektriker och gå igenom jobbet INNAN så kanske det blir bra
Så gör som Patrik skriver prata med en elektriker och gå igenom jobbet INNAN så kanske det blir bra
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Du får dra tomma slangar eller rör ifall avsikten är att dra t.ex. datornätverk eller inbrottslarm, men du får inte dra exakt samma tomma slang/rör ifall avsikten är att dra vanlig starkström i dessa. Så hårda är reglerna.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
När jag möter kunden så vill jag att de lämnar mig ifred under arbetets gång.
Jag menar inte att jag tycker de är jobbiga eller något utan mer att man kommer överens med kunden vad som ska göras. gör lite förslag på placering och olika tändningar. val av produkter mm. Men när det kommer till själva jobbet så vill inte jag att någon Svensson springer och gör mitt jobb.
Dels så tappar jag fokus på mitt och du stjäl inte tid från mig utan från dig själv. Det är du som betalar för att du ska "hjälpa till". Det finns gånger man kanske behöver hjälp med att hålla något vid montering annars förlorar kunden bara på att hjälpa till då de frågar och man får göra om och fixa och lösa i efterhand etc.
Att dra slang är en konst i sig. Det kanske funkar 9/10 gånger men nästa gång hoppar slangen loss eller börja orma sig så att det är ett helvete att få igenom trådarna.
Vill du spara tid och pengar är mitt råd att du bestämmer hur du vill ha det. Sen lägger du till det dubbla antal vägguttag. Tändningar av taklampor och ytterbelysning. Om de ska gå via ur och eller skymningsrelä etc.
Framtida belysning i trädgården eller garage?
Tänk på att kan vi fälla in rör och slang där det behövs så kostar det inget nämnvärt när man ändå gör det. Sen om man nyttjar det om ett eller tio år så är kostnaden minimal emot vad man får försöka lösa senare vilket bara blir dyrt och "fult".
En ide kan vara att söka runt lite vad som finns. Vill du ha Elko eller Eljo som dominerar den svenska marknaden eller vill du ha något annat?
Ett råd är dock att köper du eget material blir det "onödigt dyrt" då du kanske köper Feltema och det inte finns tillräckligt med produkter i serien för att få alla produkter man behöver och man halat och tvingas lösa det på något halvdant sätt än om man hade kört från kända produkter. Köper du in material så ger vi dig ingen garanti all på produkterna, Köper du kabel mm kanske det blir fel och du köper för mycket eller för lite och vi står där och väntar när du ska köpa mer material.
Hade en kund bett mig använda Biltemas skit slang så hade jag vänt i dörren direkt. Det finns en anledning att seriösa elektriker inte köper billigt skit. Biltema uttag mm funkar men värt att tänka på att monteringen kanske tar 3-4 gånger så lång tid än vad vi hade satt upp ett vanligt uttag som vi annars kör med.
Sätta ett uttag eller två kanske funkar men aldrig i livet att jag hade kört på billig skit som man bara blir tokig på att montera hade jag aldrig gjort i större utsträckning.
Dvs köpa billigt kan ofta resultera i dyrare monteringskostnad.
Jag menar inte att jag tycker de är jobbiga eller något utan mer att man kommer överens med kunden vad som ska göras. gör lite förslag på placering och olika tändningar. val av produkter mm. Men när det kommer till själva jobbet så vill inte jag att någon Svensson springer och gör mitt jobb.
Dels så tappar jag fokus på mitt och du stjäl inte tid från mig utan från dig själv. Det är du som betalar för att du ska "hjälpa till". Det finns gånger man kanske behöver hjälp med att hålla något vid montering annars förlorar kunden bara på att hjälpa till då de frågar och man får göra om och fixa och lösa i efterhand etc.
Att dra slang är en konst i sig. Det kanske funkar 9/10 gånger men nästa gång hoppar slangen loss eller börja orma sig så att det är ett helvete att få igenom trådarna.
Vill du spara tid och pengar är mitt råd att du bestämmer hur du vill ha det. Sen lägger du till det dubbla antal vägguttag. Tändningar av taklampor och ytterbelysning. Om de ska gå via ur och eller skymningsrelä etc.
Framtida belysning i trädgården eller garage?
Tänk på att kan vi fälla in rör och slang där det behövs så kostar det inget nämnvärt när man ändå gör det. Sen om man nyttjar det om ett eller tio år så är kostnaden minimal emot vad man får försöka lösa senare vilket bara blir dyrt och "fult".
En ide kan vara att söka runt lite vad som finns. Vill du ha Elko eller Eljo som dominerar den svenska marknaden eller vill du ha något annat?
Ett råd är dock att köper du eget material blir det "onödigt dyrt" då du kanske köper Feltema och det inte finns tillräckligt med produkter i serien för att få alla produkter man behöver och man halat och tvingas lösa det på något halvdant sätt än om man hade kört från kända produkter. Köper du in material så ger vi dig ingen garanti all på produkterna, Köper du kabel mm kanske det blir fel och du köper för mycket eller för lite och vi står där och väntar när du ska köpa mer material.
Hade en kund bett mig använda Biltemas skit slang så hade jag vänt i dörren direkt. Det finns en anledning att seriösa elektriker inte köper billigt skit. Biltema uttag mm funkar men värt att tänka på att monteringen kanske tar 3-4 gånger så lång tid än vad vi hade satt upp ett vanligt uttag som vi annars kör med.
Sätta ett uttag eller två kanske funkar men aldrig i livet att jag hade kört på billig skit som man bara blir tokig på att montera hade jag aldrig gjort i större utsträckning.
Dvs köpa billigt kan ofta resultera i dyrare monteringskostnad.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Elsäkerhetsverkets pocket beskriver både vad du får göra själv och hur.
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsäkerhetspocket.pdf
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsäkerhetspocket.pdf
Mycket bra skrivet fullmoon. Instämmer till fullo.
På tal om billigt materiel så råkade jag med flit ha sönder en julabrytare hos en kund för att istället bjuda på en exxactbrytare. Höll på att bli tokig när jag skulle montera brytaren. Då tyckte jag att min psykiska hälsa var värd den lilla kostnaden det innebar att bjuda på brytaren.
På tal om billigt materiel så råkade jag med flit ha sönder en julabrytare hos en kund för att istället bjuda på en exxactbrytare. Höll på att bli tokig när jag skulle montera brytaren. Då tyckte jag att min psykiska hälsa var värd den lilla kostnaden det innebar att bjuda på brytaren.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Allt utförande av fasta elinstallationer i elanläggningar är behörighetskrävande. Undantagen finns i 3 § ELSÄK-FS 2007:2.drum_man32 skrev:Vad får man göra själv som glad amatör utan utbildning, utan att jobba som elektriker?
Får jag dra slang/rör?
Får jag spika kabel?
Tack på förhand!
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007_2 och 2010_4.pdf
Känner du elektrikern?
Känner elektrikern dig?
Vet du hur det ska göras?
Kan du dokumentera det du gör på ett tillfredställande sätt? (Digitalkamera är bra!)
Vet du vilket material som ska användas?
Kom överens, med din elektriker, om vad du ska göra innan du gör det!
Man får dra vp-rör, flexslang och montera dosor hur mycket man vill. Det är ju ingen starkströmsanläggning utan ledare.
Men man får inte koppla in starkström. Din elektriker kanske inte heller vill göra det i dina rör, eftersom han inte kan vara säker på att det är gjort på ett säkert sätt.
Känner elektrikern dig?
Vet du hur det ska göras?
Kan du dokumentera det du gör på ett tillfredställande sätt? (Digitalkamera är bra!)
Vet du vilket material som ska användas?
Kom överens, med din elektriker, om vad du ska göra innan du gör det!
Man får dra vp-rör, flexslang och montera dosor hur mycket man vill. Det är ju ingen starkströmsanläggning utan ledare.
Men man får inte koppla in starkström. Din elektriker kanske inte heller vill göra det i dina rör, eftersom han inte kan vara säker på att det är gjort på ett säkert sätt.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
NEJ, man FÅR inte dra rör osv. om de är avsedda att användas i en elanläggning.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
vekter skrev:
Man får INTE! dra rör eller sätta Apparatdosor mm om det är tänkt för el. Svensson är dessutom rätt värdelös på klammeravstånd och att fästa slangen ordentligt i och vid dosor. Finns de som tror att det är vatten som ska rinna i slangarna när man har sett hur böjar mm ser ut närde varit i farten.
Jag var och tittade på ett garage som all el bestod utav förlängningssladdar! Det var grenuttag och sladd till armaturer vägguttag ja rubbet. Allt hängde löst på krokar i tak och vägg.
Är detta ok i lagens mening?
Han menade på att eftersom han inte spikat klammer var det en laglig installation.!
Är detta ok i lagens mening?
Han menade på att eftersom han inte spikat klammer var det en laglig installation.!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag tror att man få hänga upp hur mycket skarvkablar man vill. Men det beror lite på hur hela härligheten matades?
Skulle man vara verkligt petig så tror jag iofs. att har du en grendosa eller en skarvkabel som under mycket lång tid sitter på samma ställe så räknas det som en fast installation, och då skall den vara utförd som en fast installation. Skarvkablar är avsedda för tillfälligt bruk.
Så är det då uppenbart att man strömförsörjer en hel byggnad med tillfälliga kopplingars som permanentas, så kanske du som fastighetsägare skulle kunna bli ansvarig om en olycka inträffar. Du är ansvarig för elanläggningen. Fast det är lite långsökt.
Skulle man vara verkligt petig så tror jag iofs. att har du en grendosa eller en skarvkabel som under mycket lång tid sitter på samma ställe så räknas det som en fast installation, och då skall den vara utförd som en fast installation. Skarvkablar är avsedda för tillfälligt bruk.
Så är det då uppenbart att man strömförsörjer en hel byggnad med tillfälliga kopplingars som permanentas, så kanske du som fastighetsägare skulle kunna bli ansvarig om en olycka inträffar. Du är ansvarig för elanläggningen. Fast det är lite långsökt.
Det korta enkla svaret är nej.vekter skrev:
Men givetvis är det knappast så enkelt, och det finns bra lång gråskala.
1. I lagtexten nämns endast "starkströmsanläggning" i ganska svepande termer, delvis öppet för tolkning. Elsäkerhetsverket (som väl får anses besitta visst tolkningsföreträde) anser att rören (och kanske klamren) hör till anläggningen. Även en ganska vanlig tolkning av många här på forumet och bland många elektriker (även min personliga tolkning).
2. VP-rör m.m som dras och aldrig är avsett för att vara en del av en starkströmsanläggning är ej behörighetskrävande. Så det är alltså fritt att dra VP-rör för t.ex. datanätverk och TV.
Och egentligen samma sak med att dra i FK, osv. Dessa kablar går väl för all del att låta klenspänning gå genom.
Det är hela tiden det slutliga syftet som avgör om det är behörighetskrävande eller ej.
3. En elektriker som ska installera något kan ju alltid "hitta" ett bra VP-rör, dosa, lite kabel osv som känns lämpligt att använda för sitt uppdrag.
Och det kan lika gärna vara något som varit primärt avsett för lågspänningsändamål. Elektrikern avgör själv.
4. Men om punkt 1 verkligen stämmer vet vi egentligen. Elsäkerhetsverket har gjort och meddelat sin tolkning vid något tillfälle. Men det saknas kunskap om domstolens tolkning.
Mig veterligen har gränsen för var en starkströmsanläggning går aldrig prövats i Svensk domstol.
Och §6 i elinstallatörsförordningen (1990:806) har heller aldrig befunnits vara lagrum i ett åtal eller dom.
Såhär har vi ytterligare lite gråskala, vi vet helt enkelt inte hur domstolen skulle se på saken.
Så enligt mig kokar det hela ner till ett par saker.
* Att det är väldigt osannolikt att man (jag/du) åker inför rätta för att ha förberett med lite VP-rör osv.
Åklagaren må ju inse uppförsbacken av att den åtalade helt enkelt säger: "Jag tänkte bara dra datanätverk i rören, och FK'n som låg där i var draglina."
Och först ska det ju dessutom bevisas att man öht klamrat rör.
Och om nu en åklagare i sverige vill vara först med att åtala enligt §6 elinstallatörsförordningen (1990:806) så torde han nog välja ett lite mer vattensäkert case, kanske som detta (post 2815).
* Att ditt största problem inte alls handlar om brottet eller risken att bli åtalad, utan att hitta en elektriker som vill fortsätta det du påbörjat. Många tvärvägrar av olika orsaker. Ibland med korrekta skäl många gånger med rent nonsens-snack.
Och sammanfattat så tycker jag att de flesta skribenter i tråden har helt rätt. Ty det är en komplex fråga med många svar, beroende på ur vilken synvinkel man ser på det.