Jag funderar lite grand på vad som är tillåtet att göra själv. Bor i ett hus byggt 1975. Det är installerat ny el och elcentral med automatsäkringar på senare tid av förra ägaren, förutom i källaren. Här är det gamla utanpåliggande ledningar, strömbrytare och uttag.

Kan jag byta ut och lägga till uttag och strömbrytare i källaren så länge det är utanpåliggande, eller räknas detta som ny-installation och måste göras av elektriker? Skulle vilja ha några fler uttag och lampor.

Mvh
Gustav
 
Räknas som nyinstallation och "måste" göras av elektriker. Iofs kanske man kan komma överens med någon så han tittar på dina kopplingar innan dosorna stängs men det är inte helt 100 det heller.
 
gucken skrev:
Jag funderar lite grand på vad som är tillåtet att göra själv. Bor i ett hus byggt 1975. Det är installerat ny el och elcentral med automatsäkringar på senare tid av förra ägaren, förutom i källaren. Här är det gamla utanpåliggande ledningar, strömbrytare och uttag.

Kan jag byta ut och lägga till uttag och strömbrytare i källaren så länge det är utanpåliggande, eller räknas detta som ny-installation och måste göras av elektriker? Skulle vilja ha några fler uttag och lampor.

Mvh
Gustav
var den förra ägaren riktig elektriker eller lekte han bara elektriker? isåfall kanske en kontroll av installationen skulle vara på plats...
 
Förra ägaren kan ju ha anlitat en elfirma också. "av" kan betyda så många saker. Men, men...
 
Byta befintliga uttag och stömbrytare får du göra, men inte lägga till nya eller dra kabel mellan dem....det är inte fråga om vad som räknas som ny-installation, utan vad som är fast installation.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.