1 660 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad får man egentligen göra själv?
Jag funderar lite grand på vad som är tillåtet att göra själv. Bor i ett hus byggt 1975. Det är installerat ny el och elcentral med automatsäkringar på senare tid av förra ägaren, förutom i källaren. Här är det gamla utanpåliggande ledningar, strömbrytare och uttag.
Kan jag byta ut och lägga till uttag och strömbrytare i källaren så länge det är utanpåliggande, eller räknas detta som ny-installation och måste göras av elektriker? Skulle vilja ha några fler uttag och lampor.
Mvh
Gustav
Kan jag byta ut och lägga till uttag och strömbrytare i källaren så länge det är utanpåliggande, eller räknas detta som ny-installation och måste göras av elektriker? Skulle vilja ha några fler uttag och lampor.
Mvh
Gustav
Den här skriften från Elsäkerhetsverket är riktigt bra och talar om vad du får och inte får göra!
http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf
/Ingenjören
http://www.elsak.se/download/18.1dc8d68118323c813980001407/Elsakerhetspocket_upplst.pdf
/Ingenjören
var den förra ägaren riktig elektriker eller lekte han bara elektriker? isåfall kanske en kontroll av installationen skulle vara på plats...gucken skrev:Jag funderar lite grand på vad som är tillåtet att göra själv. Bor i ett hus byggt 1975. Det är installerat ny el och elcentral med automatsäkringar på senare tid av förra ägaren, förutom i källaren. Här är det gamla utanpåliggande ledningar, strömbrytare och uttag.
Kan jag byta ut och lägga till uttag och strömbrytare i källaren så länge det är utanpåliggande, eller räknas detta som ny-installation och måste göras av elektriker? Skulle vilja ha några fler uttag och lampor.
Mvh
Gustav
Klicka här för att svara