Min lokala (gammaldags) färghandel säger S4040-B är dalablå.
Själv tycker jag att S4040-R90B stämmer lite bättre med möbler jag sett målat med 'dalablå'.
Sen finns det S4050-R90B och S5040-R90B som liknar det man ser på dalahästar.
Svar på internetsökningar visar något väldigt grått med olika nyanser av blå.
Vad säger ni?
Själv tycker jag att S4040-R90B stämmer lite bättre med möbler jag sett målat med 'dalablå'.
Sen finns det S4050-R90B och S5040-R90B som liknar det man ser på dalahästar.
Svar på internetsökningar visar något väldigt grått med olika nyanser av blå.
Vad säger ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är väl samma utmaning som med andra gamla och traditionella saker. Det varierade när det var vanligt och det varierar nu. Företag har grafiska profiler med exakta färgkoder, men inte traditioner och sedvänjor.
Utmaningen är att det är svårt att få exakta svar, men samtidigt har man möjligheten att välja vilken sorts sill man ska ha på midsommar, hur man arrangerar julsångerna och vilken nyans på t ex dalablå man väljer.
Ta den du tycker är snyggast.
Utmaningen är att det är svårt att få exakta svar, men samtidigt har man möjligheten att välja vilken sorts sill man ska ha på midsommar, hur man arrangerar julsångerna och vilken nyans på t ex dalablå man väljer.
Ta den du tycker är snyggast.
Jovisst. Jag är bara lite nyfiken hur folk håller sig till färgen. Det verkar finnas nån gemensam tanke eftersom de flesta blåa dalahästar är rätt lika. Men att hitta en färgkod på det har jag inte lyckats med.
Finns det något historisk bakom dalablå-färgen såsom faluröd vilka de flesta är överens om?
Finns det något historisk bakom dalablå-färgen såsom faluröd vilka de flesta är överens om?
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det är ju så med gamla färger att de var inte standardiserade utan de kunde variera lite mellan platser, även inom ett landskap, och pigmentinblandningen kunde ändras mellan åren. Det är också vanligt att färger på gamla föremål har påverkats av solljus och då har nyansen ändrat sig lite.lllusion skrev:
För färger som säljs idag händer det ju att färgtillverkarna tar upp något gammalt namn som folk tycker låter trevligt och sätter det på någon färg som är populär just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Enligt Gysinge så har dalablått även kallats rokokoblått och allmogeblått.lllusion skrev:
Färgen blandades till med pigmentpulvret berlinerblått, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Berlinerblått
Tydligen kan pigmentet gå mot rött om det är ett tjockt lager.
Nej, säkerligen inte vilken är snyggast. Men om man säger 'faluröd' tror jag att de flesta vet vad som menas. Däremot skulle man omedelbart börja diskutera åldring av färgen. 😜 Sen finns det faluröd ljus. Men att peka in dalablå verkar vara lite svårare.F fribygg skrev:
Tack @BirgitS! Berlinerblått är utan tvekan dalablå (i dräkten). Det måste har förlorat lite färg när man blandar till att måla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Färgen på pigment påverkas av vad man blandar det i, om man blandar det med svart eller vitt pigment också, strukturen på materialet (skillnad på en slät färg och textil med struktur) etc.lllusion skrev:
Till allmogeblått hade man också i både lite svart och vitt enligt Wikipedia.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Det är samma diskussion om ”gulockra”. Det ser olika ut i hela landet. Tungt och fett i Skåne, lätt och tunt i Norrland.
Här i Bohuslän anses gulockra vara S 3030-Y20R, men även S 3030-Y30R, S 3040-Y20R och S 3040-Y30R. I princip guldockra (med ett ”d”)
Jag röstar ur bohuslänskt perspektiv på att dalablå är S 4040-B. Inget rött i den. 🤓
Här i Bohuslän anses gulockra vara S 3030-Y20R, men även S 3030-Y30R, S 3040-Y20R och S 3040-Y30R. I princip guldockra (med ett ”d”)
Jag röstar ur bohuslänskt perspektiv på att dalablå är S 4040-B. Inget rött i den. 🤓
Det är intressant hur du resonerar!Johan Gunverth skrev:
Det är samma diskussion om ”gulockra”. Det ser olika ut i hela landet. Tungt och fett i Skåne, lätt och tunt i Norrland.
Marineblå (S4055-R70B) och berlinerablå (S5540-R90B) båda har rött. Den blåa man ser på daladräkter liknar, i mina ögon, S5540-R70B, dvs. berlinerblå (i svart och kulör—S5540) med lite mer rött. Att ligga lite åt den röda sidan inte är förvånande med tanken på närheten till rödmull (järnockra, zink och kiselsyra, m.m.).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Du får också tänka på att det blåa pigmentet skall blandas med en troligtvis varmtonad vit bas. Oblekt bomull, linne, linoljefärg, äggoljetempera m.m. Oavsett skall man nog låta det vara osagt hur dalablå exakt ”ser ut”. Det är ju också hela grejen med NCS – hur ser det ut? Finns det då ingen referens famlar man lite åt det röda eller blåa. Det borde vara ett avgränsat område med troliga färger och inte en exakt kod.
Något OT men inom ämnet: Noterade för länge sedan att Bohusläns museums inventering av färger konstaterade att det inte fanns någon tradition med blått på byggnadsfasader. Blåa Bohuslän har tillräckligt av det ändå. 😄
Edit: Dalarnas Museum har en fin guide. Det kanske finns en ledtråd i den?
https://dalarnasmuseum.se/wp-content/uploads/Bygga_varsamt_2021-07-01_utskrift.pdf
(ett klantarsle har gjort PDF:n så det kan bli svårt att söka i den)
Något OT men inom ämnet: Noterade för länge sedan att Bohusläns museums inventering av färger konstaterade att det inte fanns någon tradition med blått på byggnadsfasader. Blåa Bohuslän har tillräckligt av det ändå. 😄
Edit: Dalarnas Museum har en fin guide. Det kanske finns en ledtråd i den?
https://dalarnasmuseum.se/wp-content/uploads/Bygga_varsamt_2021-07-01_utskrift.pdf
(ett klantarsle har gjort PDF:n så det kan bli svårt att söka i den)
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Det fanns ingen referens till ”dalablå” i den skriften förutom en notis om dekorationsmålerier.
Falu Rödfärg säljer en oljefärg i kulör ”Dalablått” och den är S5020-R90B. Lite rött i den alltså. De får väl ändå anses ha lite koll på läget. 😊
https://falurodfarg.com/farger/falu-rodfarg-knut-och-foder/falu-rodfarg-knut-och-foder-bla/
Falu Rödfärg säljer en oljefärg i kulör ”Dalablått” och den är S5020-R90B. Lite rött i den alltså. De får väl ändå anses ha lite koll på läget. 😊
https://falurodfarg.com/farger/falu-rodfarg-knut-och-foder/falu-rodfarg-knut-och-foder-bla/
Håller helt med att exakta koder är inte poängen. Det är mer hela diskussionen, typ att "blandas med en troligtvis varmtonad vit bas. Oblekt bomull, linne, linoljefärg, äggoljetempera m.m.".
Tack för PDF-länken. Jag ser inget blått bland bilderna men pariserblått (Berlinerblått) nämns.
Väldigt intressant att Falu Rödfärg "Dalablått" är så kulörfattig.
Tack för PDF-länken. Jag ser inget blått bland bilderna men pariserblått (Berlinerblått) nämns.
Väldigt intressant att Falu Rödfärg "Dalablått" är så kulörfattig.