3 191 läst ·
36 svar
3k läst
36 svar
Vad (eller är det..) är det för fel på kretskorten till min vinkyl
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Vad menar du?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Det stämmer, skulle gissa att U2 är en mikroprocessor som gör det.
Vi vet ju inte vad det är för modell i bottnen troligtvis turkisk men en bild på typskylten underlättar ju,J Jo-han skrev:Nu ska ni få något att bita i
Jag har en mQuvee vinkyl (WCD60M) med dubbla zoner där den övre verkar fungerar som den ska medan den nedre larmar felkod E1, vilket jag gissar på är ”temperature sensor error” efter lite googlande. Det finns väldigt lite information om just denna modellen på nätet så jag är inte helt hundra på att det är det E1 betyder.
Kompressorn går och kyler.
Jag har mätt båda termistorer och de verkar fungera som de ska plus att jag har bytt plats mellan dem med resultatet att det är fortfarande nedre zonen som larmar. Mao gissar jag på att det är fel på någon elektronisk termostat och det är där det börjar bli trixigt. Jag behöver lite (läs mycket) hjälp med att identifiera eventuella felkällor på kretskorten.
Jag har också kontinuitetsmätt kablaget som går i skåpet och i möjligaste mån resistansmätt för att hitta eventuella kortslutningar men det verkar vara ok.
Det finns två kort (eller tre, men det tredje är endast för kompressorn) där jag identifierat det ena som ett Dacor 108191 - Power PCB (X), RNF242 och det andra sköter display/reglering.
Nedre termistorn ansluter direkt till RT1 på Dacor-kortet och skickas också vidare upp till displaykortet, vilket RT2 (övre termistorn) inte verkar göra.
Nu gissar jag bara men det måste ju finnas ngn form av elektronisk termostat på ngt av korten men jag lyckas inte lista ut vilken det är. Någon som kan tänka sig några andra felkällor? Inte nödvändigtvis på korten utan kanske någon helt annan stans.
Tack på förhand!
E1 kan vara avbrott i elvärmaren (troligast)
Fast elvärmaren blir varm när jag startar skåpet. Kanske fel ändå?!returen skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Hela Citatfunktionen verkar ha ballat ur för jag lyckades citera dig med ett ganska sarkastiskt svar som var menat till återvinningspajasen, men det skall vara raderat och ordningen återställd. Men jag hoppas att du inte hann få det till dig 🫣 MEN MEN MEN MEN, jag fastnade på detta du skrev och inser att det är ju helt galet att kontakten är ansluten till COM-porten. Jag flyttade helt enkelt denna anslutning till motsvarande pins i den plinten som jag skrev inte används och hallelujah skåpet startar UTAN felmeddelanden 🥳13th Marine skrev:
Kortet är utbytt på garanti men reparatören lyckades inte få igång det utan att detta felmeddelande dök upp. Snubbe måste helt enkelt ha kopplat in kortet fel så jag fått E1 som resultat 😳13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Ja jo, returen kallade sig innan Electroluxaren, och kan nog en hel del om vitvaror då jag gissar på att hen är servicetekniker.
Men servicetekniker idag är ju tyvärr oftast "byt till det funkar".
Men härligt att det funkar! För att stilla min nyfikenhet, vilken kontakt var det den skulle sitta på?
Men servicetekniker idag är ju tyvärr oftast "byt till det funkar".
Men härligt att det funkar! För att stilla min nyfikenhet, vilken kontakt var det den skulle sitta på?
What! Electroluxaren har gjort många fina insatser för mig innan där vi har varit nere på komponentbyten på kretskort som hjälpt mig (och MÅNGA andra) och där har det inte varit tal om att skrota. Jaja… herrens vägar osv..13th Marine skrev:
Jag kopplade de 1-1 till kraftkortets märkningar RT2-F2C-F2H-HEAT2
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Intressant lösning, är där inget som stoppar kontakten för att passa där? 🤔