Här kommer en skattefråga om vinst.

Ett exempel..
Man ärver ett hus.
Tar 2 miljoner i bygglån för renovering.
Renoveringen har således kostat 2 miljoner.
Har kvar 1 milj av lånet vid försäljning.

Drar man då av 3 miljoner (ombyggnadskostnad + kvarvarande lån) från vinsten eller bara 2 miljoner (ombyggnadskostnad)

Jag kan inte få in i mitt huvud det är ”samma” pengar man räknar två gånger, vad det gäller den där kvarvarande miljonen på lånet.

Rackarmackan Rackarmackan skrev:
Här kommer en skattefråga om vinst.

Ett exempel..
Man ärver ett hus.
Tar 2 miljoner i bygglån för renovering.
Renoveringen har således kostat 2 miljoner.
Har kvar 1 milj av lånet vid försäljning.

Drar man då av 3 miljoner (ombyggnadskostnad + kvarvarande lån) från vinsten eller bara 2 miljoner (ombyggnadskostnad)

Jag kan inte få in i mitt huvud det är ”samma” pengar man räknar två gånger, vad det gäller den där kvarvarande miljonen på lånet.
Du kan eventuellt dra av renoveringskostnaderna. Hur mycket du lånat är utan intresse.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan eventuellt dra av renoveringskostnaderna. Hur mycket du lånat är utan intresse.
Ok, jag borde kanske vidareutvecklat frågan.
Det gäller egentligen ett arvskifte där arvingar ska ha ut sin del efter en försäljning.
Då ska ju bl.a lån och vinskatt räknas bort innan arvet delas och betalas ut.
Därför undrar jag då om den kvarvarande miljonen ska räknas bort eller inte.

Det var ju en helt annan fråga. Naturligtvis ska lånen regleras innan arvsskiftet. Men vinstskatten påverkas inte av eventuella lån.

D Daniel 109 skrev:
Det var ju en helt annan fråga. Naturligtvis ska lånen regleras innan arvsskiftet. Men vinstskatten påverkas inte av eventuella lån.
Tack för svar. Ja, jag kände att första frågan inte fångade kärnan av vad jag var ute efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.