Byggahus.se
japp dyrt att tvätta sig. Man kan göra som hundarna, slicka sig ren, men det är ganska äckligt...

eller så trimmar man in varmvattenberedaren så att man ställer in den på 80 grader, då sparar man oftast pengar....
 
chazza skrev:
el_richard

tack för svartet, men vad menar du med luft/vatten modul eller luft/vatten panna?

Är det något sorts luftvärmepump man sen ansluter mot bef. panna.
Det jag har idag är en ctc familj combi panna....den har 145L capacitet bara, kan det vara problemen? att den är igång konstant för att pumpa värm vattnet runt elementerna/golvvärme?

Och är den typ av panna så ovanligt för en vattenburen värmesystem?..känns som jag har MYCKET högre förbrukningar än de flesta ändra dock. (jag kan inte vara ensam med en sånt system).

Tack
En sådan där panna kan ju läcka massa värme ut genom skorstenen. Är skorstenen pluggad?
 
el-richard,

Jag har satt min Varmvattenberedare på 55 grader (lägsta) Är det mer energiefffektivt om jag maxar den?
 
japp, då krävs det mindre varmvatten, det dyra är att värma upp vattnet.
 
Jag får ut 64 grader även om jag sätter den på min (55). Vilket är ett problem i sig eftersom man kan skålla sig om man inte är försiktig. Vid hade över 70 grader i kranen innan jag skruvade ner termostaten på min...
 
el_richard skrev:
japp dyrt att tvätta sig. Man kan göra som hundarna, slicka sig ren, men det är ganska äckligt...

eller så trimmar man in varmvattenberedaren så att man ställer in den på 80 grader, då sparar man oftast pengar....
el_richard skrev:
japp, då krävs det mindre varmvatten, det dyra är att värma upp vattnet.
Nu är du väl ändå ute och cyklar lite grann, det drar ju inte mindre energi bara för att beredaren har högre temp.
Okej, du tar mindre mängd vatten ur beredaren, men den mängden ska ju värmas till en högre temp sedan.
Mängden energi som behövs för att höja tempen till duschbart är ju alltid lika oavsett vad du ställer in beredaren på.

Det är snarare tvärtom, att ju lägre du ställer in beredaren desto mindre isolationsförluster får du och därmed lägre förbrukning. Men man bör ju ha minst 60°C pga legionellarisken
 
Hocke skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar lite grann, det drar ju inte mindre energi bara för att beredaren har högre temp.
Okej, du tar mindre mängd vatten ur beredaren, men den mängden ska ju värmas till en högre temp sedan.
Mängden energi som behövs för att höja tempen till duschbart är ju alltid lika oavsett vad du ställer in beredaren på.

Det är snarare tvärtom, att ju lägre du ställer in beredaren desto mindre isolationsförluster får du och därmed lägre förbrukning. Men man bör ju ha minst 60°C pga legionellarisken
Men skiktningen i beredaren borde ju bli bättre vid mindre varmvatten uttag.
 
Hocke skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar lite grann, det drar ju inte mindre energi bara för att beredaren har högre temp.
Okej, du tar mindre mängd vatten ur beredaren, men den mängden ska ju värmas till en högre temp sedan.
Mängden energi som behövs för att höja tempen till duschbart är ju alltid lika oavsett vad du ställer in beredaren på.

Det är snarare tvärtom, att ju lägre du ställer in beredaren desto mindre isolationsförluster får du och därmed lägre förbrukning. Men man bör ju ha minst 60°C pga legionellarisken
isolationsförlusten är inte så mycket jämfört vad det kostar att värma upp mycket kallt vatten. i stället för att värma lite vatten.

Det är därför man har en liten varmvatten beredare som toppar in varmt vatten när man har en värmepump.
 
el_richard skrev:
isolationsförlusten är inte så mycket jämfört vad det kostar att värma upp mycket kallt vatten. i stället för att värma lite vatten.

Det är därför man har en liten varmvatten beredare som toppar in varmt vatten när man har en värmepump.
Men det är fortfarande samma mängd energi som tas ut
mer vatten men lägre temp = mindre vatten till högre temp

Formel är ju: Antal liter vatten x temphöjningen x vattnets värmecoefficient (1,16 förenklat) = antal Wattimmar

Att man har en vvberedare efter värmepumpen beror på att man har ett COP på pumpen som gör att den första höjningen till 50-55°C blir billigare sedan spetsas värmen till 60-65°C i elberedaren.

Summa sumarum så är enda skillnaden i förbrukning mellan 60°C och 80°C inställning på beredaren isolationsförlusterna, som inte är så små som man tror. Enda fördelen med att ha 80°C inställning, är att du kan få ut mer varmvatten eftersom mer energi finns lagrad i beredaren

Citerat från allt om bostad länken du gav:

Precis som en termos inte klarar av att hålla kaffet varmt i all oändlighet så tappar även vattnet i varmvattenberedaren sin värme förr eller senare. Hur snabbt det går påverkar energikostnaden. Familjen Svensson med sin 300-litersberedare gör i snitt av med 4500 kWh. Av dessa går 1000 kWh till att återvärma vatten som svalnat. Man kan säga att fem procent av familjens årliga energiförbrukning går åt till att återvärma varmvattnet. Det är långt mer än alla hushållsmaskiner tillsammans, exklusive vitvaror och tvättmaskiner.
 
El_Richard

du bifogade en länk ( http://www.ctcvarme.se/enertech/inde...3/p273_swe.php ), som beskriver en CTC 1200 family. En sånt har jag redan...nu vet jag inte alls vad du menar. Som jag förstå, är det något typ av uteluftvärmepump som kopplas till min befintligt pannan eller kopplas till en varmvattenberedare?

Andreas_Hansson

?? Pannan är ansluten med rör till skorstenen och är ej pluggad. Det finns en ventilations kanal/öppning som öppnas automatisk när trycket tillåta det.

En stor fråga har jag. Varför i hela världen ska man plugga igen skorstenskanalen om den ska ventilera pannan? eller är det så att man behöver inte ventilera pannan nu när man har tagit bort oljan? och kan så mycket värme läcka ur skorstenen enbart från en elpannan.

Jag har pannan iställd på 65-70 grader.....och framledningstemp är ca 30grader. (om det spelar något roll i det hela)

Tack igen för alla som har svarat.
 
79:an skrev:
Men skiktningen i beredaren borde ju bli bättre vid mindre varmvatten uttag.
Skiktning är betydelselös vi ständig drift typ pellets, el, värmepump, olja, flis
Skiktning är viktig när man vill maximera energi uttaget ur tankarna mellan laddningar typ ved och sol
 
Vårt hus är ett 1 3/4 plan på 240 kvm. Vi har en förbrukning på ca 15 000 kW/h per år inkl. hushållsel. Inomhustemp ca 21-22 grader. Bergvärme Thermia Optimum 10 KW Duo m. 300 l varmvatten.
 
150 kvm plus källare.

21 grader i nedervåning, 20 på övervåningen

Två vuxna och ett barn.

Luftvärmepump samt direktverkande el.

Årsförbrukning all el, knappt 9000 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.