Idag noterade vi att någon ohyra bor i vår julgran, så vi passade på att kvickt slänga ut den (såhär efter 20:dags knut).
De små djuren verkar ha levt på sav/kåda som kommit från en skada i granen som droppat klistrig vätska.
Så av rent intresse undrar jag vad det kan vara för kryp.
De små djuren verkar ha levt på sav/kåda som kommit från en skada i granen som droppat klistrig vätska.
Så av rent intresse undrar jag vad det kan vara för kryp.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bevakar detta och skulle vilja veta vad det var för kryp.
Bästa svaret
Det där liknar löss, de lever i liknande kolonier. Om det är löss så är deras värdträd barrväxter så sannolikheten att de skulle överleva på krukväxter är inte särskilt stor.
När man tar in en gran tar man in ett helt ekosystem som lever i granen, där finns tusentals insekter som övervintrar i granen, både offer och jägare. De flesta är så små att de inte syns och har svårt att överleva i den torra och varma inomhusluften. En del ligger i vinterdvala och vaknar till när de kommer in i värmen.
Vi har alltid tagit in granar till jul och det brukar inte resultera i någon invasion av skadedjur.
https://www.land.se/djur-natur/ta-in-julgranen-och-valkomna-10-000-smakryp/
När man tar in en gran tar man in ett helt ekosystem som lever i granen, där finns tusentals insekter som övervintrar i granen, både offer och jägare. De flesta är så små att de inte syns och har svårt att överleva i den torra och varma inomhusluften. En del ligger i vinterdvala och vaknar till när de kommer in i värmen.
Vi har alltid tagit in granar till jul och det brukar inte resultera i någon invasion av skadedjur.
https://www.land.se/djur-natur/ta-in-julgranen-och-valkomna-10-000-smakryp/
Tack för svar @Abies koreana !
Ursäkta sent svar då jag fastnat i massor av vanligt jobb som kommit emellan.
När jag kikade lite noggrannare såg jag att det fanns en stor mängd väldigt små löss, så det är intressant att se hur stor skillnad det är på en liten ('tom') lus och en som är sprängdfylld med vätska från granen.
Ursäkta sent svar då jag fastnat i massor av vanligt jobb som kommit emellan.
När jag kikade lite noggrannare såg jag att det fanns en stor mängd väldigt små löss, så det är intressant att se hur stor skillnad det är på en liten ('tom') lus och en som är sprängdfylld med vätska från granen.
Klicka här för att svara
