310 326 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Då är nog den som fortfarande är i knopp Paeonia anomala.A Abies koreana skrev:Den rödblommande pionen skulle jag säga är en bergpion Paeonia officinalis eller underarten P. officinalis ssp. banatica. Blommorna är identiska men jag tycker att bladen passar bättre på P. officinalis så jag sätter en slant på den. Sedan är ju pionerna promiskuösa av sig så det kan vara en korsning med någon inblandad...
Jag vet att det är en fototråd och ber om ursäkt.
Men jag är så nyfiken på *Freja* och hittar inga riktiga svar.
-Hur hög skulle du säga att den blir?
-Har den djupa rötter?
-Blir den ok i halvtorra lägen. (Har fin mullrik jord men bor på toppen av ett berg så fukten försvinner snabbt)
Men jag är så nyfiken på *Freja* och hittar inga riktiga svar.
-Hur hög skulle du säga att den blir?
-Har den djupa rötter?
-Blir den ok i halvtorra lägen. (Har fin mullrik jord men bor på toppen av ett berg så fukten försvinner snabbt)
Kul att du gillar `Freja´ jag tycker den är ett utropstecken i trädgården, med andra ord - nöjd!H Harmagedon skrev:
Jag har haft den 5 -6 år och nu är den ungefär 2,5 m hög, har stammat upp den lite varje år för att framhäva kronan.
Jag bor i Mälardalen som drabbats hårt av torka de senaste 5-6 åren, många växter har tagit stryk men inte `Freja´ - inga torkskador alls. Hur djupa rötter den har törs jag inte säga men jag har bra jord i trädgården.
Så, gillar du den är det värt att testa !
Hela trädgården är full av Morgonstjärna. Så söta när de öppnar upp sig i solen. 
Aklejorna fortsätter att leverera och börjar nu få sällskap av lupinerna.
Jag vet att det mesta i min trädgård är ogräs, men jag försöker att förhindra ytterligare spridning och tycker att det är väldigt vackert ändå!
Jordgubbslandet börjar blomma nu också, hoppas döttrarna kan mumsa på lite goda bär längre fram i sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jordgubbslandet börjar blomma nu också, hoppas döttrarna kan mumsa på lite goda bär längre fram i sommar.
Logga in
Skapa konto
Vad som är ogräs bestämmer man själv. Det är mycket vackert med akleja och lupiner. Mina morföräldrar hade en "häck" av lupiner när jag var barn och det var så härligt att leka i den. Alla lupiner sprider sig inte ohämmat och om man klipper ner den så att den inte går i frö är det helt ok tycker jag. Andra tycker annorlunda.MariaiÖstergötland skrev:
Hela trädgården är full av Morgonstjärna. Så söta när de öppnar upp sig i solen.
[bild]
[bild] [bild] Jag vet att det mesta i min trädgård är ogräs, men jag försöker att förhindra ytterligare spridning och tycker att det är väldigt vackert ändå!
[bild]
Ja, men efter att svärmor rynkat näsan åt lupinerna har jag börjat klippa ner blomstänglarna när de vissnar... Upptäckte dessutom förra året att man kan klippa ner hela lupinen till marken när de börjar se tråkiga ut, så hinner de växa upp en "omgång" till under samma säsong, åtminstone med de vackra gröna bladen som blir runda bollar i trädgården.Jiji skrev:
Vad som är ogräs bestämmer man själv. Det är mycket vackert med akleja och lupiner. Mina morföräldrar hade en "häck" av lupiner när jag var barn och det var så härligt att leka i den. Alla lupiner sprider sig inte ohämmat och om man klipper ner den så att den inte går i frö är det helt ok tycker jag. Andra tycker annorlunda.
Tack så mycket för svar. Jo det är de sista åren erfarenheter av klimatet i Mälardalen som får mig att fråga. Jag vill verkligen inte plantera in något som man ska dalta med för att de ska överleva. Det blir ändå aldrig vackert då. Men jag tror att jag vågar mig på att testa Freja med dina ord.A Abies koreana skrev:Kul att du gillar `Freja´ jag tycker den är ett utropstecken i trädgården, med andra ord - nöjd!
Jag har haft den 5 -6 år och nu är den ungefär 2,5 m hög, har stammat upp den lite varje år för att framhäva kronan.
Jag bor i Mälardalen som drabbats hårt av torka de senaste 5-6 åren, många växter har tagit stryk men inte `Freja´ - inga torkskador alls. Hur djupa rötter den har törs jag inte säga men jag har bra jord i trädgården.
Så, gillar du den är det värt att testa !
Här blommar denna udda kombo - syrenfol eller kanske kapriren
Någon tidigare ägare har planterat syren och kaprifol på i princip samma ställe och båda trivs väldigt bra men doftkombon som blir på kvällarna är aningen udda.
Logga in
Skapa konto
Jag skulle nog identifiera den vackra pionen på bilden som en Paeonia x hybrida en herrgårdspion. Den är en korsning mellan P. tenuifolia dillpion och P. anomala sibirisk pion. Korsningen anses ha uppstått i Bergianska trädgården där de båda pionerna stod bredvid varandra.
De är snarlika men dillpionen blir inte så hög som den på bilden. Det som också skiljer dem åt är priset, när jag köpte min dillpion för mer än 10 år sedan minns jag att jag betalade över 600 kr för plantan, en herrgårdspion ligger ungefär på priset man betalar för andra pionhybrider.
Vill man ha en äkta dillpion så finns det skäl att vara noggrann eftersom även herrgårdspioner säljs som dillpioner, med flit eller av okunskap eller både och.
De är snarlika men dillpionen blir inte så hög som den på bilden. Det som också skiljer dem åt är priset, när jag köpte min dillpion för mer än 10 år sedan minns jag att jag betalade över 600 kr för plantan, en herrgårdspion ligger ungefär på priset man betalar för andra pionhybrider.
Vill man ha en äkta dillpion så finns det skäl att vara noggrann eftersom även herrgårdspioner säljs som dillpioner, med flit eller av okunskap eller både och.