SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det skulle kunna vara en brandlilja som är på väg upp. Det är ju en klassisk gammal växt, och du bor väl i ett äldre hus?
Torp från 1850. Jo, jag lutar åt brandlilja och har sett den på flera ställen nu.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Humleblomster Geum rivale är en trevlig vildväxande ört i vår natur, den blommar nu och så gör även dess släkting i våra trädgårdar Geum `Bell Bank´, en odlad sort inom släktet Geum. DSC_6383.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_6387.JPG
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
20260529_194548.jpg
Skapa konto

Årets första vildpensé med köpepenséer och nejlikor bredvid. Jag brukar låta några blommor sitta kvar på penséerna och bilda frökapslar, och sen blir det intressanta korsningar.
20260529_194518.jpg
Skapa konto

Akleja med besökare.
20260529_194705.jpg
Skapa konto

Kornell.
20260529_194744.jpg
Skapa konto

Blåsugan har vackra blommor, men mycket små.

• Gilla
Jiji och 10 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
[bild]
Årets första vildpensé med köpepenséer och nejlikor bredvid. Jag brukar låta några blommor sitta kvar på penséerna och bilda frökapslar, och sen blir det intressanta korsningar.
[bild]
Akleja med besökare.
[bild]
Kornell.
[bild]
Blåsugan har vackra blommor, men mycket små.
Du hann precis före med humleblomstret.😀 Blåsuga har jag också i trädgården men de hade jag nästan glömt, de är ju rätt oansenliga.

• IMG_20260529_195724_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag kämpar hårt för mina "bollar" (älskar alliumborllarna..) har satt säkert 70 lökar sedan vi flyttade in.. men de jäklarna försvinner spårlöst!

Undrar om sork gillar dem?!

De verkar trivas 1-2 år sen poof..

Nu ar jag äntligen ett par tre som återkommer på olika ställen (men jag vill ha 50 på ett ställe typ hehe)
Allium verkar var bland de mest kravlösa växterna i trädgården, för femtio år sedan slängde min far ner några lökar och de har knappast fått någon gödsel eller omsorg men stortrivs trots det och sprider sig.

• IMG_20260529_200715_HDR.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 8 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Allium verkar var bland de mest kravlösa växterna i trädgården, för femtio år sedan slängde min far ner några lökar och de har knappast fått någon gödsel eller omsorg men stortrivs trots det och sprider sig.
Jag slängde ner några lökar i höstas, blad men inga blommor. Ännu hoppas jag. De är vackra!

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
20260530_182141.jpg
Skapa konto

Azalea, kan det vara en Satan?

20260530_182240.jpg
Skapa konto

Camassia

20260530_182301.jpg
Skapa konto

Humleblomster

20260530_182329.jpg
Skapa konto

Dagliljor och akleja

20260530_182333.jpg
Skapa konto

Jordgubbar och magnolia

20260530_182409.jpg
Skapa konto

Någon ranunkel.. sippa?

20260530_184106.jpg
Skapa konto

Bergsklint

• Gilla
Jiji och 8 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Azalea, kan det vara en Satan?
Kan det vara men är nog omöjligt att säga med säkerhet. Det är en mycket vacker buske som numera heter Rhododendron `Knap Hill´ Satan eftersom man har upptäckt nytt släktskap så det finns egentligen inga Azaleor längre utan det är Rhododendron vi pratar om.

Svårt att se på din bild men Satan har en mera rödgul blomma, inte en som skiftar mot blått. Några bilder av `Satan´i min förra trädgård.

DSC05765.JPG
Skapa konto

DSC05813.JPG
Skapa konto

DSC_9542.JPG
Skapa konto

Din buske skulle må bra nu efterblomningen att få lite näring och kanske en påse Rhododendron jord runt fötterna, den kommer att tacka dig nästa år 😉

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kan det vara men är nog omöjligt att säga med säkerhet. Det är en mycket vacker buske som numera heter Rhododendron `Knap Hill´ Satan eftersom man har upptäckt nytt släktskap så det finns egentligen inga Azaleor längre utan det är Rhododendron vi pratar om.

Svårt att se på din bild men Satan har en mera rödgul blomma, inte en som skiftar mot blått. Några bilder av `Satan´i min förra trädgård.

[bild]

[bild]

[bild]

Din buske skulle må bra nu efterblomningen att få lite näring och kanske en påse Rhododendron jord runt fötterna, den kommer att tacka dig nästa år 😉
Spännande med "klassningen".

Lite rhoddisjord kanske är bra, vi bor på mestadels krossad kalk. Vattnet i brunnen är bara lite mer flytande än marmor...

Ibland kan de pyttesmå ogräsen bli vackra under en jordgubbsplanta. Är väl en frökapsel som inte vill släppa taget.
20260531_094851.jpg

• Gilla
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Lite rhoddisjord kanske är bra, vi bor på mestadels krossad kalk. V
Ajdå, inte bra för en Rhododendron som helst vill ha runt 4,5 - 5,5 i pH värde där den växer. Jag ser ofta på mina långpromenader i omgivningarna en ensam Rhododenron som kämpar för sin överlevnad mitt i någon gräsmatta. Buskarna är glesa och bladen ljusgröna vilket är resultatet av felaktigt pH värde i marken. Det är näringsbrist som drabbat växten, det sker vid för högt pH värde för busken kan inte ta upp näring även om den finns tillgänglig.

Att mylla ner ren torv runt plantan hjälper mycket, Rhododendron jord därtill åstadkommer underverk 😆

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ajdå, inte bra för en Rhododendron som helst vill ha runt 4,5 - 5,5 i pH värde där den växer. Jag ser ofta på mina långpromenader i omgivningarna en ensam Rhododenron som kämpar för sin överlevnad mitt i någon gräsmatta. Buskarna är glesa och bladen ljusgröna vilket är resultatet av felaktigt pH värde i marken. Det är näringsbrist som drabbat växten, det sker vid för högt pH värde för busken kan inte ta upp näring även om den finns tillgänglig.

Att mylla ner ren torv runt plantan hjälper mycket, Rhododendron jord därtill åstadkommer underverk 😆
Om jag tänker rätt så är barrkompost sur, gäller det även grenar och kvistar, och gäller det även thuja?

20260530_155232.jpg
Skapa konto

Oxeln blommar vackert om en går nära.
20260531_121732.jpg
Skapa konto

Syrenerna.
20260531_121814.jpg
Skapa konto

Liljekonvalj. Inte så dumt att ha halv-skogstomt ändå.
20260531_122012.jpg
Skapa konto

Den enda av mina irisar som blommar än. Vid garageväggen är tydligen en bra plats!
20260531_122148.jpg
Skapa konto

En vildpensé till.
20260531_122349.jpg
Skapa konto

Tusensköna.

Yngsta barnet befann sig i närheten och undrade "men varför går du och tar kort på blommor?". Bra fråga, de är vackrast i verkligheten ändå.

• Gilla
Jiji och 10 till
  • Laddar…
Akleja och orientvallmo.

• IMG_20260530_141233_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260530_141008.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om jag tänker rätt så är barrkompost sur, gäller det även grenar och kvistar, och gäller det även thuja?
Thuja är en cypress så den har inte sura barr men det har tall och gran, jag har ibland satt tallbarr under någon Rhododendron men nedbrytningen är väldigt långsam så jag gissar att effekten inte är så stor. Detsamma gäller nog kvistar/grenar från barrväxter, det skadar förstås inte men huruvida det reglerar pH värdet i jorden speciellt på kalkrik mark törs jag inte svara på.

Okalkad och ogödslad torv samt R. jord är nog det bästa, de har också den fluffighet som Rhododendron gillar. Lite på skämt men ändå allvar, man brukar säga att Rhododendron vill ha en jord som är så fluffig att man kan trycka ner hela armbågen fram till handleden i jorden 😆

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.