330 375 läst ·
3 010 svar
330k läst
3,0k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Oaktat vilka goda egenskaper Gullris har så går det inte att komma ifrån att det är en främmande växt i vår flora och att den rätt oblygt konkurrerar ut inhemska örter på många platser.
Med facit i hand var det nog ingen lämplig växt att introducera i den svenska floran men skadan är redan skedd och att utrota den är inte realistiskt. Sedan har det i viss mån blivit en hysteri kring att allt fler växter ska klassas som invasiva, Norge försökte ju häromåret få syrenen förbjuden vilket stoppades först i sista stund.H Harmagedon skrev:
Förbud och myndighetsdiktat är inte en framkomlig väg och kommer i de flesta fall på goda grunder ignoreras av majoriteten.
Tagetesen stortrivs i värmen.
Sedan renfana och stormhatt.
Sedan renfana och stormhatt.
Vi behöver minska spridningen för att undvika framtida kostnader, det blir inte billigare att vänta. Du säger att regler inte fungerar och inte heller frivillighet.B Bitterhetsakademin skrev:
Vilka åtgärder föreslår du?
Begreppet invasiva arter har blivit för brett, det finns några värstingar på listan och de flesta kan nog enas om att det är en mindre god ide att fylla trädgården med parkslide och jättebalsamin. Dock har en del växter som knappast utgör något stort problem klassats som invasiva som syrenen som skulle förbjudas i Norge även om det stoppades i sista stund.A Abies koreana skrev:
Den kan sägas tillhöra kulturarvet och jag tror att väldigt få skulle acceptera krav om att skövla sina älskade syrener som kanske hängt med och älskats av generationer.
Upplysning och information kan fungera liksom att trädgårdshandel tar sitt ansvar och slutar saluföra uppenbart olämpliga arter.
Lagstiftning och ordergivning uppifrån kommer troligen ha begränsad effekt.
Det har skett ett inflöde av nya arter sedan istiden och i de flesta fall har de funnit sin nisch även om det finns undantag, personligen svär jag mest åt en art som inte ens är med på listan, den spanska skogssnigeln.
Min fråga var, vad vill du göra?
Det har jag väl till stor del besvarat ovan, en sak till är att informera om det olämpliga i att dumpa trädgårdsavfall i naturen vilket fortfarande sker i stor utsträckning, såg nyligen en sådan plats där ett bestånd av kaukasiskt fetblad etablerat sig och det är ju en problematisk art.A Abies koreana skrev:
Nej det har du inte. Du pratar om syrener ,kulturarv, istiden, sniglar... och om olämpligheten att dumpa trädgårdsavfall i naturen.
Du vill inte ha regler och du tror inte på frivillighet.
Vad är din lösning?
Du vill inte ha regler och du tror inte på frivillighet.
Vad är din lösning?
De här är ju i första hand en fototråd så jag ska väl egentligen inte gå ot men för egen del gör jag vad jag kan för att hålla de problematiska växterna under kontroll bland annat genom att hindra dem att fröa av sig. okontrollerat. Jag erkänner inte EU:s eller statens överhöghet att detaljstyra vad jag odlar i min egen trädgård utan där är jag min egen herre. I Sverige har Naturskyddsföreningen bedrivit ett lobbyarbete för att bredda antalet invasiva växter som ska regleras till att även omfatta ganska harmlösa växtarter.A Abies koreana skrev:
Strålöga, ett trevligt tillskott till trädgården som dessutom lockar till sig en mängd fjärilar.
Planterade den för ett par år sedan och nu blommar den för första gången.
Planterade den för ett par år sedan och nu blommar den för första gången.
Okej, vi har olika syn på detta. Jag planterar inte gullris i trädgården fast plantan inte kostar något, din insats är att försöka kontrollera fröspridningen i din trädgård.B Bitterhetsakademin skrev:
Och detta är kärnan och syftet med hela denna diskussion där invasiva växters utbredning är underordnad denna manifestation.B Bitterhetsakademin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden